"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk B, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language B

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 1NS017

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-07-02

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en fördjupad bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras villkoren för flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, där genremedvetande betonas. Dessutom behandlas bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling. Vidare görs en fördjupning i form av en vetenskaplig uppsats.

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
Reading and Writing Development of Multilingual Learners (7,5 credits)

Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skriv- och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga.  Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illitteratas språkutveckling i den svenska skolan.

Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
Assessing second language development (7.5 credits)

Under momentet analyserar studenterna olika diagnostiska verktyg och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar planer för individuell språklig utveckling.  Olika typer av språktest presenteras och diskuteras.

Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
Multilingualism (7,5 credits)

I momentet fördjupas kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling,  med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkig utveckling studeras ur ett individ-, grupp och samhällsperspektiv. Därvid betonas hur attityder till flerspråkighet och etnicitet kan påverka den flerspråkiga utvecklingen.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
Research project (7.5 credits)

I momentet analyseras läromedel i ämnet svenska som andraspråk utifrån olika perspektiv inom ett utvalt område. Utifrån kunskaper förvärvade inom ämnes svenska som andraspråk och utifrån nationell och internationell forskning inom området genomför studenterna analyser av valda läromedel. Studenterna opponerar också på andras arbeten.

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för typiska drag i andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
  • Redogöra för språkutvecklande arbetssätt
  • Uppvisa goda kunskaper i genreteori

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illitteratas språkutveckling
  • Utarbeta förslag på lektionsplaneringar som främjar läs- och skrivutveckling
  • Reflektera över och bedöma egna och andras lektionsplaneringar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera förhållningssätt och attityder till inlärare som saknar grundläggande litteracitet
  • Värdera undervisningsmaterial utifrån språk och innehåll

Moment 2. Bedömning av andraspråksutvckling / Assessing progress in second language acquisition (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för Skolverkets syn på bedömning inom svenska som andraspråk på olika nivåer
  • Redogöra för typiska utvecklingsgångar i enlighet med systemisk funktionell lingvistik, performansanalys och processbarhetsteori.
  • Förstå syftet bakom olika typer av bedömning

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa bedömning på autentiskt muntligt och skriftligt material producerat av olika åldersgrupper och inom olika genrer.
  • Identifiera lexikala, syntaktiska, morfologiska och fonologiska avvikelser och ge förslag på didaktiska åtgärder.
  • Bedöma om språkliga avvikelser är tecken på normal andraspråksutveckling eller ej.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska bedömningsmetoder i läromedel och värdera dessa utifrån validitet, reliabilitet och autencitet.

Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Uppvisa fördjupade kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling
  • Redogöra för flerspråkig utveckling ur ett individ-, grupp-, samhälls- och undervisningsperspektiv.

Färdighet och förmåga

  • Relatera kunskaper om hur attityder till flerspråkighet, etnicitet och olika språkliga varieteter manifesteras på individ- och samhällsnivå.
  • Visa medvetenhet om grundläggande begrepp och teorier om språkliga, sociala och kulturella faktorer som har betydelse för flerspråkiga elevers lärande situation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och diskutera vad som påverkar den flerspråkiga utvecklingen i samhället, i skolan och hos individen och hur den påverkas.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Genomföra ett uppsatsarbete enligt gängse formell och metodologisk praxis med tydlig struktur och korrekt språklig utformning.

Färdighet och förmåga

  • Självständigt definiera och avgränsa ett didaktiskt problemområde för uppsatsen.
  • Visa ett vetenskapligt förhållningssätt
  • Självständigt försvara sin uppsats samt konstruktivt opponera på en medstudents arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och förhålla sig didaktiskt till de teoretiska kunskaperna i relation till det framtida läraryrket

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd kurs i Svenska som andraspråk A, 22,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination


Examination Moment 1 Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling
Skriftlig hemtentamen och litteraturseminarier

Examination Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling
Skriftlig hemtentamen i form av bedömning av elevtexter och litteraturseminarier

Examination Moment 3 Flerspråkighet
Salstentamen och muntligt litteraturseminarium

Examination Moment 4 Uppsats
Bedömning av vetenskaplig uppsats och av opposition på en annan students uppsats.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Moment 1: Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Christina Hedman; Läsutveckling hos flerspråkiga elever.

Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedström Hasse
L som i läsa, M som i metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2009 : 223 s. :
ISBN: 978-91-977615-3-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla litteracitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815. Eija Kuyumcu; Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, s. 605-631.

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wedin Åsa
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
ISBN: 978-91-44-05653-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En skönlitterär bok tillkommer.

Moment 2: Bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp

Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eva-Kristina Salameh; Språklig bedömning av flerspråkiga skolbarn.

Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
Skolverket : 2012 :
Fulltext
Obligatorisk

Skolverket: Filmer om bedömning; föreläsningar och diskussioner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/filmer-om-bedomning-for-larande-och-likvardighet-1.142557
Obligatorisk

Språket på väg - ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7-9, del 1 och 2
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/sv-sva/spraket-pa-vag-1.176561
Obligatorisk

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723.

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.

Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 152 s. :
ISBN: 9789147111749
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thorén Bosse
Att bedöma uttal inom svenska som andrapsråk
Kompendium under framställande : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (2-5 s.)

En skönlitterär bok tillkommer.

Moment 3: Flerspråkighet, 7,5 hp

Blommaert Jan
Citizenship, Language and Superdiversity: Towards Complexity
Journal of Language, Identity and Education, 12:3 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 193-196.

Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk

Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577. Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342. Ellen Bijvoet & Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396.

Olofsson Mikael
Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2013 : 240 s. :
ISBN: 9789176566879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Jarmo Laino; Modersmåls erkända och negligerade roller.

En skönlitterär bok tillkommer.

Moment 4: Uppsats, 7,5 hp

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
ISBN: 9789144057057
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.