Engelskt namn: Swedish as a Second Language A
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 1NS016
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-07-02
Kursen behandlar kunskapsområden som ger en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Sociala, psykologiska och kulturella påverkandefaktorer studeras liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv.
Inom alla moment läses också skönlitterära texter, som belyser frågeställningar som kan öka den kulturella förståelsen inom svenska som andraspråk.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet, (7,5 hp)
Moment 1 behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. En reflektion över studentens eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle inleds. Kursen behandlar vidare grundläggande kunskaper om minoritetskulturer, etnicitet och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Dessa aspekter diskuteras också utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten.
Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Momentet behandlar svenskans fonologi och relevanta fonetiska detaljer i ett jämförande, funktionellt och didaktiskt perspektiv. Övningar i analys av fonologiska och typologiska aspekter på inlärarspråk genomförs. Olika aspekter av utländsk brytning och prioritering inom uttalsundervisningen diskuteras.
Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning, (7.5 hp)
Momentet behandlar svenskans grammatiska struktur i ett jämförande och funktionellt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenska för andraspråkstalare. Övningar i analys av andraspråksinlärares skriftliga produktion genomförs. Vidare diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk.
Moment 4. Att lära på ett andraspråk, (7,5 hp)
Moment 4 behandlar grundläggande teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Vidare behandlas metoder för ett språkutvecklande arbetssätt. I momentet studeras dessutom styrdokumenten i svenska som andraspråk.
Vidare studeras ord- och begreppsförrådets roll i andraspråksutvecklingen, där speciellt sambandet mellan kulturella referensramar och begreppsförråd uppmärksammas.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4. Att lära på ett andraspråk
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag)
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränar studenten sina kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränar studenterna diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.
Examination moment 1. Det mångkulturella klassrummet
Litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen.
Examination moment 2. Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning
Ett litteraturseminarium, en inlämningsuppgift och en hemtentamen.
Examination moment 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning
Ett muntligt litteraturseminarium, salstentamen och hemtentamen.
Examination moment 4. Att lära på ett andraspråk
Muntlig redovisning och skriftlig hemtentamen.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd som slutbetyg på ett moment krävs minst godkänt resultat på alla ingående delar. För betyget väl godkänd som slutbetyg på momentet krävs dessutom betyget väl godkänd på skriftlig hemtentamen eller salstentamen.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 22,5.
Anmälan till skriftliga prov och skriftliga omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande som en gång har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingstentamen.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier. Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olkiewicz Andrzej
Konsten att vara invandrare
Stocholm : Genista : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-633-1278-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 645-673. Wellros, Seija; Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare.
Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789144084862
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor
Thorén Bosse
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk
Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
Obligatorisk
Thorén Bosse
Svensk fonetik för andraspråksundervisningen
Umeå : Bosse Thorén : cop. 2014 : 116 s. :
ISBN: 9789163763786
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Tillhandahålles av institutionen)
Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enström Ingegerd
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 157 s. :
ISBN: 9789173828468 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Källström Roger
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-44-05573-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Åkesson Katarina
Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-04930-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.
Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bouakaz Laid
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05389-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
ISBN: 91-7382-838-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Schleppegrell, Mary J; Functional grammar in the classroom
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tingbjörn, Gunnar; Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.