Engelskt namn: Archeology in museum narratives and exhibitions
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 1MU059
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Museologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-20
Kursen behandlar arkeologi i museers berättelser och utställningar. Den första delen av kursen ger idéhistorisk kunskap om de arkeologiska museernas framväxt och utveckling. Den andra delen av kursen tar avstamp i aktuella teoretiska perspektiv och analysmetoder, som öppnar upp för kritisk reflektion och alternativa former av berättande och utställning. Här diskuteras och analyseras konkreta exempel på arkeologi i museiberättelser och utställningar med utgångspunkt i svensk och internationell forskning.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Det arkeologiska museet (2,5 hp)
The archaeological museum
Modulen ger idéhistorisk kunskap om de arkeologiska museernas framväxt och utveckling, med fokus på grundläggande strukturer i samlingar, utställningar och ramberättelser, från 1800-talet och framåt.
Modul 2: Analyser av museiberättelser och utställningar (5 hp)
Analyses of museum narratives and displays
Modulen ger en inblick i aktuella teoretiska perspektiv och metoder för att analysera arkeologiska museiberättelser och utställningar. Här diskuteras och analyseras konkreta exempel med utgångspunkt i svensk och internationell forskning. Modulen riktar också blicken framåt med frågeställningar om hur museer med arkeologiska berättelser kan och bör utvecklas i framtiden.
Modul 1: Det arkeologiska museet (2,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Analyser av museiberättelser och utställningar (5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen är uteslutande nätbaserad och består av instuderingsmaterial och uppgifter via universitetets lärplattform. Kontakten mellan lärare och studenter sköts via lärplattformen. Detta innebär att de studerande måste ha tillgång till dator och internet för att kunna fullgöra de uppgifter som ingår i kursen. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Modul 1: Det arkeologiska museet (2,5 hp)
Modulen examineras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift. Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.
Modul 2: Analyser av museiberättelser och utställningar (5 hp)
Modulen examineras genom skriftliga uppgifter och en individuell skriftlig examinationsuppgift. Betygsskalan för diskussionsfrågor är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på samtliga diskussionsfrågor samt på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs minst betyget Godkänd på samtliga diskussionsfrågor samt Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.
Examination sker enligt graderna Väl godkänt, Godkänt och Underkänt. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och äger rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtligauppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska uppgifter är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på Modul 2.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Ett museum måste irritera : fyra röster om Historiska museet
Grundberg Malin, Hegardt Johan, Nordström Patrik, Svanberg Fredrik
Stockholm : Historiska museet : 2015 : 444 s. :
Innehållsförteckning
ISBN: 9789189176577
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artiklarna av Fredrik Svanberg, samt Johan Hegardt, s. 123-244.
Kapitlen finns som PDF i Canvas.
Pettersson Richard
Tinget på museum : om att avgränsa och tolka ett forskningstema
Ingår i:
Att återupptäcka det glömda
Lund : [Institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds universitet] : 2012 : 373 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln finns som PDF i Canvas.
Artiklar enligt lärares anvisningar kan tillkomma.
Bünz Annika
Upplevelser av förhistorier : analyser av svenska arkeologiska museiutställningar
Disputationsuppl. : Göteborg : Göteborgs universitet : 2015 : 388 s. :
http://hdl.handle.net/2077/38474
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval enligt lärares läsanvisning.
Moser Stephanie
The devil is in the detail: Museum Displays and the Creation of Knowledge
Museum Anthropology Issue 33 : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 22-32.
Artikeln finns som PDF i Canvas.
Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen
Nordbäck Carola, Rotbain Avigail
Statens museer för världskultur : 2022 : 399 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-44653
ISBN: 9789198664522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitlet 'Djuptidsverktyg, hållbarhet och omsorg mellan generationer', av Christina Fredengren, s. 104-125 samt kapitlet 'Människan och den långa historien', av Margareta Bergvall, s. 150-171.
Museums and archaeology / edited by Robin Skeates
uuuu-uuuu :
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i fritt urval.
Great narratives of the past : traditions and revisions in national museums : conference proceedings from EuNaMus, European National Museums: Identity Politics, the Uses of the Past and the European Citizen, Paris 28 [dvs 29] June - 1 July & 25–26 November 2011
Poulot Dominique, Bodenstein Felicity, Lanzarote Guiral José María
Linköping : Linköping University Electronic Press : 2012 : 635 s. :
Fulltext
Läsanvisning: Melania Savino, Narrating the New" History: Museums in the Construction of the Turkish Republic", läses i urval i övrigt. Boken finns tillgänglig som PDF via Linköpings universitet: https://ep.liu.se/konferensnummer.aspx?series=ecp&issue=78
Artiklar enligt lärares anvisningar kan tillkomma.