"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skapande musik - Songwriting, 30 hp

Engelskt namn: Creative Music - SongWriting

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 1MU007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2009-11-05

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2014-01-03

Innehåll

Kursen fokuserar på det egna låtskrivandet och förmågan att skriva egna sångtexter och egen musik, på scenisk gestaltning och relationer mellan text, bild och ljud samt på studioteknik för att dokumentera det egna skapandet.  Vidare diskuteras musikskapandet ur genus och etnicitets perspektiv samt musikens funktioner i olika samhällskontexter. Under hela kursen för studenten en loggbok med bild- och ljudfiler samt egna reflektioner som kontinuerligt kommenteras av verksamma lärare. Denna loggbok bearbetas och ligger till grund för en rapport i slutet av kursen.

Moment 1 - Låtskrivande och musicerande 1, (Songwriting and Music Making 1) 7,5 högskolepoäng.
I momentet utvecklas färdigheter att skapa med text och musik. Förmågor utvecklas och fördjupas i musik och musikproduktion genom studier i musikteori, arrangering och komposition, instrumentkännedom, ensemblemusicerande, ljudteknik och musikskapande med digitala verktyg. Färdigheter utvecklas i att kreativt musikaliskt gestalta och uttrycka musik med utgångspunkter från andra estetiska uttryck som texter och bilder. De studerandes musik- och textskapande utvecklas kontinuerligt utifrån konstruktivt kritiska reflektioner och alternativa förslag, med fokus på musikalisk problemlösning.

Moment 2 – Scenisk gestaltning, (Scenic Formation) 7,5 högskolepoäng
I momentet utvecklas färdigheter och kunskaper i att sceniskt gestalta och kommunicera musik och text inför publik i form av konserter och andra musikaliska framträdandeformer. Vidare utvecklas kunskaper i att förbereda, repetera och anpassa sceniska gestaltningar till olika sammanhang.

Moment 3 – Låtskrivande och musicerande 2, (Songwriting and Music Making 2) 7,5 högskolepoäng
I momentet fördjupas färdigheter att skapa med text och musik. Förmågor utvecklas och fördjupas i musik och musikproduktion genom studier i musikteori, arrangering och komposition, instrumentkännedom, ensemblemusicerande, ljudteknik och musikskapande med digitala verktyg. De studerandes musik- och textskapande utvecklas kontinuerligt utifrån konstruktivt kritiska reflektioner och alternativa förslag, med fokus på musikalisk problemlösning. I momentet fördjupas kunskaper och färdigheter i att musikaliskt och kreativt gestalta och uttrycka musik och text.

Moment 4 – Dokumentation, (Documentation) 7,5 högskolepoäng
I momentet färdigställs såväl en studioinspelning som en rapport. Studioinspelningen är en dokumentation av studentens eget text- och musikskapande. Rapporten är en bearbetning av loggboken, kursens olika delar och studioinspelningen. Den ska innehålla hänvisningar till såväl den del av kurslitteraturen som är inriktad på praktiskt utövande som den teoretiskt reflekterande.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna visa:


Kunskap och förståelse
• om centrala musikteoretiska begrepp och hur dessa kan användas i musikskapande aktiviteter
• om teorier om musik och musikskapande i olika samhällskontexter och perspektiv som exempelvis kön och etnicitet 
• om arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi och hörselvård



Färdighet och förmåga

• att hantera, använda och felsöka musikteknik
• att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga ensembleinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
• att musikaliskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble
• att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik
• att sceniskt gestalta och kommunicera sin musik och text inför publik
• att dokumentera sitt musik- och textskapande genom loggböcker och egna inspelningar samt i form av en studioinspelning
• att se samband mellan kursens teoretiska delar och praktiska innehåll
• att reflektera över den egna kunskapsutvecklingen, i relation till teorier om musik i olika samhällskontexter, genom att och bearbeta loggböcker till en slutlig rapport



Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa förmåga att kunna problematisera och vetenskapligt värdera de kunskaper som preciseras i under rubriken Kunskap och förståelse ovan
• visa förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling såväl i de teoretiska som de praktiska delarna av momentet med avseende på eget ansvarstagande

• visa förmåga att reflektera över intersektionalistiska perspektiv, exempelvis genus, etnicitet och klass, i relation till musikskapande och musikalisk kommunikation

• reflektera över och motivera sina estetiska överväganden.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, musiklaborativt arbete samt handledning

Examination

Examination av musikaliska gestaltningar sker såväl formativt som summativt. Examination av musikteori och arrangering sker dels i form av salstentamen, dels, liksom improvisation och instrumentkännedom, i form av klingande musikalisk gestaltning, publika framträdanden samt inspelning i studio. Arbete med kurslitteratur examineras i seminarier, inlämningsuppgifter och slutlig rapport. Av vikt är att den studerande vid analys av den egna kunskapsutvecklingen kan relatera till teorier och begrepp från kurslitteraturen.


Bedömningen grundas på den studerandes redovisade förmåga att urskilja, formulera och lösa musikaliska problem i form av såväl konstnärlig som musikteoretisk art i samband med komposition, arrangering, repetition, framförande och inspelning samt på den studerandes förmåga att reflektera över teorier om musik i olika samhällskontexter.
Utöver godkända förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl Godkänd (Vg) särskild vikt vid den studerandes förmåga att dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment, dels förmåga att insiktsfullt relatera kursens teoretiska och vetenskapliga inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.


Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan lärare utses som examinator. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd (Vg), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyg ges på de olika momenten.
 Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Davis Sheila
The craft of lyric writing
Cincinnati, Ohio : Writer´s Digest : cop. 1985 : 350 s. :
ISBN: 978-0-89879-149-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ganetz Hillevi
Hennes röster : rocktexter av Turid Lundqvist, Eva Dahlgren och Kajsa Grytt
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 1997 : 342 s. :
ISBN: 91-7139-362-5 ; 280:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: * läses och redovisas vid redovisningstillfällena för varje temaarbete samt i slutrapporten.

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lilliestam Lars
Svensk rock : musik, lyrik, historik
Göteborg : Ejeby : 1998 : 463 s. :
ISBN: 91-88316-20-3 ; 330:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda avnitt s. 151 – 232, 232–235)* * läses och redovisas vid redovisningstillfällena för varje temaarbete samt i slutrapporten.

Lindberg Ulf
Rockens text : ord, musik och mening
Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1995 : 423 s. :
ISBN: 91-7139-246-7 ; 270:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 55 ¬– 71, 273 – 332)* * läses och redovisas vid redovisningstillfällena för varje temaarbete samt i slutrapporten.

Pattison Pat
Writing better lyrics : the essential guide to powerful songwriting
2nd ed. : Cincinnati : Writer's Digest Books : c2009 : vi, 298 p. :
ISBN: 978-1-58297-577-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Buskin Richard
Classic tracks : the real stories behind 68 seminal recordings
London : Sample Magic : 2012. : 419 pages :
ISBN: 9780956446022
Se Umeå UB:s söktjänst

Lathund för låtskrivare : [allt en singer-songwriter behöver veta : innehåller tips från Ane Brun, Per
Hillered Eva, Kapadia Seth
Stockholm : Prisma : 2009 : 251 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/51851761_O_1.jpg
ISBN: 978-91-518-5176-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/51851761_O_1.jpg 
ISBN: 978-91-518-5176-1 (inb.) 
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

King Mike
Music Marketing: Press Promotion, Distribution and Retail
Boston: Berkley Press. :

The buisnes of Music marketing and Promotion
Lathrop Ted, Pettygrow Jim
Billboard Books : 2003 :

Warnqvist Stefan
Vägen till sångerna : samtal om kreativitet och låtskrivande
Lund : BTJ förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7018-682-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Internet

Om upphovsrätt, fördjupad information om upphovsrätt, anmäl din musik.

www.stim.se och www.skap.se