"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Museologi B, 30 hp

Engelskt namn: Museology B

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 1MU001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-14

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2015-11-09

Innehåll

Kursen fokuserar i sin helhet på museets publika roll. Museernas verksamhet har alltmer ställt det publika arbetet och pedagogiken i förgrunden. Detta ställer stora krav på museets personal, på utställningsverksamheten och samarbetet med skolor och andra instanser. Dagens kulturpolitik uppmanar till en breddning av besökarunderlaget inte minst genom marknadsföring, men detta utmanar samtidigt museernas vedertagna roll av att verka som "fria" kulturinstitutioner.

Kursen Museologi B avser att öva studentens färdigheter att relatera till dessa frågor, att analysera utställningar samt att med stöd från grundläggande färdigheter i kommunikationsteori och semiotik själva forma idéer om gångbara utställningskoncept. Kursen avslutas med en B-uppsats, utifrån fritt valt museologiskt tema.

I kursen ingår nedanstående moment:

MOMENT 1. Budskapets mening (6 hp)
The interpretation of the message
Museet av idag är främst en kommunikativ institution. Momentet behandlar grundläggande perspektiv på kunskapsteori och semiotik i relation till museiväsendet. Det ger teoretiska och praktiska perspektiv på hur tingens betydelser skapas, upprätthålls och förändras kulturellt och språkligt, samt hur detta kan inverka på den museala verksamheten. Momentet innefattar tillämpningsstudier inom kommunikationsteori, retorik och bildanalys i relation till utställningars villkor. Med stöd av digitala hjälpmedel (exempelvis Photoshop) samt digitala kollage och utställningskoncept, analyseras text och bild med stöd från teorier inom retorik och semiotik.

MOMENT 2. Det publika museet (7,5 hp)
The public museum
Museernas vedertagna uppgift är att komplettera skolor och universitet som en bildningsinstitution. Momentet koncentrerar sig på teoretiska aspekter kring kunskap, förmedling, pedagogik och didaktik. Stor vikt läggs på studiebesök, branschkontakt,  samt att skapa kunskap om museipedagogikens roll och utmaningar för ett demokratiskt samhälle.

MOMENT 3: Utställningsteori och analys I (4,5 hp)
Theory and analyse of exhibitions I
Detta moment ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll. Ett fältarbete med efterföljande visuell/estetisk analys samt presentation genomförs. Momentet utmynnar i en individuell uppgift som baseras på utställningsproduktion

MOMENT 4: Utställningsteori och analys II - tillämpning (4,5 hp)
Theory and analyse of exhibitions II – application
Detta moment ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll. Momentet innehåller examinerande laborationer med olika utställningslösningar i form av tredimensionella modeller, problemlösningar och ritningar. Modellskapandet sker dels praktiskt, dels med stöd av specifik datorteknik (t.ex. Photoshop samt/eller InDesign) på datalabb.

MOMENT 5: B-uppsats (7,5 hp)
Degree Essay
Genom en mindre vetenskaplig uppsats (ca 15 sidor) övas här metodik, formalia och disposition. Stor vikt läggs på det strukturella upplägget av uppsatsen: att frågeställningar och hypoteser besvaras i den löpande texten, att uppsatsen sammanfattas och att källor notbeläggs på ett korrekt vis. Momentet avslutas med examinerande uppsatsseminarier där studenten, genom korsvis granskning, övas att opponera på en vetenskaplig text. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av den studerande, men måste godkännas av momentansvarig.

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs ska studenten:

  • kunna analysera utställningar utifrån museipedagogiska aspekter och modeller
  • vara förtrogen med utställningsmediet och utställningsteorier
  • känna till praktiska aspekter på utställningsproduktion och textbehandling
  • kunna förklara grundläggande metoder och begrepp inom kommunikations- och pedagogisk teori
  • ha tillägnat sig en grundläggande färdighet i uppsatsskrivning utifrån museologiska frågeställningar
  • ha en teoretisk och metodologisk kompetens att självständigt kunna analysera och bedöma olika former av museala utställningar; t.ex. ur genusteoretisk,  etisk och/eller utställningsteknisk synvinkel.

Efter genomgånget moment 1 (Budskapets mening) ska studenten:

  • ha kännedom om den kommunikationsteori och semiotik som behandlas under momentet
  • kunna uppvisa förmåga att sammanställa bilder och text till en utställningsaffisch, samt kunna tillämpa teoretiska begrepp som analytisk reflektion över arbetet
  • ha kännedom om programvara inom bild- och textbehandling, samt
  • kunna tillämpa retoriska begrepp som redskap för fördjupad text- och bildanalys.

Efter genomgånget moment 2 (Det publika museet) ska studenten:

  • ha förvärvad insikt om centrala begrepp inom musealt riktad didaktik och kunna tillämpa dessa kunskaper på museal utställningsanalys.
  • vara förtrogen med innebörder av kunskapsbegrepp, vetenskapsteori, museididaktik och relatera dessa till museal praktik
  • kunna genomföra en museologisk analys av tilldelat tema (med bäring mot konst/kultur/offentlighet).

Efter genomgånget moment 3 (Utställningsteori och analys I) ska studenten:

  • ha förvärvat grundläggande kunskaper om textproduktion och rum-/tingsrelaterade (spatiala) frågor i utställningssammanhang
  • ha insikt om rummets betydelse för utställningen som medium
  • kunna genomföra och presentera en analys av en utställning, vilket ska innefatta teoretisk reflektion kring exempelvis etik, genusaspekt, klassteori, etnicitet.

Efter avklarat moment 4 (Utställningsteori och analys II - tillämpning) ska studenten:

  • ha förvärvat grundläggande kunskaper om tillämpad utställnings- och textproduktion samt rum-/tingsrelaterade (spatiala) frågor i utställningssammanhang
  • ha insikt om rummets betydelse för utställningen som medium
  • ha kännedom om programvara inom bild- och textbehandling, samt insikt om praktiskt modellbyggande för utställningsproduktion.

Efter genomgånget moment 5 (B-uppsats) ska studenten ha:

  • tillägnat sig en grundläggande färdighet i uppsatsskrivning utifrån museologiska frågeställningar
  • kunskap om formalia, metod och teori i humanistiskt uppsatsförfattande

Behörighetskrav

Univ:Museologi A 30 högskolepoäng med avklarade 22,5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet omfattar.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. Kontakta Studentcentrum för mer information.

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd (G). Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se regelsamlingen för Umeå universitet.

Vid moment 1, 2, 3 och 5 på denna kurs ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Deltagande i utställningslaboratoriet under moment 4 är obligatoriskt och på grund av momentets tonvikt på grupparbeten och gruppredovisningar, bedöms momentet enbart med betygen Godkänt (G) eller Underkänt (U).

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd på tre av kursens fem moment.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Moment 1. Budskapets mening

Kommunikationsteorier : en introduktion
Fiske John, Olofsson Lennart
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1997 : 268 s. :
ISBN: 91-46-17047-2 ; 220:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hooper-Greenhill Eilean
A new communication model for museums
Ingår i:
Museum languages
Leicester : Leicester Univ. Press : 1991 : vi, 180 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (12 s.)

Lundberg Bengt
Museologisk grammatik : perspektiv på historia i museer
Umeå : Univ. : 1999 : 81 s. :
ISBN: 91-7191-764-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel. Tillhandahålls via institutionen.

M. Mcmanus Paulette
Making sense of exhibits
Ingår i:
Museum languages
Leicester : Leicester Univ. Press : 1991 : vi, 180 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (11 s.)

Maure Marc
The Exhibition as Theatre - on the Staging of Museum Objects
Ingår i:
Nordisk museologi
Umeå : Institutionen för museologi, Umeå universitet : 1993- :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 155-168, (13 s.) Tillhandahålls via institutionen

Renberg Bo
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 136 s. :
Omslagsbild
ISBN: 9789144040073
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Moment 2. Det publika museet

Att resa i tiden : mål och medel i mötet mellan museum, skola och elever
Aronsson Peter, Gerrevall Per, Sandström Erika
Växjö : Centrum för kulturforskning, Växjö universitet : [2000] : 145 s. :
ISBN: 91-7636-243-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tidsresan : lek och fantasi som pedagogisk metod
Borgström Britt-Marie, Milton Karin, Sunesson Anders
Stockholm : Nordiska museets förl. : 2003 : 144 s. :
ISBN: 91-7108-489-4 : 194:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlbom Bo
Fyra teorier om utbildning : vetenskapsteori för pedagoger
Umeå : Univ. : 1986 : [1], 29 bl. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (28 s.)

Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2002 : 125 s. :
Fulltext
ISBN: 91-85128-99-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (125 s.)

Leone Mark P.
Method as Message
Museum News :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 34-41, (7 s.) Tillhandahålls via institutionen.

Ljung Berit
Museipedagogik och erfarande
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2009 : 210 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-28755
ISBN: 978-91-7155-911-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Historiebilder : om intention och reception i museer
Lundberg Bengt, Ågren Per-Uno
Umeå : Univ. : 1999 : 196 s. :
ISBN: 91-7191-763-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (176 s.)

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Referenslitteratur

Omsäter Margareta
Barn & ungdomar i fokus : en dokumentation av ett samarbete mellan museer, skolor och föräldrar i Göteborg
Göteborg : Kulturförvaltningen : [1999?] : 50 s. :
ISBN: 91-630-8295-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (20 s.)

Moment 3 och 4. Utställningsteori och analys I och II

Bergvall Margareta
Möten mellan älvarna - En utställning tar form
Ingår i:
Nordisk museologi..
Umeå : Institutionen för kultur och medier. Museologi, Umeå universitet ; Viborg : 1993- : 24 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 19-38.

Dean David
Museum exhibition : theory and practice
London : Routledge : 1994 : xi, 177 s. :
ISBN: 0-415-08016-9 (inb.) ; £22.50
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fussel Angela
Collecting for lifetimes - the interactive museum about Croyden people
Ingår i:
Nordisk museologi..
Umeå : Institutionen för kultur och medier. Museologi, Umeå universitet ; Viborg : 1993- : 24 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 39-56.

ICOM Code of Professional Ethics
Paris: ICOM :
http://icom.museum/ethics.html
Obligatorisk

ICOM Statues
Paris: ICOM :
http://icom.museum/statutes.html
Obligatorisk

Lindqvist Katja
Iscensättningens verklighet
Ingår i:
Nordisk museologi..
Umeå : Institutionen för kultur och medier. Museologi, Umeå universitet ; Viborg : 1993- : 24 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 57-66.

Formens semantik - en teori om den kulturhistoriske udstillning
Mordhorst Camilla, Wagner Kitte
Ingår i:
Nordisk museologi..
Umeå : Institutionen för kultur och medier. Museologi, Umeå universitet ; Viborg : 1993- : 24 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 3-18.

Porter Gaby
Partial Truths
Ingår i:
Museum languages
Leicester : Leicester Univ. Press : 1991 : vi, 180 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (13 s.) Tillhandahålls via institutionen.

Salén Gösta
Alvar Alto i spåren
Ingår i:
Nordisk museologi..
Umeå : Institutionen för kultur och medier. Museologi, Umeå universitet ; Viborg : 1993- : 24 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 67-84.

Smeds Kerstin
Museumutställningen som identitet och språk
Ingår i:
Dugnad
Oslo : Magistre og magistergradsstudenter i etnologi : 1975-2001 : (vol. 26) :
Obligatorisk
Läsanvisning: (18 s.)

Smeds Kerstin
Om utställningens mening
Institutionen för kultur- och medievetenskaper : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Opublicerad, (16 s.) Tillhandahålls via institutionen.

van Mensch Peter
Characteristics of exhibitions
Museum Aktuell : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (15 s.) Tillhandahålls via institutionen.

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Referenslitteratur

Serrell Beverly
Exhibit labels : an interpretive approach
Walnut Creek, Calif. : AltaMira : cop. 1996 : xv, 261 p :
ISBN: 0-7619-9174-3 (cased) ; £38.00 : Formerly CIP
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson Elisabet
Museer för alla - i Norden : om tillgänglighet för människor med funktionshinder
Köpenhamn : Nordiska ministerrådet : 2001 : 139 s. :
ISBN: 92-893-0568-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.

Moment 5. B-uppsats

Lathund för uppsatsskrivare
Handledning från institutet för historiska studier :
Obligatorisk
Läsanvisning: Umeå universitet

Studentens skrivhandbok.
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
Stockholm : Almqvist&Wiksell : 1998 : 141 s. : diagr. ; 24 cm :
ISBN: 91-21-16769-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Litteraturen till respektive uppsats söks i första hand av enskild student, men kan även kompletteras i samråd med handledaren.