"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Manusförfattande för film, tv och nya medier A, 30 hp

Engelskt namn: Screenwriting for Film, TV and New Media A

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1MA015

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Manusförfattande för film, TV och nya medier: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-03-22

Innehåll

Kursen läses endast inom ramen för programmet Manusutbildningen för film, tv och nya medier, 180 hp. Kursen varvar seminarieveckor med skrivveckor. Seminarieveckorna innehåller praktiska och teoretiska moment vilka löper parallellt med övriga kurser i programmet. På detta sätt fördjupar studenten sina kunskaper under utbildningstiden.

Under kursen arbetar den studerande med fiktion för kortare format, från idé till färdigt manus samt orienterar sig i andra medieplattformar som är aktuella för en manusförfattare. I de egna manuskripten omsätter den studerande sina kunskaper om berättarteknik och dramaturgi, samt bekantar sig härigenom med den kreativa processen. I möten med gästlärare kommer man i kontakt med de aktuella villkoren i filmbranschen.

Kursen består av två delkurser som är indelade i mindre avgränsade moment.

Delkurs 1 Manusförfattandets grunder 15 hp
Kursen arbetar med dramaturgi och arbetsmetoder för att den studerande ska kunna skapa en konstnärlig och berättarteknisk grund för det egna skrivandet. Kursen orienterar den studerande i mediesituationen i Sverige samt ger tillfälle till möten med branschföreträdare.

Berättarteknik A1 (4,5 hp) Momentet etablerar grundläggande kunskaper i dramaturgi och berättarmodeller för olika medieplattformar. Den studerande lär sig arbetsmetoder som används i branschen. Genom övningar i adaption av olika slags texter tränar den studerande sin gestaltningsförmåga. Genom övningar i retorik samt i pitchmoment övar man sig på att motivera sina konstnärliga val.

Manusförfattarens verktyg A1 (3 hp) Momentet introducerar användandet av datorbaserade manusprogram. Likaså introduceras manusets tekniska uppbyggnad och terminologi.

Manusförfattande A1 (7,5 hp) Momentet innefattar praktiska och konstnärliga tillämpningar av de dramaturgiska kunskaperna och resulterar i två kompletta kortfilmsmanuskript. Möten med branschföreträdare sker genom gästlärarinsatser på universitetet, och om möjligt vid manuskonventet i Örebro samt filmkonventet i Luleå.

Delkurs 2 Manusprocessen 15 hp

Kursen vidareutvecklar kunskaperna i dramaturgi och arbetsmetoder samt ger den studerande verktyg att hantera en längre arbetsprocess som resulterar i ett novellfilmmanus. Arbetsmetoder är exempelvis idéarbete, research och synopsis där den studerande strukturerar sin berättelse och lär sig att planera sin arbetsprocess. Kursen fortsätter orientera den studerande i mediesituationen i Sverige samt ger tillfälle till möten med branschföreträdare.

Berättarteknik A2 (4,5 hp) Momentet vidareutvecklar kunskaperna i dramaturgi och berättarmodeller för olika medieplattformar.  Särskilt fokus läggs på novellfilmsformatet som närläses, analyseras och diskuteras parallellt med det egna författandet.

Manusförfattarens verktyg A2 (1,5 hp) Momentet vidareutvecklar kunskaperna om manusets uppbyggnad, det språk man använder för att beskriva gestaltning i rörlig bild och hur man presenterar sin idé.

Manusförfattarens omvärld A2 (1,5 hp) Momentet ger en översiktlig orientering om mediesituationen i Sverige. Möten med branschföreträdare sker både med hjälp av gästlärarinsatser på universitetet och om möjligt vid branschens stora mötesplats, Göteborgs Internationella Filmfestival.

Manusförfattande A2 (7,5 hp) Momentet innefattar praktiska och konstnärliga tillämpningar av de dramaturgiska kunskaperna och resulterar i ett komplett novellfilmsmanus. I arbetet ingår bl.a. research och synopsis.

Förväntade studieresultat

För godkänt kursmoment skall den studerande visa

Kunskap och förståelse

  • en första grundläggande kunskap om och förståelse för sin egen kreativa process
  • förståelse för berättartekniska skillnader mellan olika kortare format
  • kunskaper om hur man orienterar sig i medievärlden i Sverige
  • kunskaper om grundläggande dramaturgi

Färdighet och förmåga

  • färdighet att kommunicera sina idéer och berättelser i muntlig och skriftlig form
  • färdighet att tolka, analysera och lösa berättartekniska problem
  • förmåga att planera den egna arbetsprocessen
  • förmåga att analysera ett filmmanuskript
  • förmåga att identifiera berättarmodeller för andra medieplattformar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • en öppen attityd och nyfikenhet inför idéarbetet och det egna skapandet
  • förmåga att värdera respons på det egna skapandet
  • förmåga att värdera den egna kreativa processen i förhållande till vedertagna branschvillkor

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt antagningsprov.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av analytiska och kreativa övningar under seminarier och workshops. En konstnärlig handledare, dvs. yrkesverksam manusförfattare följer varje studerandes skrivarbete genom regelbunden handledning. Viss undervisning och handledning kan även komma att ske genom utbildningens lärplattform. Därtill genomför programledningen individuella samtal med den enskilda studeranden om dennes konstnärliga utveckling. Samtliga moment är obligatoriska.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Kursen examineras löpande i kombination med fullgjorda skrivuppgifter enligt fastställd tidsplan. Examinationen sker både enskilt och i grupp samt genom obligatorisk närvaro under seminarieperioderna. De större uppdragen inom manusförfattande examineras med hjälp av bedömare från branschen. På kursen ges endast betygen Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Ansökan och antagning till den treåriga utbildningen sker vart tredje år. Studievägledning ges av programledningen.
Kursvärdering sker både muntligt och skriftligt, enskilt och i grupp i anslutning till terminsslut. Därtill fungerar de individuella samtalen självvärderande då de utgår från en självreflexiv hållning.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Field Syd
Screenplay : the foundations of screenwriting
Rev. ed. : New York : Dell Pub. Co. : cop. 2005 : 320 s. :
ISBN: 0-385-33903-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hauge Michael.
Writing screenplays that sell
New twentieth anniversary ed. : London : Methuen Drama : 2011. : xxx, 349 p. :
ISBN: 978-1-4081-5146-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindqvist Fredrik
Att skriva filmmanus
Stockholm : Adastra media : 2009 : 276 s. :
ISBN: 978-91-978315-0-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McKee Robert
Story : substance, structure, style, and the principles of screenwriting
London : Methuen : 1998 : 466 s. :
ISBN: 0-413-71550-7 (inb.) ; £16.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vogler Christopher
The writer's journey : mythic structure for writers
3. ed. : Studio City, Calif. : Michael Wiese Productions : cop. 2007 : xxxii, 407 p. :
ISBN: 978-1-932907-36-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seger Linda
The art of adaptation : turning fact and fiction into film
1. ed. : New York : Holt and Co : 1992 : xv, 238 s. :
ISBN: 0-8050-1626-0 (acid-free paper) ; CIP rev. : FPT $14.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Nelmes Jill
Analysing the screenplay
Abingdon : Routledge : 2011 : xii, 273 s. :
ISBN: 978-0-415-55634-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Utöver detta läses manuskript och delar av manuskript främst från film och tv (delvis via utbildningen). Förelagda filmer, tv-serier, tv-program och dataspel. Utöver detta kompendier (via utbildningen), artiklar och fördjupande texter i anslutning till ämnet.