"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Manusförfattande för film, tv och nya medier C, 30 hp

Engelskt namn: Screenwriting for Film, TV and New Media C

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 1MA005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Manusförfattande för film, TV och nya medier: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-03-26

Innehåll

Kursen läses inom ramen för programmet Manusutbildning för film, tv och nya medier, 180 hp. Kursen varvar praktiska och teoretiska moment vilka fördjupas under utbildningstiden.

Kursen innehåller praktiska och teoretiska studier av berättarteknik, analyser och produktion av egna manuskript med särskilt fokus på fiktion i längre format. Under kursen kommer den studerande att fördjupa sina kunskaper om den kreativa processen, de dramaturgiska verktygen och utveckla en bred berättarteknisk färdighet. Kursen omfattar ett större slutarbete som inbegriper en fördjupande reflektion om det egna arbetet. Den studerande relaterar sina berättelser till sociala och vetenskapliga kontexter.

Kursen består av två delkurser som är indelade i mindre avgränsade moment.

Delkurs 1 (höstterminen): Manusförfattarens omvärld (9hp) innehåller Berättarteknik C1 (4 hp), Manusförfattarens omvärld C1 (2 hp) och Manusförfattande C1 (3 hp).
Delkurs 2 (vårterminen): Slutarbetets processer (21 hp) innehåller Berättarteknik C2 (3 hp), Manusförfattarens omvärld C2 (3 hp) och Manusförfattande C2 (15 hp).

Delkurs 1: Manusförfattarens omvärld, 9 hp
Momentet fokuserar på manusförfattarens yrkesroll och lär ut hur man kommunicerar om sitt verk i relation till filmbranschen.
Innehåll (moment):
Berättarteknik C1 (4 hp)
Momentet fördjupar kunskaperna i dramaturgi med inriktning på långfilm. Insikterna tillämpas genom analyser och övningar, enskilt och i grupp. Målet är att identifiera och behärska både konventionella och nya sätt att skriva för film.

Manusförfattarens omvärld C1 (2 hp)
Momentet förbereder den studerande för den professionella yrkesrollen som entreprenör. Kunskaper om manusförfattarnas aktuella avtals- och arbetsvillkor, avtalsförhandling och avtalsskrivande ingår. I workshopform tränar den studerande bl.a. förhandlingsteknik.
Manusförfattande C1 (3 hp)
Momentet innehåller skrivövningar och idéarbete inför läsårets stora skrivuppdrag.
Delkurs 2: Slutarbetets processer (21 hp)
Momentet fokuserar på slutarbetet och den studerandes reflektioner om bedömningen. Dessa omfattar såväl en omarbetningsplan som en analytisk slutreflektion om skrivprocessen och slutarbetet.
Innehåll (moment):
Berättarteknik C2 (3 hp)
Momentet fördjupar de dramaturgiska kunskaperna ytterligare. Genom analyser och övningar, både enskilt och i grupp tränar den studerande på metoder för omskrivning för att lära sig att förbättra ett manus.
Manusförfattarens omvärld C2 (3 hp)
Momentet besöker Göteborg Film festival där den studerande möter presumtiva uppdragsgivare med ett skriftligt och muntligt presentationsmaterial. Gästföreläsningar och besök av branschföreträdare som orienterar om manusförfattarens professionella yrkesarbete ingår i momentet.

Slutarbete C2 (15 hp)
Momentet omfattar antingen en första version av ett långfilmsmanuskript eller motsvarande arbetsinsats avseende ett tv-serieprojekt. Externa bedömare med relevant bakgrund för projektets art kommenterar slutarbetet. Slutarbetet innefattar även en analys av den egna arbetsprocessen samt utarbetandet av en omskrivningsplan, i vilken bedömarnas kommentarer arbetas in.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande

  • ha kunskap om och förståelse för manusförfattarens arbetsmetoder och yrkesroll i större projekt.
  • ha kunskap om den produktionstekniska processen kring film och TV avseende större projekt.
  • ha en grundläggande kunskap om manusförfattarens roll i förhållande till övriga inblandade i produktionsprocessen.
  • ha förmåga att i dialog med uppdragsgivare i mediebranschen kommunicera problem och lösningar.
  • ha kunskap om den omgivande mediebranschen och manusförfattarens arbetsvillkor.
  • ha färdighet och förmåga att presentera en omfattande idé och ett större upplägg till gestaltning av en idé.
  • ha färdighet och förmåga att kommunicera sina idéer i både muntlig och skriftlig form även till den omgivande branschen.
  • ha färdighet och förmåga till ett öppet förhållningssätt till idéer och bearbetningsförslag i relation till det egna skapandet
  • ha färdighet och förmåga att tolka, analysera och lösa berättartekniska problem i samband med ett större slutprojekt.
  • ha färdighet och förmåga att självständigt kunna arbeta genom processen från idé till färdigt slutprojekt.
  • visa utvecklad förmåga att reflektera kring det egna skapandet och den kreativa processen.
  • visa utvecklad fömåga att ge och ta kritik.
  • värdera researchens betydelse i den egna arbetsprocessen.
  • kunna värdera det egna behovet av kompetensutveckling och kunskapsinhämtning.

Behörighetskrav

De förkunskapskrav som i övrigt gäller för programmet Manusutbildning för film, tv och nya medier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av analytiska och kreativa övningar under seminarier och workshops inkluderande presentationsövningar. Konstnärligt ansvarig manuslärare och handledare ger feedback i skrivarbetet och gästlärare medverkar i undervisningen. Viss undervisning och handledning kan även komma att ske genom utbildningens lärplattform.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/

Examination

Momentet examineras löpande i kombination med fullgjorda skrivuppgifter enligt fastställd tidsplan. Examinationen sker både enskilt och i grupp samt genom obligatorisk närvaro under seminarieperioderna. Vissa moment examineras med hjälp av externa bedömare.

På kursen ges endast betygen Godkänd och Underkänd.  Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se:  http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Kurslitteratur

Aronson Linda
The 21st-century screenplay : a comprehensive guide to writing tomorrow's films
Los Angeles : Silman-James Press : cop. 2010 : xix, 490 p. :
ISBN: 978-1-935247-03-6 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alexander Bryan
The new digital storytelling : creating narratives with new media
Santa Barbara, Calif. : Praeger : 2011. : p. :
ISBN: 978-0-313-38749-4 (hardcopy : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hauge Michael
Writing screenplays that sell
1st HarperPerennial ed : New York, NY : HarperPerennial : 1991 : xxiv, 325 p. :
ISBN: 0-06-272500-9 (pbk.) ; CIP rev. : $12.00 ($16.00 Can.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Indick William
Psychology for screenwriters : building conflict in your script
Studio City, CA : Michael Wiese Productions : cop. 2004 : 281 s. :
ISBN: 0-941188-87-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seger Linda
The art of adaptation : turning fact and fiction into film
1. ed. : New York : Holt and Co : 1992 : xv, 238 s. :
ISBN: 0-8050-1626-0 (acid-free paper) ; CIP rev. : FPT $14.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Truby John
The anatomy of story : 22 steps to becoming a master storyteller
1. pbk. ed. : New York : Faber and Faber : 2008 : 445 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0903/2008486680-d.html
ISBN: 978-0-86547-993-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utöver detta läses film- och tv-manuskript och delar av manuskript (delvis via utbildningen) samt kompendier och artiklar som anknyter till gemensamma övningar och visningar. Förelagda filmer, tv-serier, -program och -spel tillkommer.