"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Icke-linjärt berättande och nya medier År 3, 4,5 hp

Engelskt namn: Non-Linear Storytelling and New Media Year 3

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 1MA004

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Manusförfattande för film, TV och nya medier: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-12-22

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om nya medieformer speciellt inom icke-linjärt och interaktivt berättande. Det gäller både plattformar som är under utveckling eller som redan används inom tv, i dataspel samt på webben eller andra digitala medier. Målet är att ge den studerande referenser för icke-linjära och interaktiva tillämpningar av manusförfattande på dessa medieplattformar. Kursen består av praktiska moment, inklusive workshops med olika tekniska plattformar som följs upp av metodiska genomgångar. Kursen fokuserar manusförfattarens perspektiv och roll i relation till andra yrkesgrupper inom nya media. Kursen läses strimmat i två delar under vårterminen år 2 (1,5 hp) och hösttermin år 3 (4,5hp). Varje del omfattar icke-linjärt och interaktivt berättande och interaktiva TV-format. I kursmomentet ingår en orientering över olika former av icke linjärt berättande såsom dataspel, interaktiv tv och andra interaktiva medier. I momentet ingår workshopmoment där praktiskt arbete leder till enklare upplägg av både dataspel och interaktiva tv-format.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs ska studenten – ha kunskap och förståelse för kreativa processer inom icke-linjärt och interaktivt berättande. – ha grundläggande kunskap och förståelse för de komplexa strukturer som bildar bas för icke-linjärt och interaktivt berättande. Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs ska studenten – ha grundläggande färdigheter och förmåga att kunna tänka icke-linjärt och interaktivt. – ha grundläggande färdigheter och förmåga att kunna konstruera annorlunda manuskript och digitala plattformar. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs ska studenten – ha utvecklat ett innovativt och undersökande förhållningssätt till nya medier. – ha utvecklat ett undersökande förhållningssätt till den digitala mdievärlden.. Moment 2. Icke-linjärt och interaktivt berättande 4,5 hp (INTE Åk 3) Momentet omfattar fortsatta workshops och uppföljning av den första workshopen inom interaktiv TV under vt år 2. En grundläggande orientering i att tänka och arbeta ickelinjärt ingår i förberedelsearbetet för workshop nr två som ska utmynna i ett upplägg till ett dataspel. Två olika workshops med inriktning på dataspel, med eget arbete emellan dessa workshops, hålls under ht år 3. Utvärdering av studenternas arbete sker med hjälp av extern expertis. Fördjupning sker också avseende orientering kring aktuella trender och utvecklingsprocesser både avseende dataspel och interaktiva TV-format.

Behörighetskrav

De förkunskapskrav som i övrigt gäller för programmet Manusutbildning för film, tv och nya medier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i workshopform och består av seminarier, praktiska övningar samt två självständiga uppdrag. I det ena arbetar man med de mest grundläggande elementen för dataspel. I uppdraget ingår att konsultera experter för att konstruera upplägget mer realistiskt. Uppdrag nummer två inom momentet ska resultera i ett upplägg till en interaktiv plattform av valfri typ. Momenten är uppdelade i två avsnitt (ett på våren årskurs 2 och ett på hösten årskurs 3). Mellan dessa omgångar ska arbete med uppdragen utföras. Uppdraget finjusteras och ventileras under andra avsnittet av momentet.

Examination

Examinationen är löpande och består av fullgjorda skriftliga och inlämnade uppgifter. Endast betygen Godkänd och Underkänd ges på kursavsnitten. Bedömningen bygger på om arbetet utförts enligt de instruktioner som getts i förväg samt att studenten haft tillräcklig närvaro. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoordn.html

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Litteratur: Valeur, Michael, Interactive Manusskriptskrivning - principper, begreper, & redskaper, Dramatiska institutets skriftserie. Nr 3/2004 Ince, Steve, Writing for_Video games_ , London, 2006 Wiman, Beata, Att skriva manus för interaktiva medier, Lund 2008 (urval) Carlquist, Jonas, Att läsa ett dataspel: Om digitaliserade rollspel som berättelser , Human IT nr 2-3/2000 (http://www.hb.se/bhs/ith/23-00/jc.htm) Carlquist, Jonas, Playing the Story Computer Games as A Narrative Genre , Human IT nr 3/2002 (http://www. hb.se/bhs/ith/3-02/jc.pdf) Johnson, Steven, Interface Culture: how new technology transforms the way we create and communicate, San Fransisco, 1997 (urval) Murray, Janet H, Hamlet on the Holodeck The Future of Narrative in Cyberspace, Massachusetts, 1999 (urval) Packer, W., Randall, K., Gibson, W., (red), Multimedia: From Wagner to Virtual Reality, London & New York, 2001 el. senare (urval) Övrigt material Förelagda manuskript och delar av manuskript främst från tv, webben och dataspel. Förelagda dataspel, filmer, tv-serier och tv-program. Utöver detta läses diverse kompendier (via utbildningen), artiklar och fördjupande texter i anslutning till ämnet.

Ince Steve.
Writing for video games[Elektronisk resurs]c Steve Ince.
London : A. & C. Black : 2006. : xi, 177 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10196641z Online access for BTH