Engelskt namn: Creative Training Year, 2
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 1LV031
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Manusförfattande för film, TV och nya medier: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2008-06-09
Målet är att studenten ska kunna förhålla sig till sin egen process, teknik och verktyg utifrån givna uppdrag. Studenten skall också träna sig i att med olika teknik och verktyg göra förstudier och delmoment i utbildningens olika projekt samt få övning i det kreativa skapandet inom olika format och plattformar. Extern expertis ska ge studenten möjlighet att praktiskt pröva sitt förhållningssätt till yrket likväl som bilden av manusförfattandets villkor i praktiken. Momentet ger i stor utsträckning studenten tillgång till den form av "tyst kunskap" som inte finns tillgänglig inom universitets ram eller via litteratur.
Kursen består av praktiska moment, ofta uppdrag som kursledningen ger studenterna. Kunskaper förvärvade inom bland annat huvudämnet sätts i relation till kreativa övningar och de ofta direkt branschrelaterade uppdragen. Det är ett praktiskt utforskande moment utgående från studentens perspektiv - utan att i alla fall kräva ett komplett slutresultat.
Kursen läses strimmat över hela utbildningen och omfattar totalt 39 hp och rymmer följande moment:
År 1
Att möta skapandeprocessen, 6 hp,
Från idé till manus, 9 hp,
År 2
Att skapa i etablerade format, 5 hp,
Seriedramatikens skapandeprocesser, 4 hp,
År 3
Den kreativa processens mekanismer, 11 hp
Belysning av det egna skapandet, 4 hp.
Kreativt övningsmoment B - År 2.
Moment 1. Att skapa i etablerade format, 5 hp (ETAB)
Innehåll
Momentet koncentreras på de kreativa processer manusförfattaren ska behärska vid arbetet med mer komplexa strukturer såsom tv-seriedramatik. Momentet pågår parallellt med årskursens stora uppdrag: att presentera en tänkt TV-serie, inklusive skriva avsnitt till denna. Momentet arbetar med hur upplägg till en TV-serie konstrueras inklusive idéarbetet, samt de speciella förutsättningar som gäller för att skriva seriedramatik, till exempel avsnittspresentationer. Momentet varvar olika former av praktiska övningar med uppdragsskrivande. Jämförande basala analyser görs med andra plattformar där komplicerade berättarstrukturer används, t.ex. dataspel.
Moment 2. Seriedramatikens skapandeprocesser, 4 hp (SERI)
Innehåll
Momentet är kopplat till andra årets slutuppdrag: Tv-serieupplägget. Momentet fokuserar speciellt på de kreativa processer som ingår i komplexa manuskonstruktioner, bland annat kommunikation kring delresultat (till exempel mellan olika avsnittsförfattare) samt kommunikationen mellan manusförfattare och uppdragsgivare. Momentet anknyter genom olika seminarier till andra årets praktikperiod.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha kunskap och förståelse för kreativa processer avseende tv-seriedramatik.
- ha grundläggande kunskap och förståelse för de komplexa strukturer som bildar bas för arbete med tv-serier.
- ha grundläggande kunskap och förståelse för vilka funktioner olika former av samarbete in tv-serieförfattande har.
- ha en grundläggande kunskap om manusförfattarens roll i förhållande till övriga inblandade i produktionsprocessen.
- ha grundläggande kunskap och förståelse för komplexiteten i motsvarande berättarstrukturer avseende till exempel dataspel och interaktiva tv-format.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha grundläggande färdigheter och förmåga att kunna arbeta genom processen från idé till färdigt tv-serieupplägg.
- ha grundläggande färdigheter och förmåga att kunna utforma ett avsnitt i en tänkt eller redan existerande tv-serie.
- ha färdigheter och förmåga att kunna utforma upplägget till en komplett tv-serie.
- ha färdigheter och förmåga att kunna skriva ett eller flera avsnitt av en tv-serie och det erforderliga presentationsmaterialet.
- ha grundläggande färdigheter och förmåga att analysera idéns och uppläggets bärighet i förhållande till den ursprungliga visionen med tv-serien.
- ha grundläggande färdigheter och förmåga att analysera berättarkonstruktionen i tv-serier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha utvecklat ett innovativt och undersökande förhållningssätt till berättande i avsnittsformat.
- ha utvecklat ett undersökande förhållningssätt till åsikter och kritik framförd under processarbetet.
- ha mer djupgående färdigheter och förmåga att presentera en komplex idé och ett komplext upplägg till gestaltning av en idé.
- ha utvecklat ett självstädigt förhållningssätt till rollen som manusförfattare i relation till andra författare inom samma projekt.
- ha utvecklat ett självstädigt förhållningssätt till rollen som manusförfattare i relation till övriga yrkesfunktioner inom produktionsprocessen för tv-serier.
Univ. De förkunskapskrav som i övrigt gäller för programmet Manusutbildning för film, tv och nya medier
Kursen löper över alla utbildningsåren. Undervisningen består av kreativa övningar i form av seminarier, gestaltningsövningar, simuleringar, inspelnings- och klippövningar, workshops och laborationer.
Examinationen är löpande och består av fullgjorda skriftliga och inlämnade uppgifter. Endast betygen Godkänd och Underkänd ges på kursavsnitten. Bedömningen bygger på om arbetet utförts enligt de instruktioner som getts i förväg samt att studenten haft tillräcklig närvaro. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande görs enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett som ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Innehåll
Breum Trine.
Film : narration & seduction : a new European-American scriptwriting model
København : Frydenlund : 2006 : 268 s. :
ISBN: 87-7887-357-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Field Syd
Screenplay : the foundations of screenwriting
3., expanded ed. : New York : Dell : cop. 1994 : 262 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: urval
Indick William
Psychology for screenwriters : building conflict in your script
Studio City, CA : Michael Wiese Productions : cop. 2004 : 281 s. :
ISBN: 0-941188-87-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smeds Barbro
Dramaturgi : om strukturer i dramatik och sceniska verk - formens innehåll och innehållets former
3. uppl. : Stockholm : Dramatiska institutet : 2005 : 70 s. :
Obligatorisk
Sundstedt Kjell
Att skriva för film
Stockholm : Ordfront : 2000,g (1999) : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7324-611-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval
Smethurst William
How to write for television : a guide to writing and selling successful TV scripts
5. ed., rev. and updated. : Oxford : How To Books : 2007 : x, 259 p. :
ISBN: 978-1-84528-181-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Douglas Pamela
Writing the TV drama series : how to succeed as a professional writer in TV
2. ed. : Studio City, CA : Michael Wiese Productions : cop. 2007 : xiv, 257 s. :
ISBN: 978-1-932907-34-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
McKee Robert
Story : substance, structure, style, and the principles of screenwriting
London : Methuen : 1998 : 466 s. :
ISBN: 0-413-71550-7 (inb.) ; £16.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Seger Linda.
Creating unforgettable characters
New York : H. Holt : c1990 : xiii, 239 p. :
ISBN: 0-8050-1171-4 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 234 s. :
ISBN: 9144001053
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utöver detta läses ett antal romaner och noveller med anknytning till genre och adaption. Förelagda manuskript, främst från film och TV. Förelagda Filmer, tv-serier och dataspel. anvisade artiklar och kompendier.