Kursen tränar studenterna vetenskapliga förmåga genom seminarier där studenterna presenterar egna arbeten och ska ta emot, värdera och inarbeta synpunkter från vetenskapliga granskare. Kursen består av följande moment:
Moment 1. Metodseminarium (Method Seminar), 1,5 högskolepoäng
Moment 2. Rapportseminarium (Report Seminar), 1,5 högskolepoäng
Moment 1. Metodseminarium, 1,5 högskolepoäng
Momentet fokuserar på forskningsplanen. Följande aspekter tas upp:
- formulering och avgränsning av forskningsfrågan mot bakgrund av tidigare forskning
- koppling mellan forskningsfråga och vald metod
- etiska överväganden
Moment 2. Rapportseminarium, 1,5 högskolepoäng
Momentet fokuserar på resultatrapportering och -tolkning. Följande aspekter tas upp:
- statistisk analys av data
- presentation av resultat
- tolkning av resultat mot bakgrund av tidigare forskning
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna tillämpa relevanta metodologiska och etiska kriterier för att värdera logopediska undersökningar
- kunna presentera och diskutera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för den egna vetenskapliga kompetensutvecklingen
Behörighetskrav
Univ: Tre års studier på logopedutbildning inklusive Forskningskommunikation, 7,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av seminarier kring de studerandes egna forskningsprojekt. Delatagande i seminarierna är obligatoriskt.
Examination
Moment 1. Metodseminarium, 1,5 högskolepoäng
Examination sker genom seminariebehandling av studenternas forskningsplan, inklusive etiska överväganden.
Moment 2. Rapportseminarium, 1,5 högskolepoäng
Examination sker genom seminariebehandling av studenternas utkast till projektrapport, inklusive resultatredovisning.
På varje moment liksom på hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Ansökan om tillgodoräknande ställs till programkommittén för logopedprogrammet. Negativt beslut om tillgodoräknande kan överklagas. Överklagande riktas till Överklagandenämnden för högskolan och skall inkomma till Registrator, Umeå universitet inom tre veckor efter att klaganden delgivits beslutet.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: 1998 el senare.