Kursen behandlar hur man skriver och värderar vetenskapliga arbeten. Kursen tränar ett vetenskapligt arbetssätt, dels genom övningar i att analysera och värdera vetenskaplig metodik, dels genom utarbetandet av en vetenskaplig uppsats som belyser problemställningar inom lingvistik/logopedi. Kursen består av följande moment:
Moment 1. Forskningsprocessen (The Research Process), 3 högskolepoäng
Moment 2. Projektarbete (Research Project), 4,5 högskolepoäng
Moment 1. Forskningsprocessen, 3 högskolepoäng
- forskningsprocessens delar
- vetenskaplig metod
- granskning och värdering av vetenskapliga arbeten
Moment 2. Projektarbete, 4,5 högskolepoäng
- litteratursökning
- sammanställning av forskningsresultat
- planering av en empirisk undersökning
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten:
- ha kunskap om forskningsprocessens delar
- kunna använda relevanta metodologiska kriterier för att värdera lingvistiska/logopediska undersökningar
- kunna söka och värdera vetenskapliga referenser inom lingvistik/logopedi
- kunna identifiera och bearbeta en lingvistisk/logopedisk problemställning med hänsyn till relevant teori och metod
- kunna presentera och diskutera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt
Behörighetskrav
Univ: Fem terminers studier på logopedutbildning inklusive Experimentell fonetik, 4,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av lektioner, seminarier och handledning i grupp och/eller individuellt. Uppnående av de förväntade studieresultaten förutsätter aktivt deltagande i undervisningen samt aktivt eget arbete.
Examination
Examination på moment 1 sker genom aktivt deltagande i seminarier. Moment 2 examineras genom en skriftlig uppsats samt seminarium kring uppsatsen.
På varje moment liksom på hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Negativt beslut om tillgodoräknande kan överklagas (se tillgodoräknandeordningen).
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: 1998 el senare.