Moment 1. Materialinsamling (Data Collection), 1,5 högskolepoäng
Insamling och transkription av språkligt material.
Moment 2. Barnets tidiga språkliga utveckling (Early Language Development), 3 högskolepoäng
De första årens morfologiska och syntaktiska utveckling. Analys av inspelat material.
Moment 3. Fonetisk och fonologisk utveckling (Phonetic and Phonological Development), 4,5 högskolepoäng
Talkommunikation. Prosodi. Svenskans vokal- och konsonantljud. Talutvecklingsteorier.
Moment 4. Lingvistisk medvetenhet (Metalinguistic Awareness), 1,5 högskolepoäng
Den lingvistiska medvetenheten på olika nivåer. Lingvistisk medvetenhet och läsinlärning. Att stimulera utvecklingen av lingvistisk medvetenhet.
Moment 5. Försenad/avvikande språk- och talutveckling (Delayed/Deviant Development), 1,5 högskolepoäng
Språk- tal- och röstrubbningar hos barn: orsaker och behandlingar. Läs- och skrivsvårigheter.
Moment 6. Barnets kommunikativa utveckling (Communicative Development), 1,5 högskolepoäng
Mellanmänsklig kommunikation. Spädbarnets kommunikativa utveckling.
Moment 7. Integration (Integration), 1,5 högskolepoäng
Sammanfattning av det observerade barnets språk- och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- översiktligt kunna redogöra för barns språk- och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen
- ha grundläggande förståelse för hur talsignalen uppfattas och produceras
- ha grundläggande kunskap om grammatiska kategorier och grammatiska strukturer
- kunna redogöra för lingvistisk medvetenhet och dess roll för läsinlärningen
- känna till metoder för stimulering av lingvistisk medvetenhet
- kunna samla in och transkribera talmaterial för analys
- kunna använda lingvistiska begrepp vid analys av språkligt material
- vara orienterad om försenad/avvikande språk- och talutveckling hos barn
- vara orienterad om läs- och skrivinlärningssvårigheter hos barn
- kunna presentera och diskutera resultat i skriftlig form.
Behörighetskrav
Univ:Ett års högskoleutbildning inom områden relevanta för arbete inom vård, skola eller omsorg, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Kursen är nätbaserad, och undervisningen består av webbaserade föreläsningar, läsanvisningar och tillämpningsövningar. Grupparbeten kan förekomma.
Kursen löper i 25% studietakt över två terminer.
Examination
Examination sker genom analysuppgifter och redovisningar fortlöpande under kursens gång. På varje prov ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs detta betyg på minst 7,5 högskolepoäng.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Rudberg Lili-Ann Barns tal- och språksvårigheter [2., rev. uppl.] : Lund : Studentlitteratur : 1992 : 103 s. : ISBN: 91-44-37151-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Articulation and phonological disorders Bernthal John E., Bankson Nicholas W 5. ed. : Boston : Allyn & Bacon : cop. 2004 : 434 s. : ISBN: 0-205-34790-8 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Barn utvecklar sitt språk Bjar Louise, Liberg Caroline Lund : Studentlitteratur : 2003 : s 9-237 : Läsanvisning: (Valda delar)
Kommunikation är mer än ord Dimbleby Richard, Burton Graeme, Sandin Gunnar 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 297 s. : ISBN: 91-44-00907-0 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Från joller till läsning och skrivning De Geer Boel, Söderbergh Ragnhild 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1997 : 305 s. : ISBN: 91-40-62265-7 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Vårt tal Gårding Eva, Kjellin Olle Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. : ISBN: 91-7382-748-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela Språkinlärning hos barn Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. : ISBN: 91-44-00865-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Language development in exceptional circumstances Bishop Dorothy, Mogford Kay [New ed.] : Hove : Erlbaum : cop. 1993 : 313 s. : ISBN: 0-86377-308-7 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10. Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. : ISBN: 978-91-44-01771-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Söderbergh Ragnhild Barnets tidiga språkutveckling 2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. : ISBN: 91-40-60860-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Tornéus Margit På tal om språk : språklig medvetenhet hos barn 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 69 s. : ISBN: 91-47-04980-4 (korr.) Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.