"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lingvistik B, 30 hp

Engelskt namn: Linguistics B

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 1LI001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Lingvistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-03-28

Innehåll

Kursen består av följande moment: Moment 1. Variation i språk och tal (Variation in speech and language), 7,5 högskolepoäng Moment 2. Semantik och pragmatik (Semantics and pragmatics), 7,5 högskolepoäng Moment 3. Språkinlärning (Language learning), 7,5 högskolepoäng Moment 4. Vetenskaplig kommunikation (Scientific communication), 7,5 högskolepoäng Moment 1. Variation i språk och tal, 7,5 högskolepoäng - språkets roll i samhället - social och kulturell variation i språkanvändning - dialekter och standardspråk - sociolingvistiska metoder - språklig variation i världen - minoritets- och majoritetsspråk - språkbyte och språkbevarande Moment 2. Semantik och pragmatik, 7,5 högskolepoäng - teorier om språklig betydelse - ordbetydelse: lexikal semantik - betydelse på satsnivå: situationer - grundläggande logik - pragmatiska grundbegrepp Moment 3. Språkinlärning, 7,5 högskolepoäng - teorier om barns språkinlärning - universella och språkspecifika drag i barns tillägnande av fonologi, grammatik och ordförråd - inlärning av två språk - andraspråks- och främmandespråksinlärning - brytning Moment 4. Vetenskaplig kommunikation, 7,5 högskolepoäng - att avgränsa och formulera en lingvistisk problemställning - informationssökning - att kommunicera ett budskap klart och effektivt i ett skriftligt arbete - akademiska normer för skriftlig kommunikation - betydelsen av ord- och frasval - att presentera ett arbete: strategier för framgångsrika muntliga presentationer.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten: - ha förståelse för hur språk och tal varierar mellan olika talare och hos samma talare i olika situationer - ha fördjupad kännedom om språktillägnande och språkinlärning - ha inblick i semantiska frågeställningar och semantisk analys - ha kännedom om lingvistiska forskningsmetoder - kunna använda lingvistiska begrepp i analys av språkligt material - kunna avgränsa och formulera en lingvistisk problemställning - kunna söka och värdera information i bibliografiska databaser - kunna presentera resultat i muntlig och skriftlig form - kunna kritiskt granska eget och andras skrivande

Behörighetskrav

Univ: Lingvistik A 30 högskolepoäng eller motsv

Undervisningens upplägg

Moment 1: Variation i språk och tal Undervisningen består av lärarledda lektioner, laborationer och övningar. Grupparbeten kan förekomma. Momentet löper i 50% studietakt parallellt med ett annat av kursens moment. Moment 2: Semantik och pragmatik Undervisningen består av lärarledda lektioner, laborationer och övningar. Grupparbeten kan förekomma. Momentet löper i 50% studietakt parallellt med ett annat av kursens moment. Moment 3: Språkinlärning Undervisningen består av lärarledda lektioner, laborationer och övningar. Grupparbeten kan förekomma. Momentet löper i 50% studietakt parallellt med ett annat av kursens moment. Moment 4: Vetenskaplig kommunikation Undervisningen utgörs av lektioner, seminarier och individuell handledning. Delar av undervisning och examination sker över internet. Grupparbeten kan förekomma. Momentet löper i 50% studietakt parallellt med ett annat av kursens moment.

Examination

Moment 1: Variation i språk och tal Examinationen sker genom skriftligt kunskapsprov vid momentets slut. Moment 2: Semantik och pragmatik Examinationen sker genom uppgifter under momentets gång och/eller genom skriftligt eller muntligt kunskapsprov vid momentets slut. Moment 3: Språkinlärning Examinationen sker genom uppgifter under momentets gång och/eller genom skriftligt kunskapsprov vid kursens slut. Moment 4: Vetenskaplig kommunikation Examinationen sker genom muntliga och skriftliga uppgifter under momentets gång samt genom redovisning av en rapport dels i skriftlig, dels i muntlig form. På varje moment liksom på hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända. För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på kursmoment om lägst 22,5 högskolepoäng. Student som godkänts i prov har inte rätt att undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Moment 1-4 är till innehållet identiska med de fristående kurserna 1LI028 Variation i språk och tal, 7,5 högskolepoäng, 1LI027 Semantik och pragmatik, 7,5 högskolepoäng, 1LI025 Språkinlärning, 7,5 högskolepoäng samt 1LI004 Vetenskaplig kommunikation, 7,5 högskolepoäng och kan ej tillgodoräknas i examen tillsammans med dessa kurser. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Ansökan om tillgodoräknande ställs till humanistiska fakultetsnämnden, Umeå universitet. Negativt beslut om tillgodoräknande kan överklagas. Överklagande riktas till Överklagandenämnden för högskolan och skall inkomma till Registrator, Umeå universitet inom tre veckor efter att klaganden delgivits beslutet.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 4

    Moment 1. Variation i språk och tal

    Mesthrie Rajend
    Introducing sociolinguistics
    Edinburgh : Edinburgh University Press : cop. 2000 : xxv, 501 s. :
    ISBN: 0-7486-1193-2 (hbk)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 2. Semantik och pragmatik

    Saeed John I.
    Semantics
    2. ed. : Oxford : Blackwell : 2003 : xx, 413 s. :
    ISBN: 0-631-22692-3 (hc)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 3. Språkinlärning

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material (2-3 artiklar)

    Moment 4. Vetenskaplig kommunikation

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt anvisningar.

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Moment 1. Variation i språk och tal

    Mesthrie Rajend
    Introducing sociolinguistics
    Edinburgh : Edinburgh University Press : cop. 2000 : xxv, 501 s. :
    ISBN: 0-7486-1193-2 (hbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 2. Semantik och pragmatik

    Saeed John I.
    Semantics
    2. ed. : Oxford : Blackwell : 2003 : xx, 413 s. :
    ISBN: 0-631-22692-3 (hc)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 3. Språkinlärning

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
    ISBN: 91-44-03070-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How languages are learned.
    Lightbown Patsy M., Spada Nina
    2., rev. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press : cop. 1999 : xvi, 192 s. : ill., tab. :
    ISBN: 0-19-437000-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material (2-3 artiklar)

    Moment 4. Vetenskaplig kommunikation

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt anvisningar.