"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik och kultur I, 30 hp

Engelskt namn: Journalism and Culture I

Denna kursplan gäller: 2012-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 1KU001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2011-12-21

Innehåll

Kursen utgör andra terminen på Programmet för kulturjournalistik och innehåller den första kulturjournalistiska fördjupningen, med fokus på historiska, politiska och vetenskapliga perspektiv på kultur och kultursektorn. Radio- och tevejournalistik introduceras och dessa mediers specifika förutsättningar och möjligheter behandlas både teoretiskt och praktiskt. Kunskaper om journalistiskt berättade fördjupas och tillämpas genom produktion av olika genrer för olika medier, med särskilt fokus på multimedial nätjournalistik. Kursen avslutas med en två veckors förberedande praktik. I kursen ingår momenten: Perspektiv på vetenskap, Radiojournalistik, Tevejournalistik, Journalistisk gestaltning och analys och Praktik på tidning, radio eller teve.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska studenten: - visa grundläggande kunskaper om kulturjournalistikens historiska utveckling och nutida villkor och roll, - kunna redogöra översiktligt för kultursektorns politiska, sociala och ekonomiska villkor, - kunna redogöra för grunddragen i de kulturpolitiska målen liksom centrala kulturpolitiska begrepp, - kunna analysera diskussioner om hög och låg kultur, fin-, populär och folkkultur, - kunna utforma journalistiska texter med god känsla för språk och anpassning till olika genrers och mediers specifika journalistiska förutsättningar, - uppvisa grundläggande tekniska färdigheter för produktion av radio/ljud och rörlig bild, samt - vara förtrogen med och kunna tillämpa coachninginspirerade metoder för textsamtal och textkritik.

Behörighetskrav

Programmet för kulturjournalistik termin 1. Max 7,5 hp får saknas från föregående termin.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar samt muntliga och journalistiskt presenterade uppgifter. Om inget annat anges på schemat är grupparbeten, seminarier och övningsuppgifter obligatoriska. Frånvaro från obligatorisk sammankomst medför restuppgift. Moment 1. Perspektiv på kultur (7,5 hp) Perspectives on Culture Innehåll Kursmomentets övergripande mål är att ge de specialkunskaper om kultur och kultursektorn som krävs för att journalistiskt bevaka och förstå området. Momentet behandlar olika kulturbegrepp, och kulturpolitik och kulturförmedling sätts teoretiskt och praktiskt in i en bred kultur- och samhällskontext. Centrala begrepp inom såväl kulturpolitiken som inom olika kulturvetenskapliga forskningstraditioner analyseras. Utifrån kulturhistoriska perspektiv vill kursen ge kunskap om klyftan mellan hög och låg kultur i olika historiska kontexter samt vilken roll den spelar idag. Kulturpolitiken ses utifrån dagens kulturinstitutioner och i ett historiskt perspektiv. Momentet syftar även till att ge inblick i villkoren för nutida konstnärligt skapande inom olika uttrycksformer. Under momentet integreras metodövningar i form av retorisk analys av texter om forskning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: - visa grundläggande kunskaper om kultursektorns politiska, sociala och ekonomiska villkor, - kunna redogöra för grunddragen i de kulturpolitiska målen, - kunna redogöra för centrala begrepp inom kulturpolitiken, - ha kännedom om och kunna analysera diskussioner om hög och låg kultur, fin-, populär- och folkkultur, och - kunna tillämpa retoriska analysredskap på argumenterande texter. Moment 2: Radiojournalistik, 6 hp Radio journalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Kursen går igenom radions utveckling, radiomediets språk och speciella förutsättningar diskuteras, övas och analyseras. Studenterna får lära sig digital ljudredigering, träna programpresentation, göra nyhetsinslag och reportage. Uppgifter görs både individuellt och i grupp. Undervisningen består också av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten: - inse radiomediets speciella journalistiska förutsättningar och möjligheter, - kunna behandla svenska språket på ett radiomässigt vis i program, reportage och nyhetsinslag, - individuellt ha gjort nyhetsinslag, reportage och program för radio och webbpublicering, - kunna hantera tillgänglig teknik för att göra radioprogram, samt - kunna hantera aktuellt ljudredigeringsprogram. Moment 3: Tevejournalistik, 6 hp Television journalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och produktion av reportage. Det praktiska arbetet med inslag för teve och webb tränas från idéstadiet till färdig produktion. I momentet ingår också dramaturgi, kamerateknik och redigering. Momentet avslutas med ett diskussionsseminarium om egna och andras videoproduktioner. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten: - inse tevemediets speciella förutsättningar och möjligheter, - visa förståelse för dramaturgins betydelse, - kunna hantera tillgänglig teknik för videoproduktion, och - kunna producera journalistiska videoinslag för teve och webbpublicering. Moment 4: Journalistisk gestaltning och analys, 7,5 hp Rhetoric and Interpretation in Journalism Innehåll Studiet av det journalistiska berättandet i olika genrer och för olika medier fördjupas under detta kursmoment. Bland annat analyseras och diskuteras hur retoriska och gestaltande berättargrepp påverkar representationen av människor och företeelser, med avseende på olika dimensioner av makt och identitet. Särskild vikt läggs vid reportage, personporträtt, bildreportage och personligt skrivande, både i analys av journalistiska exempel och i egen produktion. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och journalistiska övningar. I momentet ingår att producera journalistiskt material under tidspress, med tyngdpunkten på skrivande men med inslag av bild, ljud och rörlig bild för webbpublicering. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten: - kunna beskriva de traditionella skillnaderna mellan nyhetsrapportering och mer berättande journalistiska genrer samt opinionsjournalistik av olika slag, - kunna identifiera och analysera hur språk och form bidrar till (re)konstruktionen av kunskaper, identiteter och maktrelationer, bland annat ur genus- och mångfaldsperspektiv, - kunna tillämpa retoriska och gestaltande berättargrepp i sitt eget skrivande, - uppvisa god journalistisk och språklig känsla i sitt berättande, - kunna anpassa sitt skrivande till olika genrers och mediers specifika konventioner, och - uppvisa kunskaper om och färdigheter i hur text, bild, ljud och rörlig bild samt länkat material kan komplettera varandra i journalistik för nätet. Moment 5: Praktik på tidning, radio eller teve, 3 hp Practical Placement at a Newspaper, Radio or Television Station Innehåll Den korta praktiken ger en orientering om redaktionellt arbete på plats och en inblick i journalistikens vardag. Praktiken kan delas och utföras på två redaktioner, exempelvis en vecka på dagstidning och en vecka på radio.

Examination

Examinationen sker fortlöpande genom obligatorisk närvaro och inlämningsuppgifter, samt vid särskilda hemtentamenstillfällen. Den sker både individuellt och i grupp, muntligt och skriftligt. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i dess helhet. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 15 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Moment 1: Kursmomentet examineras skriftligt och genom aktivt deltagande på seminarier. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 2: Kursmomentet examineras i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och genom produktion av anvisade radioprogram. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 3: Examination sker i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och redovisning av producerade reportage. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 4: Examination sker i form av olika journalistiska uppgifter och aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 5: Under praktiken krävs närvaro och examinationen sker genom muntlig rapportering och en skriftlig praktikrapport. På momentet ges betygen Godkänd och Underkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 3

Moment 1: Perspektiv på kultur (7,5 hp)

Kulturjournalistikens gränser
Chukri Rakel, Hemer Oscar, Forsare Malena
Umeå : h:ström : 2010 : 107 s. :
ISBN: 978-91-7327-135-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Framtidsformer : Sveriges handlingsprogram för arkitektur, formgivning och design
Stockholm : Kulturdepartementet : 2001 : 55 s. :
Obligatorisk

Jonsson Kjell
När verkligheten lämnar oss - några anspråkslösa funderingar om det postmoderna
Ingår som artikel i boken: Om det moderna : 1988 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 10-19. Tillhandahålls via institutionen.

Kulturjournalistikk : pressen og den kulturelle offentligheten
Knapskog Karl, Larsen Leif Ove
Oslo : Scandinavian Academic Press : c2008 : 341 s. :
ISBN: 978-82-304-0035-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lilliestam Lars
Musikliv : vad människor gör med musik - och musik med människor
Göteborg : Ejeby : 2006 : 325, [3] s. :
ISBN: 91-88316-44-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Anders
Populärlitteraturen och kanoniseringens problematik.
Ingår i:
Populära fiktioner
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2000 : 204 s. :
Obligatorisk

Frenander Anders
Arkitekter på armlängds avstånd? : att studera kulturpolitik
Borås : Valfrid : 2010 : 113 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Artikelkompendium Recensionskompendium

Moment 2: Radiojournalistik

Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 195-230, 257-266. Boken används även på termin 1.

Nyhetsradio : en bok om aktualitetsjournalistik
Lindfelt Erik, Eriksson-Sjöberg Leif
Stockholm : Carlsson : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-7331-010-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kan även hämtas på SJF:s hemsida.

Anvisade texter.

Moment 3: Tevejournalistik

Berätta med video
Fagerholm Siv, Fagerholm Erik, Carlsson Lars, Good Bengt
3. uppl. /b 2. [tr.] : Malmö : Liber-Hermod : 1995 : 248 s. :
ISBN: 91-23-01715-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 195-211, 231-266. Boken används även på termin 1.

Lindquist Kristian
Webbjournalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Fr a kap 12. Boken används även på termin 1.

Olson Kristin
Att göra TV-program
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2009 : 359, [1] s. :
ISBN: 978-91-7441-003-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundstedt Kjell
Att skriva för film
2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

TV-journalistik
Thorsen Michael, Möller Hans-Georg
3.udg. : Århus : Ajour : cop 1992 : 220 s. :
ISBN: 87-89235-18-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter.

Moment 4: Journalistisk gestaltning och analys

Mediekultur, mediesamhälle
Gripsrud Jostein, Andersson Sten
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2002 : 423 s. :
ISBN: 91-7173-169-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del II, s. 137-282.

Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 257-266, 377-430. Boken används även på termin 1.

Lindquist Kristian
Webbjournalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Fr a kap 3-5 och 10. Boken används även på termin 1.

Nordenson Magdalena
Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 269 s. :
ISBN: 978-91-44-00904-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rydén Per
Kåserierna - var tog de vägen?
Stockholm : Sellin & partner : 2006 : 123, [1] s. :
ISBN: 91-7055-332-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundelin Anders
Reportage : att få fakta att dansa
Stockholm : Leopard : 2008 : 288 s. :
ISBN: 978-91-7343-181-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter.

Referenslitteratur/Extraläsning

Att skriva reportage.
Hansén Stig, Thor Clas
2., [omarb.]uppl. : Stockholm : Ordfront : 1999 : 279, [4]s. :
ISBN: 91-7324-671-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Empati och engagemang : en kvinnolinje i svensk journalistik
Hebbe Wendela, Lönnroth Ami
Enhörna : Tusculum : 2008 : 255 s. :
ISBN: 978-91-976567-1-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultén Britt
Journalistikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 109 s. :
ISBN: 91-44-00833-3 ; 203:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Medietexter och medietolkningar : läsningar av massmediala texter : en antologi
Holmberg Claes-Göran, Svensson Jan
Nora : Nya Doxa : 1995 : [6] s., s. 9-253, [1] s. :
ISBN: 91-88248-64-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Tidningskvinnor 1690-1960
Ney Birgitta, Lundgren Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 251 s. :
ISBN: 91-44-01045-1 ; 339:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Slut på förlag. Institutionen tillhandahåller valda delar med tillstånd.

Text och verklighet : tolv reportageanalyser
Rydén Per, Yrlid Rolf
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 160 s. :
ISBN: 91-44-36181-5 ; 200:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Unge Ingemar
Skriva kåseri
Stockholm : Ordfront : 1999 : 164, [3] s. :
ISBN: 91-7324-646-8 (inb.) ; 267:00
Se Umeå UB:s söktjänst

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.