"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation A2, 15 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A2

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 1KO033

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-10-16

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap, med fokus på digitala medier och strategisk kommunikation . Målet är att den studerande ska ha uppnått ökad förmåga att i skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor och kritiskt reflektera över de roller som strategisk kommunikation och digitala medier spelar i samhället.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet introducerar socialpsykologi samt introducerar och problematiserar begreppen propaganda, övertalning (persuation), strategisk kommunikation och s.k. promotional culture som omfattar reklam, marknadsföring, public relations och branding. Momentet ger en historisk inblick i propaganda, framväxten av PR och andra former av strategisk kommunikation. Momentet behandlar även den senaste utvecklingen; PR branschens expandering och hur s.k. promotional culture anpassar sig till den digitala tidsåldern och hur den påverkar journalistiken.

Moment 2. Digitala och sociala medier (7,5 hp)
Digital and social media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former. En röd tråd genom kursen är följande: Hur kan digitala och sociala medier fungera som resurs för produktion av kunskaper på individuell såväl som organisatorisk och kollektiv nivå? Vilka möjligheter och hinder kan uppstå? Frågeställningarna diskuteras och undersöks genom praktiska övningar och små medie- och kommunikationsvetenskapliga studier.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • kunna visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och nyckelbegrepp inom strategisk kommunikation samt kunna diskutera och problematisera förhållandet mellan PR och journalistik,
  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över de roller som strategisk kommunikation och digitala medier spelar i samhället,
  • visa grundläggande förmåga att författa såväl akademiska som yrkesrelaterade texter på god svenska.
  • visa förmåga att söka, sålla och kritiskt granska information, samt att sätta in informationen i ett samhälleligt perspektiv,
  • visa förmåga att samarbeta i grupp, ta ansvar för sitt eget lärande genom att noggrant läsa och följa anvisningar och ge och ta skriftlig återkoppling samt planera, anpassa och genomföra projekt inom utsatt tid.

Efter avklarat moment 1 (Strategisk kommunikation I) ska studenten kunna:

  • kunna visa grundläggande kunskaper om omvärldsanalys och socialpsykologiska teorier som behandlar samspelet mellan individ och samhälle,
  • på ett övergripande sätt kunna beskriva fältets historiska utveckling och kunna diskutera och problematisera centrala nyckelbegrepp, exempelvis propaganda, övertalning, strategisk kommunikation och promotional culture,
  • visa kunskaper och problematisera förhållandet mellan PR och journalistik,
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska, och, yrkesrelaterade texter,
  • sammanfatta, diskutera och presentera ämnesrelevanta problem som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 2 (Digitala och sociala medier) ska studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över digitala mediers betydelse för olika grupper i samhället,
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna redogöra för deras betydelser,
  • visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål
  • presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt, samt visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och genom uppvisad förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6).

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier och handledning.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum, http://www.studentcentrum.umu.se/

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga eller praktiska uppgifter, vilka  kan bestå av hemskrivningar, loggböcker, seminarier eller redovisningar.

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

På moment 1 och 2 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att bägge moment är godkända.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet.  För mer information, kontakta Studentcentrum/Examina: http://www.studentcentrum.umu.se.

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll, t.ex. 6KO000 Digitala och sociala medier 7,5 hp, 1KO030 Journalistik, medier och kommunikation A 30 hp, 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp eller 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter den tidigare kursen 1KO010 Medie- och kommunikationsvetenskap A nät 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 3

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom, Stier Jonas
    3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 287 s. :
    ISBN: 9789144092973
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Corner John
    Mediated politics, promotional culture and the idea of 'propaganda'
    Ingår i:
    Media, culture & society.
    London : Sage Publications : 1979- : 29 : sid. 669-677 :
    http://mcs.sagepub.com/content/29/4/669.extract
    Obligatorisk

    Strategisk kommunikation : en introduktion
    Falkheimer Jesper, Heide Mats
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
    ISBN: 9789144077222
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
    Koch Thomas, Obermaier Magdalena
    Ingår i:
    Public relations review
    Silver Spring, Md. : Communication Research Associates, Inc. : 1975- : 40 : sid. 473-482 :
    Obligatorisk

    Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
    Lloyd John, Toogood Laura
    London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
    ISBN: 9781784530624 (paperback)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns som e-bok via UB.

    Powell Helen.
    Promotional culture and convergence : markets, methods, media
    Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2013. : x, 238 pages :
    ISBN: 9780415672795 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns som e-bok via UB.

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs
    10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
    ISBN: 978-0-312-42927-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Knightley Phillip
    The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
    3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
    ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wernick Andrew
    Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
    London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
    ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Digitala och sociala medier (7,5 hp)

    Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
    Jenkins Henry, Sjöden Per
    2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
    ISBN: 9789171733689 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
    Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
    Gleerups : 2012 :
    ISBN: 978-91-40-68151-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Tobias
    Producing the internet : critical perspectives of social media
    Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
    ISBN: 9789186523596
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.

    Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
    Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
    Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
    ISBN: 9789171734570
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade artiklar och online-publikationer tillkommer.

  • Giltig från: 2016 vecka 3

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
    ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategisk kommunikation : en introduktion
    Falkheimer Jesper, Heide Mats
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
    ISBN: 9789144077222
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
    Lloyd John, Toogood Laura
    London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
    ISBN: 9781784530624 (paperback)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medierna och demokratin
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
    ISBN: 978-91-44-07666-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Powell Helen.
    Promotional culture and convergence : markets, methods, media
    Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2013. : x, 238 pages :
    ISBN: 9780415672795 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Klein Naomi
    No logo : no space, no choice, no jobs
    10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
    ISBN: 978-0-312-42927-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Knightley Phillip
    The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
    3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
    ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wernick Andrew
    Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
    London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
    ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2: Digitala och sociala medier (7,5 hp)

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197941129
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
    Jenkins Henry, Sjöden Per
    2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
    ISBN: 9789171733689 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
    Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
    Gleerups : 2012 :
    ISBN: 978-91-40-68151-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Tobias
    Producing the internet : critical perspectives of social media
    Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
    ISBN: 9789186523596
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade artiklar och online-publikationer tillkommer.