Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A2
Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare
Kurskod: 1KO033
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-10-16
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap, med fokus på digitala medier och strategisk kommunikation . Målet är att den studerande ska ha uppnått ökad förmåga att i skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor och kritiskt reflektera över de roller som strategisk kommunikation och digitala medier spelar i samhället.
I kursen ingår nedanstående moment:
Moment 1. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet introducerar socialpsykologi samt introducerar och problematiserar begreppen propaganda, övertalning (persuation), strategisk kommunikation och s.k. promotional culture som omfattar reklam, marknadsföring, public relations och branding. Momentet ger en historisk inblick i propaganda, framväxten av PR och andra former av strategisk kommunikation. Momentet behandlar även den senaste utvecklingen; PR branschens expandering och hur s.k. promotional culture anpassar sig till den digitala tidsåldern och hur den påverkar journalistiken.
Moment 2. Digitala och sociala medier (7,5 hp)
Digital and social media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former. En röd tråd genom kursen är följande: Hur kan digitala och sociala medier fungera som resurs för produktion av kunskaper på individuell såväl som organisatorisk och kollektiv nivå? Vilka möjligheter och hinder kan uppstå? Frågeställningarna diskuteras och undersöks genom praktiska övningar och små medie- och kommunikationsvetenskapliga studier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 1 (Strategisk kommunikation I) ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 2 (Digitala och sociala medier) ska studenten kunna:
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6).
Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier och handledning.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum, http://www.studentcentrum.umu.se/
Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga eller praktiska uppgifter, vilka kan bestå av hemskrivningar, loggböcker, seminarier eller redovisningar.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
På moment 1 och 2 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att bägge moment är godkända.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, kontakta Studentcentrum/Examina: http://www.studentcentrum.umu.se.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll, t.ex. 6KO000 Digitala och sociala medier 7,5 hp, 1KO030 Journalistik, medier och kommunikation A 30 hp, 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp eller 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kursen ersätter den tidigare kursen 1KO010 Medie- och kommunikationsvetenskap A nät 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom, Stier Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 287 s. :
ISBN: 9789144092973
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Corner John
Mediated politics, promotional culture and the idea of 'propaganda'
Ingår i:
Media, culture & society.
London : Sage Publications : 1979- : 29 : sid. 669-677 :
http://mcs.sagepub.com/content/29/4/669.extract
Obligatorisk
Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
Koch Thomas, Obermaier Magdalena
Ingår i:
Public relations review
Silver Spring, Md. : Communication Research Associates, Inc. : 1975- : 40 : sid. 473-482 :
Obligatorisk
Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
Lloyd John, Toogood Laura
London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
ISBN: 9781784530624 (paperback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns som e-bok via UB.
Powell Helen.
Promotional culture and convergence : markets, methods, media
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2013. : x, 238 pages :
ISBN: 9780415672795 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns som e-bok via UB.
Anvisade texter och internetlänkar.
Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs
10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
ISBN: 978-0-312-42927-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Knightley Phillip
The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernick Andrew
Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Jenkins Henry, Sjöden Per
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
ISBN: 9789171733689 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
Gleerups : 2012 :
ISBN: 978-91-40-68151-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.
Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
ISBN: 9789171734570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar och online-publikationer tillkommer.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
Lloyd John, Toogood Laura
London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
ISBN: 9781784530624 (paperback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Powell Helen.
Promotional culture and convergence : markets, methods, media
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2013. : x, 238 pages :
ISBN: 9780415672795 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs
10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
ISBN: 978-0-312-42927-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Knightley Phillip
The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernick Andrew
Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Geijer Erik
Skriva för webben
Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197941129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Jenkins Henry, Sjöden Per
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
ISBN: 9789171733689 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
Gleerups : 2012 :
ISBN: 978-91-40-68151-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar och online-publikationer tillkommer.