Engelskt namn: Journalism, Media and Communication B
Denna kursplan gäller: 2018-01-15 till 2019-01-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-16 och 2025-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-17 och 2023-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2021-01-18 och 2022-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2021-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-01-19
Kurskod: 1KO031
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Journalistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-19
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2017-08-28
Under kursen behandlas teorier om mediernas innehåll och övergripande strukturer. Studenten ska fördjupa tidigare kunskaper om förhållandet mellan medier, kultur och samhälle samt praktiska kunskaper om och färdighetsträning i produktion av text och bild. Stor vikt läggs vid massmediernas betydelse för social integration, social förändring och utövandet av makt i samhället. Därutöver tillämpas olika teoretiska perspektiv och metoder inom medie- och kommunikationsämnet i en mindre självständig studie.
Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam programkurs (termin 2) för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika programmen. I kursen ingår följande moment:
Moment 1: Medie-, kultur- och samhällsteori I (7,5 hp)
Culture, Media and Society I
Detta moment fördjupar kännedomen om teorier och forskning rörande mediernas innehåll och övergripande strukturer. Stor vikt läggs vid förståelsen av mediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. En variation av mediegenrer studeras utifrån ideologikritiska perspektiv. Momentet behandlar särskilt populärkultur och medier utifrån olika historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska utgångspunkter. Syftet är att fördjupa förståelsen av de samhälleliga processer genom vilka maktrelationer och ”olikheter” skapas, utvecklas, och reproduceras.
Moment 2a Grafisk design, layout och webb (7,5 hp)
Graphic Design, Layout and Web
Kursmomentet syftar till att skapa förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att producera och publicera innehåll för webb och tryckta medier. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår, liksom kunskaper om parallellpublicering och hur texter bearbetas för publicering på webb.
Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.
Moment 2b: Webbjournalistik (7,5 hp)
Web journalism
Momentet ger grundläggande kunskaper om journalistisk metod och produktion för olika digitala plattformar. Momentet varvar teori och praktik och stor vikt läggs vid studenternas förmåga att självständigt producera journalistiskt material för webben. Källkritik, meddelarfrihet, meddelarskydd och källskydd behandlas.
Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.
Moment 3: Vetenskaplig metod I (7,5 hp)
Communication Research Methods I
Momentet introducerar grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod och fördjupar metodologiska och vetenskapsteoretiska problem genom en diskussion av exempel från kommunikationsvetenskaplig forskning.
Moment 4: B-uppsats (7,5 hp)
Term Paper
I detta momentet skrivs, under handledning, ett mindre forskningsarbete för att tillämpa inhämtade teorier och metoder som introducerats under kurserna Journalistik, medier och kommunikation A, respektive B. Uppsatsen skrivs i par. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium.
Efter slutförd kurs ska studenten
Efter avslutat moment 1 (Medie-, kultur- och samhällsteori I) ska studenten
Efter avklarat moment 2a (Grafisk design, layout och webb) ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 2b (Webbjournalistik) - ska studenten kunna
Efter avslutat moment 3 (Vetenskaplig metod I) ska studenten
Efter avslutat moment 4 (B-uppsats) ska studenten
Univ: Journalistik, medier och kommunikation A 30 högskolepoäng (eller motsvarande) med minst 22,5 hp avklarade.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, workshops, självstudier och enskilda övningar, handledning samt studiebesök. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten. I de fall närvaro vid föreläsningar, seminarier och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet omfattar.
Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika programmen.
Moment 2 b, Webbjournalistik, förutsätter tillgång till egen smartphone.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Varje enskilt moment examineras såväl fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter som med en avslutande hem- eller salsskrivning. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Den fortlöpande examinationen består av recensionsuppgifter, seminarier, muntliga tentamina, inlämningsuppgifter, workshops eller redovisningar. Examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Dessutom erbjuds ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se regelsamlingen för Umeå universitet.
Betyg på moment sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska uppgifter är avklarade.
På moment 1-4 ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget sätts först när alla kursmoment är godkända. För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och moment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektorn för Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO011 Medie- och kommunikationsvetenskap B 30 hp, 1KO020 Kommunikationsteori och forskning - strategisk 30 hp samt 1KO005 Kommunikationsteori och forskning - allmän 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursmomentets start.
Följande titlar är obligatoriska. Vissa titlar finns i flera olika upplagor. Om du väljer att använda en äldre upplaga, behöver du själv kontrollera hur den skiljer sig från den senaste. Ett par titlar är tillgängliga som e-böcker. Ebrary hittar du på universitetsbibliotekets hemsida, gå till databaser och sök Ebrary. Om du skapar ett ebrary konto, kan du lägga boken i din bokhylla samt skapa anteckningar. Nedladdning till iPad och Android är också möjlig.
Genus, medier och masskultur
Fagerström Linda, Nilson Maria
Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
ISBN: 978-91-40-65209-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Representation : cultural representation and signifying practices.
Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.
Storey John
Cultural theory and popular culture : an introduction
Seventh edition. : London : Routledge/Taylor & Francis Group : 2015 : xiv, 289 pages :
ISBN: 9781138811010
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
ISBN: 9789197513197
Se Umeå UB:s söktjänst
Geijer Erik
Skriva för webben
Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197941129
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.
Geijer Erik
Skriva för webben
Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197941129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 582 s. :
ISBN: 9789144095868
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Lindquist Kristian
Webbjournalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Schori Martin
Online only : allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist
Stockholm : Carlsson : 2016 : 271 s. :
ISBN: 9789173317641
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Källkritik
3. uppl. : Liber : 2013 : 256 s. :
ISBN: 978-91-47-10618-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Metoder i kommunikationsvetenskap
Ekström Mats, Larsson Larsåke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 339 s. :
ISBN: 9789144067636
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Fiske John
Kommunikationsteorier : en introduktion
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Wahlström&Widstrand : 1997 : 268 s. :
ISBN: 91-46-17047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Från nyfikenhet till systematisk kunskap : kvalitativ forskning i praktiken
Tjora Aksel, Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 196 s. :
ISBN: 978-91-44-07768-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Kvalitativ forskning i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
ISBN: 91-44-01828-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur väljs i samråd med uppsatshandledaren.
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursmomentets start.
Följande titlar är obligatoriska. Vissa titlar finns i flera olika upplagor. Om du väljer att använda en äldre upplaga, behöver du själv kontrollera hur den skiljer sig från den senaste. Ett par titlar är tillgängliga som e-böcker. Ebrary hittar du på universitetsbibliotekets hemsida, gå till databaser och sök Ebrary. Om du skapar ett ebrary konto, kan du lägga boken i din bokhylla samt skapa anteckningar. Nedladdning till iPad och Android är också möjlig.
Genus, medier och masskultur
Fagerström Linda, Nilson Maria
Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
ISBN: 978-91-40-65209-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Representation : cultural representation and signifying practices.
Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.
Storey John
Cultural theory and popular culture : an introduction
Seventh edition. : London : Routledge/Taylor & Francis Group : 2015 : xiv, 289 pages :
ISBN: 9781138811010
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Geijer Erik
Skriva för webben
Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197941129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
ISBN: 9789197513197
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.
Schori Martin
Online only : allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist
Stockholm : Carlsson : 2016 : 271 s. :
ISBN: 9789173317641
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Metoder i kommunikationsvetenskap
Ekström Mats, Larsson Larsåke
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 339 s. :
ISBN: 9789144067636
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Fiske John
Kommunikationsteorier : en introduktion
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Wahlström&Widstrand : 1997 : 268 s. :
ISBN: 91-46-17047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Från nyfikenhet till systematisk kunskap : kvalitativ forskning i praktiken
Tjora Aksel, Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 196 s. :
ISBN: 978-91-44-07768-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Kvalitativ forskning i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
ISBN: 91-44-01828-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur väljs i samråd med uppsatshandledaren.