"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Text, bild och form II, 7,5 hp

Engelskt namn: Text, Image and Form II

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 1KO027

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-08

Innehåll

Kursens övergripande mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper i text- och bildanalys och utveckla sina tekniska och praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning, layout och trycksaksframställning. I kursen ingår teoretisk och praktisk undervisning i textproduktion, typografi, visuell kommunikation, trycksaksproduktion, samt aktuella program för digital produktion och presentation.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - kunna redogöra för och tillämpa retoriska principer och andra språkliga redskap användbara för textanalys och -produktion, - kunna redogöra för och tillämpa kunskaper i perspektiv på bild, exempelvis bildsemiotik, - förstå och kunna redogöra för principerna för typografi, formgivning och bildspråk utifrån syfte och målgrupp, - kunna anpassa sitt arbete till tekniska krav från tryckeri för bild- och texthantering, och - känna till den produktionstekniska arbetsgången. Färdighet och förmåga - kunna tillämpa sina teoretiska och tekniska kunskaper vid utformningen av en trycksak, d v s: - självständigt kunna skriva och utforma en intresseväckande, korrekt och informativ text i informationssammanhang, - välja typ av formgivning och bildspråk utifrån vilket budskap som ska förmedlas till en tänkt målgrupp, - välja och använda program lämpliga för formgivning och framställning av original, för tryck, och - ha beställarkompetens för trycksaksproduktion. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa vilja och förmåga att förhålla sig reflexivt och analytiskt till såväl andras informations- och kommunikationsinsatser som till egna texter och formgivna produkter, och - visa förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik med syfte att utveckla den egna och andras förmåga att använda språk, bild och grafik m m på ändamålsenliga sätt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kursen/kursmomentet Text, bild och form I (tidigare under namnen Analys och skapande I och Språk, text och form I), eller motsvarande förkunskaper.

Undervisningens upplägg

Kursen är upplagd som ett ”case”. Med vägledning av föreläsningar och seminarier ska studenterna, med utgångspunkt i existerande grafiska profiler, formge en informativ och övertygande informationsprodukt riktad till olika målgrupper.

Examination

Examinationen sker dels löpande genom aktivt deltagande i obligatoriska inslag i kursen, dels genom särskilda examinationsuppgifter och produktion av en trycksak. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen/examinationsuppgift kan restuppgift ges som alternativ till omprov. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen kan inte läsas av studerande som tidigare läst termin 3 på programmet i Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot Strategisk kommunikation, kurskod 1KO003 (tidigare KOMB04).

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

(Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursstart.) Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. 5:e rev. uppl. Stockholm: Carlssons förlag. Hellmark, Christer (2004) Typografisk handbok. 5:e uppl. Stockholm: Ordfront.

Lindstedt Inger
Textens hantverk : om retorik och skrivande
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 146, [2] s. :
ISBN: 91-44-02286-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter kan tillkomma

Referenslitteratur/extraläsning:

Typiskt typografiskt
Berndal Bo, Frigyes Paul
Stockholm : Fischer : 1990 : 204, [1] s. :
ISBN: 91-7054-632-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Grafisk kokbok : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
2., rev. uppl. : Stockholm : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2001 : 314 s. :
ISBN: 91-7843-161-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst