"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap C nät, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies C, Internet based Course

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 1KO023

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Innehåll

Kursens övergripande mål är fördjupad förtrogenhet med teoretiska perspektiv och metodologiska frågeställningar inom olika områden av medie- och kommunikationsvetenskapen. Den studerande genomför ett forskningsarbete för att nå fördjupade kunskaper i vetenskaplig materialinsamling, bearbetning och analys samt vetenskapligt skrivande. I kursen ingår momenten: 1) Kommunikations- och medieanalys, 2) Undersöknings- och evalueringsmetodik samt 3) Examensarbete, uppsats. Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida medie-och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15hp) Graduate Thesis Ett konkret forskningsprojekt kring ett bestämt tema genomförs under handledd rådgivning. Undervisningen utgörs av handledning. Examinationen sker genom uppsatsskrivning. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium. Varje studerande ska dessutom opponera på en annan uppsats vid ett seminarietillfälle. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - ha fördjupat sin förmåga att tillämpa sina teoretiska och metodiska färdigheter inom forskningsfältet, - ha utvecklat sin färdighet att i en konkret forskningsuppgift samla in, bearbeta och analysera material samt diskutera uppkomna resultat i förhållande till valt teoretiskt perspektiv och metod, och - uppvisa kompetens att genomföra en opposition på en annan uppsats på ett adekvat sätt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning Uppvisa förmåga att: - självständigt genomföra en empirisk forskningsuppgift med hjälp av en vetenskaplig metod, grundad i ett teoretiskt synsätt - utforma och skriva en vetenskaplig uppsats eller rapport - kritiskt granska och diskutera andras forskningsuppgifter på ett konstruktivt sätt - försvara den egna forskningsuppgiftens genomförande och val av teoretiskt perspektiv och metod

Behörighetskrav

Univ: A- och B-kursen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges via Internet. På alla moment består den av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier, individuella arbetsuppgifter samt uppsatshandledning. Kursen innehåller inte några sammankomster, men obligatoriska webbseminarier under avgränsade tidsperioder

Examination

Examination av de respektive momenten består av varierande komposition av skriftliga och muntliga seminarieuppgifter, hemtentamen och, för uppsatsmomentet, en vetenskaplig forskningsrapport samt en opposition på annan uppsats. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omtentamen. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Muntlig examination som inte godkänns, omprövas vid annat muntligt provtillfälle under terminen. Muntlig examination får endast undantagsvis ersättas med skriftlig examination. Momentansvarig avgör. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Litteraturlistan är reviderad 2009-06-08 att gälla från 2009 vecka 36. För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum. Moment 1. Kommunikations- och medieanalys, 7,5 hp

    Approaches to media discourse
    Bell Allan, Garrett Peter
    Oxford : Blackwell : 1998 : 287 s. :
    ISBN: 0-631-19887-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rosenberg, Tiina (2005) Inledning , i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1999) Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (övers. Sten Andersson). Göteborg: Daidalos. Dewdney, Andrew & Peter Ride 2006: The New Media Handbook. London:Routledge. Valda delar. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Richardson, John E. (2006) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke : Palgrave Macmillan. Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2005) Kvalitativa intervjuer. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade artiklar på nätet. Referenslitteratur: Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitterar. Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15 hp) Att skriva uppsats. Kompendium från institutionen. Referenslitteratur: Backman, Jarl (2008): Rapporter och uppsatser. Hur man söker, skriver och läser vetenskapliga dokument. 2. [utök.] uppl Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Moment 1. Kommunikations- och medieanalys, 7,5 hp

    Approaches to media discourse
    Bell Allan, Garrett Peter
    Oxford : Blackwell : 1998 : 287 s. :
    ISBN: 0-631-19887-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rosenberg, Tiina (2005) Inledning , i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Dewdney, Andrew & Peter Ride 2006: The New Media Handbook. London:Routledge. Valda delar. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2004) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 3:e upplagan. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2004) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Trost, Jan (2007) Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Kompendium: Kommunikationsvetenskaplig metod. Säljes vid institutionen. Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15 hp) Referenslitteratur Lindblad, Inga-Britt (1998) Uppsatsarbete en kreativ process. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.