"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 1KO017

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Innehåll

Kursen ger de studerande en orientering om olika inriktningar inom strategisk kommunikation. Den ger även en introduktion till socialpsykologi och betonar dess relevans för medie- och kommunikationsvetenskap. Efter kursen ska de studerande ha kännedom om samhällskommunikation, marknadskommunikation och politisk kommunikation ur ett målgruppsperspektiv. Den studerande ska även ha förvärvat förmåga att utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv identifiera, strukturera och analysera problem inom strategisk kommunikation

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter kursen skall studenten - visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen, - kunna beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och - visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring. Färdighet och förmåga Efter kursen skall studenten - kunna genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer och reklam, och - i detta arbete kunna tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR. Värderingsförmåga och förhållningssätt Eter kursen skall studenten - visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt, problemlösning och demonstrationer. En viktig del av kursen består av tillämpade övningar.

Examination

Examinationen sker skriftligt och muntlig, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen och dels vid speciella examinationstillfällen. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodorordn.html

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Introduktion till socialpsykologi.
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : 270 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00597-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006): Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella symboler. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2002): Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber Ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2003): Reflexiv kommunikation. Nya tankar för strategiska kommunikatörer. Malmö: Liber Ekonomi. Jarlbro, Gunilla (2000): Hälsokommunikation. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Lars-Åke (2005): Opinionsmakarna. En studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur. Sheehan, Kim (2004): Controversies in Contemporary Advertsing. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

Alvesson, Mats & Köping, Ann-Sofie (1993): Med känslan som ledstjärna. En studie av reklamarbete och reklambyråer. Lund: Studentlitteratur. Bergström, Bo (2004): Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Klein, Naomi (2001): No Logo. Stockholm: Ordfront (urval 100 s.) Lindqvist, Sven (2001): Reklamen är livsfarlig: en stridsskrift. Skarpnäck: Pocky/Tranan. Myers, Greg (1999): Ad words, Brand. Media. Audiences. London: Arnold.

Söderlund Magnus
Emotionsladdad marknadsföring
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-47-07279-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst