"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap B nät, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies B, Internetbased Course

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 1KO012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-21

Innehåll

Denna kurs tar upp de stora frågorna om förhållandet mellan kultur, medier och samhälle. Bland annat studeras teorier om mediernas innehåll, publik och effekter. Stor vikt läggs vid massmediernas betydelse för social förändring och utövandet av makt i samhället. Avslutningsvis tillämpas kunskaper om olika teoretiska och metodologiska problem inom medie- och kommunikationsämnet i ett forskningsarbete. I kursen ingår momenten: 1) Kultur, medier och samhälle, 2) Kommunikationsvetenskaplig undersökningsmetodik och informationssökning och 3) Uppsats. Moment 1: Kultur, medier och samhälle, 15 hp Culture, Media and Society Kultur, medier och samhälle del I, (1-7,5 hp) Detta moment fördjupar kännedomen om teorier och forskning rörande mediernas innehåll, publik och effekter. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. Kultur, medier och samhälle del II, (8-15 hp) En variation av mediegenrer studeras utifrån ideologikritiska, diskursteoretiska och feministiska perspektiv. Delmomentet behandlar särskilt populärkultur och medier utifrån olika historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska utgångspunkter. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten kunna uppvisa kunskap i - ideologikritiska, diskursteoretiska och feministiska perspektiv på olika mediegenrer - historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska perspektiv på populärkultur - under momentet diskuterade perspektiv på mediernas innehåll, publik och effekter uppvisa fördjupad förståelse för - massmediernas betydelse för social integration och social förändring - massmediernas betydelse för etablerande och utövande av makt i samhället - de samhälleliga processer genom vilka olika typer av mellankulturella förhållanden utvecklas, konstitueras och reproduceras - hur maktförhållanden och olikheter utvecklas och underhålls via massmedia Moment 2: Kommunikationsvetenskaplig metod, 7.5 hp Applied Methodology in Communication Research Momentet introducerar grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod och ger en teoretisk orientering i metodologiska och vetenskapsteoretiska problem. Vidare ingår problembaserade övningar i informationssökning samt bearbetning av kvantitativa och kvalitativa data. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten kunna förstå - grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod, samt skillnaderna mellan dessa två inriktningar uppvisa förståelse för - metodologiska och vetenskapsteoretiska problem inom det egna ämnesområdet praktiskt tillämpa - teoretisk kunskap om metodologiska och vetenskapsteoretiska problem inom det egna ämnesområdet - bearbetning av kvantitativa och kvalitativa data - kunskaper i informationssökning Moment 3: Uppsats, 7.5 hp Term Paper Under momentet utför den studerande under handledning ett mindre forskningsarbete för att tillämpa inhämtade teoretiska kunskaper. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten kunna i ett självständigt arbete under en begränsad tidsram tillämpa - under kursen tidigare inhämtade teoretiska kunskaper i ett eget forskningsarbete - under kursen inhämtade kunskaper i vetenskaplig metod - principer och regler för utformningen av en vetenskaplig text, i form av uppsats eller rapport

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna uppvisa kunskaper i - olika perspektiv på mediegenrer och populärkultur - olika perspektiv på mediernas innehåll, publik och effekter - vetenskaps- och metodteoretiska inriktningar och traditioner uppvisa förståelse för - förhållandet mellan kultur, medier och samhälle - massmediernas betydelse för social integration och social förändring - massmediernas betydelse för utövandet av makt i samhället - betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpa och applicera - under kursen inhämtade teoretiska och metodologiska kunskaper i ett eget forskningsarbete

Behörighetskrav

Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap A, 30 högskolepoäng med minst 3 av kursens 4 moment avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges via Internet. Undervisningen på alla moment består av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter dels genom hemtentamina. Examinationsuppgiftens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 3 av 4 moment. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Litteraturlistan är reviderad 2010-06-21. För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum. Moment 1. Kultur, medier och samhälle, 15 hp

Allan Stuart
News culture
2. ed. : Maidenhead : Open University Press : 2004 : vii, 258 s. :
ISBN: 0-335-21073-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Asa Berger, Arthur (2007). Media and Society: A Critical Perspective. 2nd ed. Lanham: Rowman & Littlefield. Eriksson, Catharina, Eriksson Booz, Maria & Thörn, Håkan (red., 1999). Globaliseringens kulturer: den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället. Nora: Nya Doxa. Valda delar. Fagerström, Linda & Nilson, Maria (2008) Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Hall, Stuart (red., 1997): Representation. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Valda delar. Storey, John (2009): Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Pearson Education: Prentice Hall. Moment 2: Kommunikationsvetenskaplig metod (7,5 hp) Bergström, Göran & Boreus Kristina (2005). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Thurén, Torsten (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. 2. uppl. Malmö: Liber Östbye, Helge, Knapskog, Karl, Helland, Knut & Larsen, Leif Ove (2004): Metodbok för medievetenskap. Malmö: Liber ekonomi. Referenslitteratur: Ekström, Mats, red. (2008): Mediernas språk. Malmö: Liber. Våge, Lars (2008) Informationssökning på Internet. 2. [utök.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Uppsats (7,5 hp) Att skriva uppsats. Kompendium från institutionen. Referenslitteratur: Backman, Jarl (2008): Rapporter och uppsatser. Hur man söker, skriver och läser vetenskapliga dokument. 2. [utök.] uppl Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur