"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap A nät, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies A, Internetbased Course

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1KO010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-06-24

Innehåll

Kursen är en introduktion till ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap och ger grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Efter kursen ska den studerande dels ha förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en grundläggande teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten nedan:

Moment 1. Medie- och kommunikationsvetenskaplig introduktion 7.5 hp
Introduction to Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.

Moment 2. Strategisk kommunikation 7.5 hp
Communication Management
Kursmomentet ger en introduktion till socialpsykologisk teori i relation till medie- och kommunikationsvetenskapen, liksom till teorier om kommunikationsplanering och PR. Vidare behandlas samhällskommunikationens roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.

Moment 3. Omvärldsbevakning 7.5 hp
Monitoring Media
Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier.

Moment 4. Text och form 7.5 hp
Text and form
Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av skrivande och layout. Bland annat behandlas retoriska och journalistiska principer samt de teoretiska grunderna för grafisk formgivning och layout. Studenten ska också kunna visa kunskap om forskning och teori kring massmediernas och journalistikens villkor och roll i samhället samt om juridiska och etiska normer för deras verksamhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten

  • kunna redogöra översiktligt för massmediernas historiska utveckling samt modern mediestruktur i Sverige,
  • i sina resonemang uppvisa kunskap om och förståelse för mediernas villkor och betydelse i samhälle och kultur, utifrån såväl klassiska medie- och kommunikationsteorier som nyare teoribildningar,
  • visa förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor,
  • redogöra för teorier om språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen, och
  • kunna analysera och diskutera olika former av strategisk kommunikation, framför allt samhällskommunikation och reklam.

Efter godkänt kursmoment 1 ska studenten

  • övergripande kunna redogöra för massmediernas historia och utveckling samt mediestrukturen i dagens Sverige, främst med inriktning mot press, radio och TV,
  • visa förmåga att analysera och reflektera över massmediernas betydelse för olika slags maktrelationer.

Efter godkänt kursmoment 2 ska studenten

  • redogöra övergripande för socialpsykologiska teorier och deras betydelse för medie- och kommunikationsvetenskapliga resonemang och frågor
  • visa förmåga att analysera olika typer av samhällskommunikation, t ex kampanjer, och reklambudskap, med utgångspunkt i socialpsykologiska teorier samt teorier om kommunikationsplanering och PR.

Efter godkänt kursmoment 3 ska studenten

  • kunna redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser, och
  • kunna redogöra för vilka färdigheter och förmågor som efterfrågas inom medie- och kommunikationsrelaterade yrken.
  • visa förtrogenhet med de medier som bevakar den svenska medie- och informationsbranchen
  • kunna muntligt presentera och kommentera aktuella händelser inom den svenska medie- och informationsbranchen,
  • visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former.
  • kunna söka, sålla och sammanfatta branschinformation och sätta in den i en aktuell samhällelig kontext.

Efter godkänt kursmoment 4 ska studenten

  • kunna redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel, och
  • kunna redogöra för retorikens grunder för både analys och produktion av texter, och
  • visa grundläggande kunskaper om villkor och principer för visuell kommunikation.
  • kunna redogöra för skillnader mellan juridiska och etiska regler för journalister
  • kunna tillämpa kunskaper om språkets och dispositionens betydelse för skriftlig och muntlig kommunikation,
  • kunna producera en text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig,
  • ha utvecklat sin förmåga att förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges via Internet. På alla moment består den av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inte några sammankomster, men obligatoriska webbseminarier under avgränsade tidsperioder förekommer.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hemskrivningar, seminarium eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända.  För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. 
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.



-

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Revidering av kurslitteratur kan förekomma senast en månad före momentets start

Moment 1: Kommunikationsvetenskaplig introduktion (7,5 hp)

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 55 s. :
http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/isbn_41-3.pdf
ISBN: 91-85027-41-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Fritt tillgänglig via Högskoleverkets hemsida.

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mediesamhället : centrala begrepp
Berglez Peter, Olausson Ulrika
Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 91-44-04903-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Lär där du är : handbok och webbplats för distansstuderande och andra som lär på nätet
Rydberg Fåhræus Eva, Ekman Mats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 166 s. :
Kompletterande material
ISBN: 978-91-44-01988-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Strategisk kommunikation (7,5 hp)

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklameffekter : strategi, utformning och medieval : en bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
3. [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 168 s. :
ISBN: 978-91-47-09115-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material.

Moment 3: Omvärldsanalys (7,5 hp)

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material, hemsidor och podcasts.

Moment 4. Text och form (7,5 hp)

Heder och påverkan : att analysera modern retorik
Karlberg Maria, Mral Brigitte
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193, [1] s. :
ISBN: 91-27-07155-3 (inb.) ; 250:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyheter : att läsa tidningstext
Lundgren Kristina, Ney Birgitta, Thurén Torsten
Stockholm : Ordfront : 1999 : 146, [3] s. :
ISBN: 91-7324-664-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk

Anvisade artiklar på nätet.

Referenslitteratur

Ekström Mats
Mediernas språk
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 180 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08786-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Nerman Bengt
Massmedieretorik
2. tr. : Stockholm : AWE/Geber : 1981 : 174 s. :
ISBN: 91-20-03854-2 ; 77:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Anvisade artiklar på nätet.