Engelskt namn: Media and Communication Studies A, Internetbased Course
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-08-26
Kurskod: 1KO010
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20
Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-06-24
Kursen är en introduktion till ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap och ger grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Efter kursen ska den studerande dels ha förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en grundläggande teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten nedan:
Moment 1. Medie- och kommunikationsvetenskaplig introduktion 7.5 hp
Introduction to Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.
Moment 2. Strategisk kommunikation 7.5 hp
Communication Management
Kursmomentet ger en introduktion till socialpsykologisk teori i relation till medie- och kommunikationsvetenskapen, liksom till teorier om kommunikationsplanering och PR. Vidare behandlas samhällskommunikationens roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.
Moment 3. Omvärldsbevakning 7.5 hp
Monitoring Media
Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier.
Moment 4. Text och form 7.5 hp
Text and form
Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av skrivande och layout. Bland annat behandlas retoriska och journalistiska principer samt de teoretiska grunderna för grafisk formgivning och layout. Studenten ska också kunna visa kunskap om forskning och teori kring massmediernas och journalistikens villkor och roll i samhället samt om juridiska och etiska normer för deras verksamhet.
För godkänd kurs ska studenten
Efter godkänt kursmoment 1 ska studenten
Efter godkänt kursmoment 2 ska studenten
Efter godkänt kursmoment 3 ska studenten
Efter godkänt kursmoment 4 ska studenten
Undervisningen ges via Internet. På alla moment består den av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inte några sammankomster, men obligatoriska webbseminarier under avgränsade tidsperioder förekommer.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hemskrivningar, seminarium eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.
-
Revidering av kurslitteratur kan förekomma senast en månad före momentets start
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 55 s. :
http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/isbn_41-3.pdf
ISBN: 91-85027-41-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Fritt tillgänglig via Högskoleverkets hemsida.
Anvisat material och kompendier.
McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mediesamhället : centrala begrepp
Berglez Peter, Olausson Ulrika
Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 91-44-04903-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lär där du är : handbok och webbplats för distansstuderande och andra som lär på nätet
Rydberg Fåhræus Eva, Ekman Mats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 166 s. :
Kompletterande material
ISBN: 978-91-44-01988-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reklameffekter : strategi, utformning och medieval : en bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
3. [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 168 s. :
ISBN: 978-91-47-09115-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material.
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material, hemsidor och podcasts.
Heder och påverkan : att analysera modern retorik
Karlberg Maria, Mral Brigitte
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193, [1] s. :
ISBN: 91-27-07155-3 (inb.) ; 250:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyheter : att läsa tidningstext
Lundgren Kristina, Ney Birgitta, Thurén Torsten
Stockholm : Ordfront : 1999 : 146, [3] s. :
ISBN: 91-7324-664-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Anvisade artiklar på nätet.
Ekström Mats
Mediernas språk
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 180 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08786-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Nerman Bengt
Massmedieretorik
2. tr. : Stockholm : AWE/Geber : 1981 : 174 s. :
ISBN: 91-20-03854-2 ; 77:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Anvisade artiklar på nätet.