Kursen behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv, med vissa internationella jämförelser.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter kursen ska studenten
- uppvisa övergripande kunskaper om fr a svensk lagstiftning gällande yttrande- och tryckfrihet, sekretess samt upphovsrätt,
- beskriva innebörden i offentlighetsprincipen och hur den förhåller sig till internationell offentlighetslagstiftning, med betoning på EU,
- redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet,
- tillämpa grundläggande kunskaper om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor,
- redogöra för de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige, med vissa internationella utblickar och jämförelser.
Färdighet och förmåga
Efter kursen ska studenten
- tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet,
- identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen ska studenten
- identifiera situationer där principer om öppenhet och offentlighet krockar med personlig integritet och kunna argumentera för olika förhållningssätt,
- tillämpa de etiska spelreglerna för press, radio och TV i relation till konkreta fallbeskrivningar, och
- diskutera och försvara eller kritisera olika yrkesetiska/moraliska förhållningssätt.
Behörighetskrav
En B, Sam A samt Univ:30 högskolepoäng sammanhängande studier i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten kring olika fall (case-studier) och seminarier. Obligatorisk närvaro anges i förekommande fall på schemat.
Examination
Examination sker både muntligt och skriftligt, både fortlöpande vid seminarier och vid speciellt examinationstillfälle. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen.
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat
innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och
kommunikationsvetenskap. Kursen kan inte läsas av studerande som tidigare läst termin 3 på programmet i Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot Strategisk kommunikation, kurskod 1KO003 (tidigare KOMB04).
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 45
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.
Carlén-Wendels Thomas Upphovsrätt i reklam och media 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. : ISBN: 978-91-44-02957-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Anders R. Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister 6., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. : ISBN: 978-91-44-05676-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Sefastsson Trond Offentlighetsprincipen i praktiken. 2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1]s. ; 21 cm : ISBN: 91-7843-143-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Spelregler för press, radio och TV (www.po.se)
Anvisade texter och aktuella länkar tillkommer på lärares anvisning.
Referenslitteratur
Edmar Forsman Malin Internetpublicering : en juridisk vägledning 3. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2001 : 178 s. : ISBN: 91-39-00761-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lillieroth Lennart Sekretess : [handbok om sekretesslagstiftningen] 14. uppl. : Stockholm : Bruun läromedel : 2000 : 122 s. : ISBN: 91-86346-26-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Strömberg Håkan Handlingsoffentlighet och sekretess 9., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 74 s. : ISBN: 91-44-02647-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst