"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Organisationers kommunikation, PR och samhälle, 15 hp

Engelskt namn: Organization, Public Relations and Society

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 1KO007

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-07-02

Innehåll

Kursens centrala tema är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Kursen ger en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och PR.

Förväntade studieresultat

För godkänt kurs skall studenten kunna - beskriva organisationers strukturer samt olika former av intern och extern kommunikation, - beskriva och diskutera organisationers olika roller i samhället, - redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet, - förklara sambandet mellan samhället och förutsättningarna för kommunikation, - redogöra för och förklara olika teorier om organisationers kommunikation, - förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära, - identifiera olika organisationskulturer, - identifiera olika former av intern och extern kommunikation, - identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer, och - visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen.

Behörighetskrav

En B, Sam A samt Univ:30 högskolepoäng sammanhängande studier i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, fall-studier, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt, både fortlöpande vid seminarier och vid speciellt examinationstillfälle. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som registerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen kan inte läsas av studerande som tidigare läst termin 3 på programmet i Medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot Strategisk kommunikation, kurskod 1KO003 (tidigare KOMB04).

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.

Skandalenes markedsplass : politikk, moral og mediedrev
Pollack Ester, Allern Sigurdd 1946-
Bergen : Fagbokforl. : 2009 : 225 s. :
ISBN: 978-82-450-0847-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Bakka, Jørgen Frode; Fivelsdal, Egil & Lindkvist, Lars (2006). Organisationsteori: struktur, kultur, processer 5., [rev. och utök.] uppl. Malmö: Liber ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Larsåke (2005) Opinionsmakarna, en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur. Manning, Paul (2001) News and news sources, a critical introduction. London: Sage. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber. McNair, Brian (2007) An Introduction to Political Communication. London: Routledge. Miller, Catherine (2006) Organizational communication, approaches and processes. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth. Referenslitteratur: Cutlip, Scott M mfl (2002): Effective Public Relations. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall. Larsson, Larsåke (2005): Upplysning och propaganda, utvecklingen av svensk PR och information. Lund: Studentlitteratur. Karaszi, Peter (2004): Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR.