"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion till medie- och kommunikationsområdet, 30 hp

Engelskt namn: Introduction to the Theory and Practice of Media and Communication

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 1KO006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2011-06-27

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen ger även teoretiska och praktiska färdigheter i journalistiskt och retoriskt skrivande samt färdigheter i att producera text och bild för webb och tryckta medier. Efter kursen ska den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten 1) Kommunikationsvetenskaplig introduktion, 2) Text och form I, 3) Omvärldsanalys, 4) Strategisk kommunikation I samt 5) Produktion för tryckta medier och webb.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - visa övergripande kunskaper om svensk mediehistoria och utveckling, - vara insatt i och kunna diskutera aktuell svensk mediestruktur och mediernas politiska och ekonomiska villkor, - visa grundläggande kunskaper om samhälls- och kulturteoretiska perspektiv på medier och kommunikation - visa kännedom om nationella nyhetsförmedlare av medie- och kommunikationsrelaterad information - visa kännedom om forskning och debatt om mediernas villkor och betydelse för individ och samhälle - visa grundläggande kunskaper om olika slag av strategisk kommunikation, och - visa medvetenhet om språkets bildens betydelse i kommunikationsprocessen. Färdighet och förmåga - visa förmåga att planera och genomföra egna studier inom utsatta tidsramar - visa förmåga att skriva begriplig och intresseväckande journalistisk och vetenskaplig text, - visa förmåga att hålla sig ajour med medierelaterade nyheter och yrken, - visa förmåga att producera en webbsida innehållande såväl text som bild och grafik, och - visa förmåga till samarbete i grupp mot specifika mål. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa förmåga att förhålla sig analytiskt och problematiserande i relation till texter, institutioner och verksamhet på medie- och kommunikationsområdet, och - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten, och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt EnB och ShA (områdesbehörighet 6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Moment 1. Kommunikationsvetenskaplig introduktion (6 hp) Introduction to Media and Communication Innehåll Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - på ett övergripande sätt kunna beskriva svensk mediehistoria och utveckling och det aktuella mediesystemet, - känna till och övergripande kunna beskriva olika sätt att se på samhället, och - kunna redogöra för och diskutera olika perspektiv på mediernas och journalistikens roll i kultur och samhälle, med viss betoning på demokratifrågor. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - ha visat förmåga att individuellt och i grupp sammanfatta, analysera och presentera delteman inom kursmomentet. Moment 2. Text och form I (6 hp) Text and Form I Innehåll Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av med skrivande och layout. Bland annat behandlas retoriska och journalistiska principer samt de teoretiska och tekniska grunderna för att göra färdiga produkter vad gäller grafisk formgivning och layout. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel, - kunna redogöra för retorikens grunder, och - visa grundläggande kunskaper om villkor och principer för visuell kommunikation genom grafisk formgivning. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna tillämpa kunskaper om språkets och dispositionens betydelse för skriftlig och muntlig kommunikation, - kunna producera en text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig, - tillämpa retorik i både analys och produktion av texter, - visa grundläggande kunskaper i att hantera aktuell programvara för arbete med bild och grafik, och - visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - ha utvecklat sin förmåga att förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter och visuella kommunikation. Moment 3. Omvärldsanalys (3 hp) Monitoring Media Innehåll Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser, och - kunna redogöra för vilka färdigheter och förmågor som efterfrågas inom medie- och kommunikationsrelaterade yrken. - visa förtrogenhet med vilka medier som bevakar den svenska medie- och informationsbranchen Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna muntligt presentera och kommentera aktuella händelser inom den svenska medie- och informationsbranchen, - visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - kunna söka, sålla och sammanfatta branschinformation och sätta in den i en aktuell samhällelig kontext. Moment 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp) Communication Management I Innehåll Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas. Tonvikten i kursen läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen - kunna beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och - visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och - i detta arbete kunna tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikations-planering och PR. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati. Moment 5. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Production for Printed Media and the Webb Innehåll Kursmomentet syftar till förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår. Att tryckta medier och webb integreras i samma moment speglar dagens verklighet där parallellpublicering är vanlig. Förväntade studieresultat Kunskaper och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - känna till och kunna tillämpa teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter och seminarier, dels genom sals- eller hemtentamina. Examinationsuppgifternas inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan i vissa fall restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före varje kursmoments start.

Moment 1: Kommunikationsvetenskaplig introduktion (6 hp)

Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 55 s. :
http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/isbn_41-3.pdf
ISBN: 91-85027-41-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan laddas ner från: http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800083398/isbn_41-3.pdf

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda artiklar

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
5. ed. : London : SAGE : 2005 : 616 s. :
ISBN: 1-4129-0371-8 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Text och form I (7,5 hp)

Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heder och påverkan : att analysera modern retorik
Karlberg Maria, Mral Brigitte
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193, [1] s. :
ISBN: 91-27-07155-3 (inb.) ; 250:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
Bergström Bo, Bergström Jonas, Mogren Johan
2., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2003 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-7203-497-1 (inb.) : 435:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
5., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2004 : 316, [1] s. :
ISBN: 91-7203-681-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Omvärldsanalys (3 hp)

Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material och kompendier.

Moment 4: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklameffekter : strategi, utformning och medieval : en bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus, Vikström Jonny
2., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-47-07685-2 (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs, no logo : märkena, marknaden, motståndet
Stockholm : Ordfront : 2001 : 565, [1] s. :
ISBN: 91-7324-865-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval 100 s.

Lindqvist Sven
Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
[Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
ISBN: 91-88420-83-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

Tillgängliga webbplatser i praktiken
Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
ISBN: 978-91-7223-323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken används även på moment 2.

Referenslitteratur

Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS : med ABC för grafisk formgivning : + CD för Win & Mac med teckensnitt, övningsmaterial samt demoversionen av InDesign CS
Johanneshov : Grafém : 2004 : 136 s. :
ISBN: 91-975131-2-1 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kom igång med HTML
Hellström Alexander, Hagberg Pär
Lund : Studentlitteratur : 2005 : [2], 422 s. :
ISBN: 91-44-03979-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Grafisk kokbok : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
2., rev. uppl. : Stockholm : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2001 : 314 s. :
ISBN: 91-7843-161-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst