Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-22
Kurskod: 1KO004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-03-05
Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets och formens roll för strategisk kommunikation. Kursen utgör termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. De två första momenten läses tillsammans med Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår momenten nedan.
Moment 1. Vetenskaplig metod II (7,5 hp)
Communication research methods II
Momentet fördjupar kunskapen om vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning och färdigheter i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.
Moment 2. Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)
Theories of Media, Culture and Society II
Momentet fördjupar olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till.
Moment 3. Text och form (7,5 hp)
Text and Form
Under momentet övar studenterna praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning och layout, samt skriftlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. I kursmomentet ingår undervisning och övningar i typografi samt text- och trycksaksproduktion.
Moment 4. Språk och kommunikation (7,5 hp)
Language and Communication
Momentet behandlar språkets och retorikens betydelse för strategisk kommunikation och arbetet som informatör. I momentet övas muntlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. Under momentet förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation.
Under hela kursen prövas att studenten kan:
Efter avslutat moment 1 (Vetenskaplig metod II) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 2 (Medie-, kultur- och samhällsteori II) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 3 (Text och form) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 4 (Språk och kommunikation) ska studenten kunna:
Godkända resultat från termin ett (1) till och med termin tre (3) på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES), eller motsvarande. Minst 22,5 hp måste vara avklarade från närmast föregående termin, det vill säga från termin fyra (4).
Undervisningen på samtliga moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk, dvs examinerande, anges detta särskilt i schemat. De tre första momenten läses tillsammans med fristående kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap C samt termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED).
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Momenten examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa består av hemskrivningar, seminarier, muntor och redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betygsomdöme kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och äger rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt. Komplettering för högre betygsomdöme är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
På samtliga moment ges betygsomdömena Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av, Humanistiska fakultetens dekan, utsedd examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygsomdömena från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment om sammanlagt minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetens dekan begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart.
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar., Brinkmann Svend
Johanneshov : TPB : 2012. : 1 CD-R :
Obligatorisk
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera.
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
9. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2015 : 319 s. :
ISBN: 9789173317030
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosén Mikael
Skriva för att övertyga
1. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 415 s. :
ISBN: 978-91-523-0386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 177 s. :
ISBN: 9789144088242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosén Mikael
Skriva för att övertyga
1. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 415 s. :
ISBN: 978-91-523-0386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Lundin Kerstin, Simons Kurt
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 191 s. :
ISBN: 9789139113683
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Jenny
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 144 s. :
ISBN: 978-91-1-302949-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Se Umeå UB:s söktjänst