"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2018-09-03 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-03-12

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle samt juridiska och etiska normer och regler på medieområdet. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera och förstå digitala medier. Kursen utgör termin 3 på Programmet för strategisk kommunikation. Kursen kan läsas som valbar kurs under termin 3 för Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår fem moment enligt nedan:

Moment 1 Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication
Momentets mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i momentet är  kommunikation som sker inom organisationer samt mellan organisationer och samhälle.
 
Moment 2. Omvärldsbevakning (3 hp)
Media Monitoring
Momentet ger en introduktion till metoder för omvärldsbevakning inom medie- och informationssektorn. Kursmomentet ska ge en inblick i hur branschen jobbar med digitala metoder för datainsamling, belysa vikten av källkritik och ge en grundläggande förståelse för mediebevakning. Under moment läses också en aktuell bok som berör en mediebransch i förändring.
 
 
Moment 3. Mediejuridik och -etik (4,5 hp)
Media, Law and Ethics
Momentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv och introducerar de juridiska villkor som medier har att förhålla sig till. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv. Momentet ges delvis gemensamt för Journalistprogrammet och Programmet för strategisk kommunikation.
 
Moment 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR
Under momentet behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället.

Moment 5. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former.
 

Förväntade studieresultat

Under hela kursen prövas att studenten kan:

  • identifiera och kritiskt granska hur skillnader i organisationskulturer, digitala och juridiska strukturer och samhällskontext påverkar organisationers kommunikation.
  • visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen, samt att ge och ta konstruktiv kritik.
  • ta ansvar för egna och andras insatser i grupprojekt.
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem, samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
  • visa  grundläggande färdigheter i muntlig  framställning, både med och utan tekniska/digitala hjälpmedel.
  • kunna skriva en vetenskaplig analys med hänvisningar till medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning.
  • visa förmåga att särskilja akademiskt, byråkratisk och säljande text.
  • visa förmåga att skriva korrekt svenska, utan otydligheter och språkfel.

 Moment 1. Organisationskommunikation (7,5 hp)
För godkänt moment skall studenten kunna:

  • redogöra för, och diskutera, olika teorier om organisationers kommunikation och kommunikation i förändringsprocesser.
  • beskriva och diskutera organisationers kulturer, strukturer, ledarskap samt roller i samhället.
  • identifiera och kritiskt granska organisationers interna kommunikation
  • analysera och skapa kommunikationsplaner.
  • visa förmåga att identifiera, formulera, analysera, diskutera och lösa problem rörande den interna kommunikationens betydelse för organisationskulturer.
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i statliga organisationer.

Moment 2. Omvärldsbevakning (3,0 hp)
För godkänt moment skall studenten kunna:

  • redogöra för, och visa förståelse av, digitala och analoga verktyg för datainsamling som används inom omvärldsbevakningbranschen.
  • kunna sammanfatta och muntligt presentera analyser av insamlad data samt visa på en källkritisk medvetenhet.

Moment 3. Mediejuridik och -etik (4,5 hp)
För godkänt moment skall studenten kunna:

  • redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet.
  • redogöra fört svensk lag om upphovsrätt, yttrande- och tryckfrihet, offentlighet och sekretess samt kunna beskriva innebörden i offentlighetsprincipen.
  • visa grundläggande kunskaper om PUL, samt om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor, i tryckta såväl som digitala medier.
  • redogöra för och reflektera över de etiska regler och riktlinjer som tillämpas av medierna i Sverige, samt identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet utifrån dessa.
  • tillämpa de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet.

Moment 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
För godkänt moment skall studenten kunna:

  • visa förmåga att praktisk tillämpa olika verktyg för mediehantering (news management),
  • visa förmåga att muntligt, skriftligt och visuellt formulera underlag för journalistiska produkter,
  • redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet,
  • identifiera olika former av extern kommunikation,
  • uppvisa förståelse för hur en organisations kommunikation möjliggörs och begränsas av såväl interna villkor som av förhållanden i omgivande samhälle,
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i privata organisationer.

Moment 5. Digitala medier (7,5 hp)
För godkänt moment skall studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över digitala mediers betydelse för kunskapsproduktion hos olika grupper i samhället,
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna redogöra för deras betydelser,

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på Programmet för strategisk kommunikation (HGSTR) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen består av föreläsningar, gruppövningar, case, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa består av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor, redovisningar, datorlaborationer och rollspel. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betygsomdöme kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt. Komplettering av examinationen kommer anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och sker inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

Vid moment 1, 3, 4 och 5 ges betygsomdömena Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Vid moment 2 ges betygsomdömet Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betygsomdömet godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Omdömet prövas individuellt och sätts av examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygsomdömena från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 19,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetens Dekan begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller 1KO008 (tidigare KOMA42) Mediejuridik och -etik  7,5 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 36

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Moment 1: Organisationskommunikation (7,5 hp)

Kommunikation i förändringsprocesser
Johansson Catrin, Heide Mats
1. Uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 237 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08885-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Moment 2. Omvärdsbevakning (3,0hp)

Klenell Johannes
Det fria ordet : roman
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2017] : 316 sidor :
ISBN: 978-91-27-15195-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar

Moment 3: Mediejuridik och -etik (4,5 hp)

Funcke Nils
Offentlighetsprincipen : praktik och teori
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 204 s. :
ISBN: 9789144101828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Henry
Copyright : svensk och internationell upphovsrätt
9., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 402 s. :
ISBN: 9789139018025
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.po.se

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Forsman Malin
Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
4. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 156 s. :
ISBN: 978-91-39-01612-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hed Irja
Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
17., [utvidgade och omarb.] uppl. : Stockholm : Jure : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-7223-419-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Sefastsson Trond
Offentlighetsprincipen i praktiken
2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Handlingsoffentlighet och sekretess
Strömberg Håkan, Lundell Bengt
11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-05874-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)

The Routledge handbook of strategic communication
Holtzhausen Derina Rhoda., Zerfass Ansgar
Abingdon, Oxon : Routledge : 2015 : xxiv, 596 pages :
ISBN: 978-0-415-53001-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5: Digitala medier (7,5 hp)

Spridbar media : att skapa värde och mening i en nätverkad kultur
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua
Göteborg : Daidalos : 2014 : 380 s. :
ISBN: 9789171734280
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.

Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
ISBN: 9789171734570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.