Engelskt namn: Communication Management
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-09-02 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2024-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-09-06 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2021-09-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-07 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2011-11-06
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kurskod: 1KO003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2015-03-16
Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle samt juridiska och etiska normer och regler på medieområdet. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår moment enligt nedan:
Moment 1 Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication
Momentets mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer.
Moment 2. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR
Under momentet behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället. Det praktiska arbetet med att formulera pressmeddelanden och nyhetsartiklar är centralt och ingår i en längre praktisk övning. Övningen tar sin utgångspunkt i de komplexa relationerna mellan kommunikatörer och journalister.
Moment 3. Mediejuridik och -etik (7,5 hp)
Media, Law and Ethics
Momentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv och introducerar de juridiska villkor som medier har att förhålla sig till. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv. Momentet ges delvis gemensamt för programmen för journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap.
Moment 4. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Momentet syftar till att ge studenten en övergripande bild av digitala medier och deras kulturella applikationer och implikationer. De digitala mediernas utveckling och funktioner diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya medieteorier. Framför allt studeras de nya sociala medierna som resurs och som medel för påverkan och som funktion för organisationers kommunikation. Genomgående under momentet får studenterna praktiskt använda och kritiskt granska olika funktioner i digitala medier.
För godkänd kurs ska studenten kunna:
För godkänt moment 1 (Organisationskommunikation) skall studenten kunna:
För godkänt moment 2 (Strategisk kommunikation: PR) skall studenten kunna:
För godkänt moment 3 (Mediejuridik och -etik) skall studenten kunna:
För godkänt moment 4 (Digitala medier) skall studenten kunna:
Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 9,0 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.
Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. I moment ett ingår ett case-arbete där kunskaper från momentet appliceras i en mindre undersökning i vilken en organisations kultur och interna kommunikation analyseras i dialog med organisationen. Analysen ska resultera i ett åtgärdsförslag som presenteras muntligt, skriftligt och digitalt för organisationen utifrån journalistiska och retoriska grunder.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa består av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor, redovisningar eller datorlaborationer. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd (G). Den student som godkänts i prov får inte undergå omprövning för högre betyg.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
Vid moment 1, 2, 3 och 4 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller 1KO008 (tidigare KOMA42) Mediejuridik och -etik 7,5 hp.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07775-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i förändringsprocesser
Johansson Catrin, Heide Mats
1. Uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 237 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08885-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Key issues in organizational communication
Tourish Dennis, Hargie Owen
London : Routledge : 2004 : xv, 304 s. :
ISBN: 0-415-26093-0 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns som e-bok.
Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07775-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Exploring public relations
Tench Ralph, Yeomans Liz
3. ed. : Harlow : Pearson Education : 2014 : xxix, 565 s. :
ISBN: 9780273757771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
ISBN: 91-44-03688-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
Broom Glen M., Sha Bey-Ling
Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :
Larsson Larsåke
Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
ISBN: 91-44-03687-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Carlén-Wendels Thomas
Upphovsrätt i reklam och media
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-02957-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Funcke Nils
Offentlighetsprincipen : praktik och teori
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 204 s. :
ISBN: 9789144101828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Anders R.
Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
7., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 456 s. :
ISBN: 978-91-44-07829-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.po.se
Anvisade texter och internetlänkar.
Forsman Malin
Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
4. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 156 s. :
ISBN: 978-91-39-01612-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hed Irja
Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
17., [utvidgade och omarb.] uppl. : Stockholm : Jure : 2010 : 156 s. :
ISBN: 978-91-7223-419-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.
Sefastsson Trond
Offentlighetsprincipen i praktiken
2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Handlingsoffentlighet och sekretess
Strömberg Håkan, Lundell Bengt
11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-05874-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
Gleerups : 2012 :
ISBN: 978-91-40-68151-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och internetlänkar.
Information and Communication Technologies in Action. Linking Theories and Narratives of Practice
Browning Larry D, Saetre Alt Steinar, Stephens Keri, Sornes Jan-Oddvar
Routledge : 2008 :
Läsanvisning: Finns som e-bok.
Spreadable media : creating value and meaning in a networked culture
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua
New York : New York University Press : 2013 : xv, 351 s. :
ISBN: 0814743501
Se Umeå UB:s söktjänst