Engelskt namn: Communication Management
Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2024-09-02 och 2025-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2024-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-09-06 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2021-09-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-07 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2011-11-06
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kurskod: 1KO003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30
Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2012-06-25
Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Framför allt behandlas frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation och samhälle, samt juridiska och etiska normer på medieområdet. Därutöver ska den studerande under kursen utveckla och fördjupa sina kunskaper i att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår moment enligt nedan:
Moment 1. Strategisk kommunikation II (6,0 hp)
Communication Management II
Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Momentet ger en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och PR.
Moment 2. Strategisk kommunikation III (6,0 hp)
Communication Management III
Se moment 1.
Moment 3. Case (3,0 hp)
Case
Momentet består av ett case-arbete där kunskaper från tidigare moment och kurser appliceras i en mindre undersökning.
Moment 4. Mediejuridik och -etik (7,5 hp)
Media, Law and Ethics
Kursmomentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv, med vissa internationella jämförelser.
Moment 5. Nya medier (7,5 hp)
New media
Kursen syftar till att ge studenten en övergripande bild av modern medieteknologi och dess kulturella applikationer och implikationer. De “nya mediernas” utveckling och funktion diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya medieteorier. Framför allt studeras de nya sociala medierna som resurs och som medel för påverkan och som funktion för organisationers kommunikation.
För godkänd kurs ska studenten
För godkänt moment 1 och 2 skall studenten kunna
För godkänt moment 3 skall studenten kunna
För godkänt moment 4 skall studenten kunna
För godkänt moment 5 skall studenten kunna
Univ: Journalistik, medier och kommunikation A och B (eller motsvarande kunskaper). Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå. B-uppsatsen ska vara godkänd.
Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/
Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/
Vid moment 1, 2, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Vid moment 3 ges betygen Godkänd och Underkänd.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt minst 19,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Moment 1 och 2 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Organisationers kommunikation, PR och samhälle”, 15 hp, kurskod 1KO007 (tidigare KOMA41). Moment 4 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Mediejuridik och -etik” 7,5 hp, kurskod 1KO008 (tidigare KOMA42).
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före respektive kursmoment.
Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07775-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03695-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation & organisation
Heide Matsd 1968-, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Clarén Anna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-07335-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
ISBN: 91-44-03688-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Manning Paul
News and news sources : a critical introduction
London ;a Thousand Oaks, Calif. : Sage : 2001 : xi, 251 s. :
ISBN: 0-7619-5796-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
McNair Briand 1959-
An introduction to political communication
4. ed. : London ;a New York : Routledge : 2007 : xvii, 222 s. :
ISBN: 0-415-41070-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
5. ed : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : cop. 2009 : xvii, 318 s. :
ISBN: 978-0-495-56581-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skandalenes markedsplass : politikk, moral og mediedrev
Pollack Ester, Allern Sigurdd 1946-
Bergen : Fagbokforl. : 2009 : 225 s. :
ISBN: 978-82-450-0847-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cutlip & Center's effective public relations
Cutlip Scott M., Center Allen H., Broom Glen M.
10. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall/Pearson Education International : cop. 2009 : 504 s. :
ISBN: 978-0-13-814566-8 (International ed. : pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
ISBN: 91-44-03687-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Karaszi Peter
Stora PR-boken
Stockholm : Prime PR : 2004 : 320, [16] s. :
ISBN: 91-631-4182-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Se moment 1
Litteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.
Carlén-Wendels Thomas
Upphovsrätt i reklam och media
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-02957-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Anders R.
Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
6., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sefastsson Trond
Offentlighetsprincipen i praktiken
2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.po.se
Anvisade texter och aktuella länkar tillkommer på lärares anvisning.
Edmar Forsman Malin
Internetpublicering : en juridisk vägledning
3. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2001 : 178 s. :
ISBN: 91-39-00761-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.
Lillieroth Lennart
Sekretess! : en handbok om sekretesslagstiftningen
15. uppl. : Stockholm : Bruun : [2002] : [4] s., s. 7-79 :
ISBN: 91-86346-28-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Handlingsoffentlighet och sekretess
Strömberg Håkan, Lundell Bengt
11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-05874-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Digitala artiklar, webplatser och dokument.