Engelskt namn: Cultural Analysis A
Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-29
Kurskod: 1KA061
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturanalys: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-02-24
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2022-02-08
Kulturanalys är ett ämne som behandlar kulturella normer och föreställningar och hur dessa har effekter i samhället, arbetslivet och för enskilda individer. Kulturanalys A går igenom grunderna i ämnet kulturanalys samt problematiserar begrepp såsom kultur, identitet och normkritik. Med hjälp av övningar i kommunikativa strategier, datorstödda presentationer och utvärderingsmetoder får studenten träna sig i att presentera kulturanalytisk kunskap.
Kursen ges som fristående kurs och som programkurs på termin 1 på HGKUL Kulturanalysprogrammet 180 hp, HGCIA Programmet för civilt arbete 180 hp och HGKEN Programmet för kulturentreprenörskap 180 hp.
Kursen består av följande fyra moduler:
Modul 1: Grundläggande kulturanalys 7,5 hp
Introduction and Basic Cultural Analysis
Modulen introducerar kulturanalytiska arbetssätt och syften. Här diskuteras studenternas förväntningar på utbildningen och arbetsformerna fastställs för studentmedverkan och nätverksarbete. Under modulens gång ges plats för diskussioner om etik och värdegrund samt studieteknik. Huvuddelen av modulen består av en grundläggande orientering i kulturanalytisk teori. Denna omfattar teoretiseringar av kultur och samhälle. Vidare behandlar modulen hur kulturella betydelser uttrycks genom t.ex. populärkulturella representationer.
Modul 2: Normkritiska perspektiv 7,5 hp
Norm-Criticism
Modulen behandlar normkritik som syftar till att synliggöra, problematisera och utmana normer gällande till exempel kropp, kön, sexualitet, etnicitet, klass, ålder, funktionalitet och andra maktrelationer i olika sektorer av samhällslivet. Mer konkret handlar modulen om hur kulturanalytisk problematisering av etablerade normer kan vara ett sätt att arbeta med likabehandlingsfrågor samt med arbetssätt och strukturer i organisationskulturer. I modulen behandlas också diskrimineringsfrågor, de lagstadgade diskrimineringsgrunderna och hur antidiskriminering i likhet med normkritik kan utgöra ett demokratiskt verktyg.
Modul 3: Utvärderingsmetoder och granskningssamhället 7,5 hp
Methods of evaluation and audit culture
Under modulen studeras utvärderingars roll och praktik i samhället. Frågor som behandlas är: Vad kännetecknar det så kallade granskningssamhället? Vad är utvärdering och hur genomförs utvärderingar? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Ett centralt inslag i modulen är en genomgång av utvärderingsmetoder/-modeller samt hur utvärderingar kan designas för särskilda ändamål. Inom ramen för modulen orienteras och tränas studenten i att kritiskt granska befintliga utvärderingsresultat utifrån kulturanalytiska perspektiv samt i att utforma en utvärderingsplan för ett specifikt ändamål.
Modul 4: Narrativitet som kommunikativ strategi 7,5 hp
Narrativity a a strategy of communication
Modulen behandlar kommunikativa strategier, såsom strategiskt berättande och digitalt berättande. Vidare behandlar modulen narrativ analys och digital presentationsteknik. Särskilt studeras berättelser i relation till kultur, identitet och organisation samt berättelsers syften och användning. Här ingår också betydelser av storytelling som begrepp och praktik. Studenterna tillägnar sig kunskaper i olika programvaror för att kunna genomföra informativa presentationer för olika målgrupper baserade på text, ljud och bild.
Modul 1: Grundläggande kulturanalys 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna
Modul 2: Normkritiska perspektiv 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna
Modul 3: Utvärderingsmetoder och granskningssamhället 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna
Modul 4: Narrativitet som kommunikativ strategi 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna
Undervisningen på kursen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuella övningar, laborativa datorövningar samt praktiska tillämpningar av programvara för datorbaserade presentationer. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Undervisningen på modul 1-3 består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar och/eller individuella övningar. Undervisningen på modul 4 sker i form av föreläsningar, seminarier, laborativa datorövningar samt praktiska tillämpningar av programvara för datorstödda presentationer.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser och särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Modul 1: Grundläggande kulturanalys 7,5 hp
Modulen examineras löpande genom seminarier och gruppuppgifter samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
Modul 2: Normkritiska perspektiv 7,5 hp
Modulen examineras löpande genom seminarier och gruppuppgifter samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
Modul 3: Utvärderingsmetoder och granskningssamhället 7,5 hp
Modulen examineras löpande genom seminarier och gruppuppgifter samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
Modul 4: Narrativitet som kommunikativ strategi 7,5 hp
Modulen examineras löpande genom seminarier, gruppuppgifter och presentationer samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarier, gruppuppgifter och presentationer är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier, gruppuppgifter och presentationer samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier, gruppuppgifter och presentationer samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
Seminarier och gruppuppgifter examineras muntligt och skriftligt.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moduler är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess moduler upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje modul. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kursen ersätter den tidigare kursen 1ET061 Perspektiv på civilsamhället 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start
Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Kulturanalyser
Ehn Billy, Löfgren Orvar
2., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2001 : 180 s. :
ISBN: 91-40-63486-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kultur : den flexibla gemenskapen
Hastrup Kirsten, Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-06799-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
Björkman Lotta, Bromseth Janne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor :
ISBN: 9789144118086
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kulturteori
Gunnarsson Payne Jenny, Öhlander Magnus
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 377 sidor :
ISBN: 9789144110707
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 10, 14-16
Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Dahler-Larsen Peter
The Evaluation Society
Stanford University Press : 2013 : 280s. :
ISBN: 9780804788618
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 242 sidor :
ISBN: 9789144135991
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur tillkommer med relevans för övnings- och examinationsuppgifter.
Staten och granskningssamhället
Ivarsson Westerberg Anders, Jacobsson Bengt
Huddinge : Södertörns högskola : 2013 : 86 s. :
Fulltext
ISBN: 9789189615267
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:641809/FULLTEXT01.pdf
Vedung Evert
Utvärdering i politik och förvaltning
3., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 315 s. :
ISBN: 978-91-44-00174-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Copeland, Clodagh
Making time for storytelling; the challenges of community building and activism in a rural locale
Institutionen för kultur- och medievetenskaper : 2010 :
Seminar.net, 6(2).
Obligatorisk
Geijer Erik
Skriva för webben
Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
Fulltext
ISBN: 9789197941129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/
Johansson Anna
Narrativ teori och metod : med livsberättelsen i fokus
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 403 s. :
ISBN: 91-44-03500-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Rehnberg Hanna Sofia
Organisationer berättar : narrativitet som resurs i strategisk kommunikation
Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2014 : 291 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-234996
ISBN: 9789150624298
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:758669/FULLTEXT02.pdf
Artiklar och texter kan tillkomma
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Se Umeå UB:s söktjänst