Engelskt namn: Applied Culture Studies II
Denna kursplan gäller: 2022-08-29 till 2025-08-31 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-09-01
Kursplan för kurser med start innan 2025-08-31
Kurskod: 1KA032
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Konst- och bildvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Museologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-12-22
Kursen erbjuder en rad olika perspektiv på tillämpad kulturvetenskap. Under kursens två första moduler planeras och genomförs ett individuellt projektarbete: en vetenskaplig artikel eller en forskningsplan till en doktorandansökan. Kursens andra halva inleds med en modul om social innovation och social hållbarhet. Utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv fördjupar sig studenterna i innovationer som en särskild form av organisering för social förändring. Sista modulen ger kunskaper om teorier och metoder för visuell och multimedial kommunikation.
Kursen utgör termin 3 på HAKVM Masterprogrammet i tillämpad kulturvetenskap 120 hp.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Individuellt projekt 1 (7,5 hp)
Individual project 1
Modulen inleds med introduktion och förberedelse inför valt projekt. Det valda projektet kan bestå av en vetenskaplig artikel tänkt för publicering i tidskrift med peer-review, eller en projektansökan till doktorandanställning. Under handledning förväntas varje student inledningsvis upprätta en arbetsplan för hur projektet ska organiseras, genomföras och utvärderas. En synopsis eller projektplan för arbetet ska skrivas, presenteras och ventileras vid ett seminarium i slutet av modulen. Därtill tillkommer ett seminarium som ska behandla värdering och urval av projektskrivningar, samt ett individuellt inlämningsarbete som behandlar kritik av vetenskapliga artiklar. Modulen läses tillsammans med HALVM Masterprogrammet i litteraturvetenskap.
Modul 2. Individuellt projekt 2 (7,5 hp)
Individual project 2
Under modulen genomför, färdigställer och utvärderar studenten det individuella projekt som påbörjades under modul 1. Projektets resultat, en vetenskaplig artikel eller forskningsplan, redovisas och ventileras vid ett slutseminarium. Modulen läses tillsammans med HALVM Masterprogrammet i litteraturvetenskap.
Modul 3: Social innovation och social hållbarhet (7,5 hp)
Social innovation and social sustainability
I modulen behandlas social hållbarhet och social innovation både som begrepp och praktik samt deras teoretiska innebörder. Under kursen studeras hur social innovation kan användas som strategi för att åstadkomma social hållbarhet. Studenten ges möjlighet att planera och föreslå en aktivitet med inriktning mot social hållbarhet. Sammantaget ger modulen teoretiska såväl som praktiska redskap för olika former av verksamhetsutveckling och strategisk planering.
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
Image analysis and visualization techniques
Modulen ger studenten kunskaper om teorier och metoder för visuell och multimedial kommunikation. Studenten lär sig att kritiskt analysera visuella budskap och de betydelsebärande lager som kan skapas i kombinationer av färg, bild, text och textinnehåll. Genom praktiska tillämpningar utvecklar studenten färdighet i att visualisera och förmedla projekt och forskningsresultat.
Modul 1: Individuellt projekt 1 (7,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande
Modul 2. Individuellt projekt 2 (7,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande
Modul 3: Social innovation och social hållbarhet (7,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande:
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande:
Filosofie kandidatexamen i något av huvudområdena etnologi, konstvetenskap, kulturanalys eller museologi eller motsvarande samt minst 30 hp i avslutade kurser på avancerad nivå. Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, handledning samt planering och genomförande av studentledda seminarier. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1: Individuellt projekt 1 (7,5 hp)
Modulen examineras dels genom en skriven synopsis kring vetenskaplig artikel eller projektplan för doktorandtjänst som läggs fram vid ett seminarium, dels genom seminariebehandling samt skriftlig uppgift kring värdering och kritisk granskning av vetenskapliga ansökningar och vetenskapliga artiklar. Helhetsbetyget för modulen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Modul 2: Individuellt projekt 2 (7,5 hp)
Modulen examineras genom seminariebehandling av utfört, färdigt projekt; det vill säga vetenskaplig artikel eller forskningsplan för doktorandtjänstansökan. Under seminariet förväntas studenten både presentera sin egen artikel eller forskningsplan och kommentera någon kurskamrats arbete. Helhetsbetyget för modulen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Modul 3: Social innovation och social hållbarhet (7,5 hp)
Modulen examineras löpande genom seminarier samt genom en individuell fördjupningsuppgift. Betygsskalan för seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för den individuella uppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och på individuell uppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och Väl godkänd på individuell uppgift.
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
Modulen examineras löpande genom seminarier, genomförda skriftliga och praktiska uppgifter och en avslutande individuell fördjupningsuppgift. Betygsskalan för seminarier och obligatoriska uppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell slutuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och obligatoriska uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och obligatoriska uppgifter samt Väl godkänd på fördjupningsuppgiften.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll, t.ex. 1KU074 Masterkurs - Individuellt projekt i kultur- och medievetenskap 15 hp, Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Social innovation för hållbar utveckling
Bonnedahl Karl Johan, Egan Sjölander Annika, Lindberg Malin, Anneroth Emelie, Alexius Susanna, Bani Shoraka Helena, Dahlberg Markstedt Malin, Dahlin-Andersson Camilla, Engström Åsa, Ferlander Sara, Grander Martin, Hvenmark Johan, Johansson Jeaneth, Johansson Magnus, Jukkala Tanya, Juuso Päivi, Lindhult Erik, Lim Falk Maria, Forsemalm Joakim, Nahnfeldt Cecilia, Bonnedahl Karl Johan, Egan Sjölander Annika, Lindberg Malin
Studentlitteratur AB : 2022 : 190 sidor :
ISBN: 9789144151465
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Social service innovation and welfare recalibration: a case study of a local training to work trajectory in Belgium
Cools P, Oosterlynck S
Innovation: The European Journal of Social Science Research : 2019 :
Elektronisk resurs via UB
Obligatorisk
Läsanvisning: The European Journal of Social Science Research, 33(1), 52-69.
Välfärdens aktörer: Utmaningar för människor, professioner och organisationer
Linde Stig, Svensson Kerstin
1 : uuuu-uuuu :
Obligatorisk
Läsanvisning: Fred, Mats & Mukhtar-Landgren, Dalia, 2021 "Berättelser och koalitioner i offentlig sektors innovationsarbete" i Välfärdens aktörer: Utmaningar för människor, professioner och organisationer.
MacKenzie, Stephen
Social Sustainability. Towards some definitions
Hawke Research Institute University of South Australia Magill, South Australia : 2004 :
Elektronisk resurs via UB PDF
Obligatorisk
Annan och individuellt vald litteratur tillkommer.
Bildens retorik
Barthes Roland, Hayden Hans, Aspelin Kurt
Stockholm : Faethon : 2016 : 64 sidor :
ISBN: 9789198275926
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chandler Daniel
Semiotics: The Basics
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781315311050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Representation : cultural representation and signifying practices.
Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gunther Kress
Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781282443600
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Välfärdens aktörer: Utmaningar för människor, professioner och organisationer
Linde Stig, Svensson Kerstin
1 : uuuu-uuuu :
Obligatorisk
Läsanvisning: Fred, Mats & Mukhtar-Landgren, Dalia, 2021 "Berättelser och koalitioner i offentlig sektors innovationsarbete" i Välfärdens aktörer: Utmaningar för människor, professioner och organisationer.
MacKenzie, Stephen
Social Sustainability. Towards some definitions
Hawke Research Institute University of South Australia Magill, South Australia : 2004 :
Elektronisk resurs via UB PDF
Obligatorisk
Social innovation: Buzz word or enduring term?
Pol, Eduardo, Ville, Simon
The Journal of Socio-Economics, 38:878-885. : 2009 :
Elektronisk resurs via UB PDF
Obligatorisk
Social service innovation and welfare recalibration: a case study of a local training to work trajectory in Belgium
Cools P, Oosterlynck S
Innovation: The European Journal of Social Science Research : 2019 :
Elektronisk resurs via UB
Obligatorisk
Läsanvisning: The European Journal of Social Science Research, 33(1), 52-69.
Annan och individuellt vald litteratur tillkommer.
Bildens retorik
Barthes Roland, Hayden Hans, Aspelin Kurt
Stockholm : Faethon : 2016 : 64 sidor :
ISBN: 9789198275926
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chandler Daniel
Semiotics: The Basics
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781315311050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Representation : cultural representation and signifying practices.
Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gunther Kress
Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781282443600
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst