Engelskt namn: Applied Culture Studies 1
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2023-08-28 och 2024-09-01
Kurskod: 1KA027
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Konst- och bildvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Museologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-02-13
Kursen behandlar aktuella och klassiska perspektiv inom kulturvetenskap, olika vetenskapliga metoder för att undersöka digitala miljöer, samt metoder för att identifiera och kritiskt granska nutida strömningar och processer av social, kulturell och politisk karaktär. I kursen ingår också att studenterna planerar och genomför ett vetenskapligt baserat individuellt projekt i samverkan med extern aktör.
Kursen utgör termin 1 på Masterprogrammet i tillämpad kulturvetenskap, HAKVM 120 hp.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Teoretiska perspektiv i kulturvetenskap 7,5 hp
Theoretical Perspectives in Cultural Studies
Modulen har en tvärvetenskaplig grund och behandlar aktuella och klassiska perspektiv och begrepp inom kulturvetenskap. I gemensamma seminarier diskuteras såväl perspektivens och begreppens ämnesspecifika innebörder som deras placering i en vidare vetenskaplig kontext. Särskild vikt läggs vid det vetenskapliga samtalet, jämförande perspektiv och praktisk tillämpning. Modulen läses delvis tillsammans med masterprogrammen i Litteraturvetenskap och Medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 2: Omvärldsanalys 7,5 hp
External Social and Environmental Analysis
Modulen behandlar teorier och metoder för att identifiera centrala samhälleliga förändringsprocesser samt för att beskriva och analysera sociala, kulturella och politiska orsaker till samhällsförändring. Kursen utrustar studenterna med teoretiska begrepp, empiriska kunskaper och kulturvetenskapliga metoder för att kunna genomföra sociokulturell omvärldsanalys.
Modul 3: Digitala metoder 7,5 hp
Digital Methods
Modulen ger en orientering i digitala metoder och forskning inom digital humaniora och samhällsvetenskap. I fokus ligger digitala forskningsmetoder och deras användningsområden i relation till samhällets, kulturens och kulturarvets digitalisering. Ett genomgående tema är hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan kombineras och ömsesidigt berika varandra. Under kursen behandlas även etiska spörsmål kopplade till användningen av digitala metoder och forskningsmaterial. Modulen läses på halvfart under andra halvan av terminen, parallellt med modul 4. Modulen läses gemensamt med masterprogrammet i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 4: Projekt i samverkan 7,5 hp
Collaboration Projects
Modulen behandlar fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om projekt, projektplanering och projektanalys. Under modulen planeras, genomförs och redovisas ett individuellt projekt, vilket genomförs i samverkan med extern aktör. Projektet kan förslagsvis knyta an till studentens förkunskaper från kandidatstudierna, eller syfta framåt som förberedande för en kommande magisteruppsats. Modulen introduceras vid kursstarten och genomförs i huvudsak på halvfart under andra halvan av terminen, parallellt med modul 3.
Modul 1. Teoretiska perspektiv i kulturvetenskap 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2. Omvärldsanalys 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Digitala metoder 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Projekt i samverkan 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Kandidatexamen i etnologi, kulturanalys, konst- och bildvetenskap, museologi eller motsvarande. Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, handledning samt planering och genomförande av studentledda seminarier. Förutom obligatorisk kurslitteratur ges studenten möjlighet att själv och i samråd med lärare/handledare välja kurslitteratur med stöd av kursplanens litteraturlista.
I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1. Teoretiska perspektiv i kulturvetenskap (7,5 hp)
Modulen examineras löpande med aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar och individuella redovisningar samt en avslutande hemtentamen. Vid seminarier, individuella redovisningar och gruppredovisningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
Modul 2. Omvärldsanalys (7,5 hp)
Modulen examineras löpande med aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar och individuella redovisningar, en skriftlig projektbeskrivning samt en avslutande skriftlig rapport. Vid seminarier, individuella redovisningar och gruppredovisningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Projektbeskrivningen bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Rapporten bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att rapporten ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
Modul 3: Digitala metoder (7,5 hp)
Modulen examineras löpande med aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar och individuella redovisningar samt en avslutande hemtentamen. Vid seminarier, individuella redovisningar och gruppredovisningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
Modul 4: Projekt i samverkan (7,5 hp)
Modulen examineras löpande i form av aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar och individuella redovisningar, skriftlig projektbeskrivning samt en avslutande skriftlig rapport. Vid seminarier, individuella redovisningar och gruppredovisningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Projektbeskrivningen bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Rapporten bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att rapporten ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Ahmed Sara
The cultural politics of emotion
Second edition. : Edinburgh : Edinburgh University Press : 2014 : 1 online resource (265 p.) :
ISBN: 9780748691142
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärares anvisning.
Goffman Erving
The Presentation of Self in Everyday Life
ANCHOR BOOKS : 1959 : 259 s. :
ISBN: 9780385094023
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: [Svensk översättning:] Jaget och maskerna : en studie i vardagslivets dramatik. Stockholm : Rabén & Sjögren, 1974.
Haraway Donna J.
Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
Feminist Studies, Vol. 14, No. 3 : 1988 :
http://www.jstor.org/stable/3178066
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 575-599
McLuhan Marshall
Understanding media : the extensions of man
London : Routledge : 1964 : 359 s. :
ISBN: 0-415-10483-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan även läsas i utgåva från 2001.
Urval enligt lärares anvisning.
Moi Toril
Revolution of the ordinary : literary studies after Wittgenstein, Austin, and Cavell
Chicago : The University of Chicago Press : 2017 : xvi, 290 pages :
ISBN: 9780226464305
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärares anvisning.
Omvärldsanalys i praktiken
Genf Linda, Laurent Johanna
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 182 s. :
ISBN: 9789147116348
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur tillkommer som studenten väljer i samråd med ansvarig lärare.
Se litteratur i kursplan för 1KO046: Digitala metoder inom humaniora och samhällsvetenskap (7,5 hp).
Projektboken : metod och styrning för lyckade projekt
Karlsson Åke, Marttala Anders, Lindström Kent-Ove
3., oförändrade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 131 s. :
ISBN: 9789144074245
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur tillkommer som studenten väljer i samråd med ansvarig lärare.