"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturentreprenörskap och strategisk planering, 30 hp

Engelskt namn: Cultural entrepreneurship and strategic planning

Denna kursplan gäller: 2019-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1KA022

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-06-18

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2019-03-04

Innehåll

Kursen "Kulturentreprenörskap och strategisk planering" behandlar strategisk kommunikation och marknadskommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värde. I kursen ingår en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn.

Kursen belyser affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas i förekommande fall med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin 6. Kursen utgör termin 5 på Programmet för kulturentreprenörskap.
 
Kursen består av följande moduler:

Modul 1. Strategisk kommunikation och medierelationer, 7.5 hp
Strategic communication and media relations
I modulen ingår såväl teoretisk orientering om olika inriktningar av strategisk kommunikation som tillämpade övningar i planerad kommunikation. Medierelationer behandlas från entreprenörens perspektiv. Studenterna övar praktiska färdigheter för att använda digitala medier och relevant programvara för digital kommunikation. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas i förekommande fall med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin 6.

Modul 2 Marknadskommunikation och marknadsföring, 7.5 hp
Market communication and marketing
Modulen behandlar marknadskommunikation och marknadsföring med inriktning mot kultursektorn. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värden. Fortsatt arbete med förberedelser inför examensarbetet sker. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.

Modul 3. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, 7.5 hp
Ethics, legislation and contracts for cultural entrepreneurs
Denna modul ger en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Fortsatt arbete pågår med förberedelser inför examensarbetet. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.

Modul 4. Affärsutveckling och finansiering,  7.5 hp
Business development and financing
Modulen ger en orientering om affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Inventering av lämpliga företags- och anställningsformer såsom eget företagande, projektarbete, arbete i offentliga institutioner och ideella organisationer görs. Begreppen affärsmodell, affärsutveckling och affärsplan behandlas. En orientering ges om ett företags ekonomiska administration såsom budget, finansiering och redovisning. Modulen behandlar olika finansieringsmodeller. Fortsatt arbete med förberedelser inför examensarbetet sker. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • uppvisa färdighet i att i tal, i skrift och med hjälp av digitala gestaltnings- och presentationsformer kunna kommunicera och presentera projekt- och företagsidéer,
  • uppvisa förståelse för juridiska och ekonomiska regelverk samt praktisk tillämpning av dessa,
  • uppvisa förståelse för entreprenörskap ur såväl kommunikativa, ekonomiska som juridiska perspektiv,
  • uppvisa färdighet i affärsplanering och finansiering.

Efter avklarad modul 1 (Strategisk kommunikation och medierelationer) skall studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier kring strategisk kommunikation,
  • uppvisa förståelse för kommunikationsteorier,
  • uppvisa färdighet i strategisk planering.

Efter avklarad modul 2 (Marknadskommunikation och marknadsföring) skall studenten kunna:

  • uppvisa förståelse för och färdigheter i PR och varumärkesbyggande,
  • uppvisa färdighet i kommunikation.

Efter avklarad modul 3 (Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer) skall studenten kunna:

  • redogöra för regelverk och lagar inom upphovs-, avtals-, associations-, arbets- och skatterätt samt för hur dessa tillämpas i praktiken,
  • uppvisa insikt i etiska frågeställningar och förståelse för upphovsrätt och andra mellanmänskliga frågeställningar som aktualiseras inom kultursektorn.

Efter avklarad modul 4 (Affärsutveckling och finansiering) skall studenten kunna:

  • uppvisa färdighet i affärsplanering och finansiering,
  • uppvisa grundläggande insikter i hur företag startas och hur företagsekonomisk administration bedrivs,
  • redogöra för olika finansieringsformer.

Behörighetskrav

Godkänt resultat från termin 1 till 4 på HGKEN Programmet för kulturentreprenörskap eller motsvarande kunskaper. Högst 7.5 hp får saknas från termin 4.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, projektarbeten, individuella uppgifter, handledning, studiebesök och laborationer. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Modul 1 examineras fortlöpande genom seminarier, redovisningar, muntliga uppgifter och hemtentamen. Redovisningar i grupp ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den muntliga uppgiften ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För att bli Godkänd på hela modulen krävs att alla uppgifter är godkända. För att bli Väl godkänd på modulen krävs att det sammanvägda betyget på de individuella examinationsuppgifterna ges betyget Väl godkänd samt att gruppuppgiften är godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätt först när alla obligatoriska delar är godkända.
 
Modul 2 examineras fortlöpande genom seminarier, redovisningar, muntliga uppgifter och hemtentamen. Redovisningar i grupp ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den muntliga uppgiften ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. På hela modulen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela modulen krävs att alla uppgifter är godkända. Obligatorisk närvaro gäller för de muntliga uppgifterna. För att bli Väl godkänd på modulen krävs att betyget på den individuella skriftliga examinationsuppgiften ges betyget Väl godkänd samt att varumärkespitchen och gruppuppgiften är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
 
Modul 3 examineras med en muntlig tentamen. Tentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
 
Modul 4 examineras fortlöpande genom seminarier, redovisningar, muntliga uppgifter och hemtentamen. Redovisningar i grupp ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). På hela modulen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela modulen krävs att alla uppgifter är godkända. Obligatorisk närvaro gäller för litteraturseminariet och de muntliga uppgifterna. För att bli Väl godkänd på modulen krävs att betyget på den individuella hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att övriga uppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.
 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moduler är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje modul. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 36

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Modul 1. Strategisk kommunikation och medierelationer, 7.5 hp

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategisk kommunikation : forskning och praktik
Falkheimer Jesper, Heide Mats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-07055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 136 s. :
Omslagsbild
ISBN: 9789144040073
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westanders pr-handbok 2013
Stockholm : Westander publicitet & påverkan : cop. 2012 : 36 s. :
Fritt tillgänglig
Obligatorisk

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
7., [utvecklade] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2009 : 315 s. :
ISBN: 978-91-7331-238-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 2. Marknadskommunikation och marknadsföring, 7.5 hp

Amnéus Anders
Allt du behöver veta om marknadskommunikation
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09505-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

I de stora trendernas brus : kulturella och kreativa näringar på Gotland
Pettersson Conny, Molin Torkel
Visby : Gotland University Press : 2012 : 485 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hgo:diva-1624
ISBN: 978-91-86343-14-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Köprevolutionen : hur den digitaliserade konsumenten transformerar handel, varumärken och marknadsföring
Jonsson Pernilla., Stoopendahl Patrik., Sundström Malin.
Johanneshov : MTM : 2015. : 1 CD-R :
Obligatorisk

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke : om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Optimal marknadskommunikation
Dahlén Micael, Lange Fredrik, Gylldorff Lars
2. uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 605 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08877-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 3. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, 7.5 hp

Juridik för småföretagare
D'Oliwa Louise, Flemström Stefan
Stockholm : Bonnier utbildning : 2008 : 136 s. :
ISBN: 91-622-8671-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förteckning över tillämpliga lagar tillhandahålls vid kursstart för egen utskrift. Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bernitz Ulf
Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens : [upphovsrätt, patent, mönster, varumärken, namn, firma, otillbörlig konkurrens]
12., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2011 : xvii, 458 s. :
ISBN: 978-91-7223-464-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Civilrätt
Agell Anders, Malmström Åke, Ramberg Christina, Sigeman Tore
21., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 375 s. :
ISBN: 978-91-47-09527-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Svante
Associationsrätten : en introduktion
5., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 110 s. :
ISBN: 9789139206477
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
16. uppl. : Näsviken : Björn Lundén Information : 2016 : 241 s. :
ISBN: 9789176950210
Se Umeå UB:s söktjänst

Ramberg Christina
Kontraktstyper
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2005 : 317 s. :
ISBN: 91-39-20389-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosén Jan
Upphovsrättens avtal : regler för upphovsmäns, artisters, fonogram-, film- och databasproducenters, radio- och TV-bolags samt fotografers avtal
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2006 : 451 s. :
ISBN: 91-39-20396-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Schmidt Tony
Arbetsrätt : praktisk handbok för chefer och företagare
Malmö : Liber : 2012 : 153 s. :
ISBN: 978-91-47-09729-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Stannow Henrik
Musikjuridik : handbok om upphovsrätt och musik
[5. rev. uppl.] : Stockholm : CKM Förlag : 2014 : 267 s. :
ISBN: 9789170401213
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagbok.

Modul 4. Affärsutvecking och finansiering, 7.5 hp

Ekberg Stefan
Rivstart : hur du startar och får fart på ett företag inom ett halvår
Stockholm : Redaktionen Stefan Ekberg AB : cop. 2005 : 400 s. :
Obligatorisk

Hagoort Gijsbert
Konst och entreprenörskap
Göteborg : Nätverkstan : cop. 2013 : 106 s. :
ISBN: 9789186717049
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hamrefors Sven
Kommunikativt ledarskap : den nya tidens ledarskap i värdeskapande nätverk
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 224 s. :
ISBN: 9789144103020
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Starta & driva företag
Lundén Björn, Bokelund Svensson Ulf
25:e upplagan : Näsviken : Björn Lundén Information AB : 2018 : 261 sidor :
ISBN: 9789176951200
Se Umeå UB:s söktjänst

Sacco Pier Luigi
Kultur 3.0 : konst, delaktighet, utveckling
Göteborg : Nätverkstan : 2013 : 184 s. :
ISBN: 9789186717032
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Luspank och idérik : överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare
Thordén Ulla-Lisa, Östberg Thomas
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 228 s. :
ISBN: 978-91-47-09504-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Företag och marknad : samarbete och konkurrens. Grundbok
Ljung Jörgen, Nilsson Per, Olsson Ulf E.
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 585 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-03477-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2009 : 119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Starta eget handboken : en detaljerad uppslagsbok för dig som vill starta ett eget företag
Kullstedt Mats, Melin Lars
30., rev. uppl. : Stockholm : Småföretagsplanerarna : 2011 : 381 s. :
ISBN: 978-91-87254-30-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mullins John W.
The new business road test : what entrepreneurs and executives should do before writing a business plan
3. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xviii, 315 s. :
ISBN: 978-0-273-73279-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst