"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kultur, entreprenörskap och projekt, 30 hp

Engelskt namn: Culture, entrepreneurship and project

Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 1KA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-09

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-02-26

Innehåll

Kursen Kultur, entreprenörskap och projekt ger introduktion till kulturbegreppet, kulturens roll i samhället och kulturpolitikens innehåll och framväxt som politikområde. Vidare behandlas omvärldsbevakning och trendanalys samt entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation och tillväxt. Därutöver innehåller terminen kunskaper om vad projekt kan innefatta och vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Studenterna övar praktiska färdigheter för att genomföra gestaltningar och presentationer. Kursen utgör termin 3 på Programmet för kulturentreprenörskap. Kursen består av momenten nedan:

Moment 1. Kulturpolitik och upplevelsesamhället,7.5 hp
Cultural politics and experience society
Momentet ger en historisk bakgrund till kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde. Detta innefattar också en översikt av kulturpolitik, institutioner och organisationer idag med bäring på kulturområdet. Vidare ägnas tid åt kulturteoretiska reflektioner utifrån begreppet kultur samt vilken potential kultur har för olika former av näringsverksamhet. Metoder för omvärldsbevakning och trendanalys behandlas och begreppen upplevelseindustrin, kreativa näringar och kulturella och kreativa näringar (KKN) uppmärksammas.

En del av momentet ägnas åt en konkret fallstudie där den enskilde studenten inventerar fritt valda nischer inom kultursektorn, med stöd av handledning. Avsikten är att denna fallstudie ska bli en inledning och vägledning för kommande upplägg av arbetet med studenternas individuella karriärplanering och egna meritportfolio.

Moment 2. Organisation, process och ledarskap, 7.5 hp
Organisation, process and management
Momentet behandlar projektmetodikens grunder samt projektledarskap och organisation. Projektbudgetering och finansiering behandlas. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i grupp och att fatta gruppbaserade beslut. Momentet innehåller praktiska övningar i ledarskap och teorier om projektarbetets och projektledarskapets relation till organisationer och organisationsteorier. Metoder för att arbeta fram projektidéer introduceras. Ett konkret projektarbete påbörjas.

Studenten påbörjar skapandet av en egen webbnärvaro som ska fungera som ett verktyg för att utveckla färdigheter vilket även ger studenten förutsättningar att använda webben för interaktivitet och kommunikation. Grunderna i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer behandlas. Studenten ska även skapa en meritportfolio där hon/han löpande under utbildningen dokumenterar sina kompetenser.

Moment 3. Projektledning och projektarbete, 7.5 hp
Project management and project work
Momentet behandlar det konkreta projektarbetet och vad ett projekt innebär i teori och praktik. Ett konkret projektarbete genomförs. Stor vikt läggs vid författande av en projektrapport. Digitala verktyg för projekthantering används genomgående liksom viss annan relevant programvara. Arbete med olika digitala presentations- och gestaltningsformer fortsätter.

Moment 4. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer, 7.5 hp
Entrepreneurship, creativity and innovations
Momentet behandlar entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation, tillväxt och kommunikation. Detta innefattar även förståelse för hur grundläggande tankegångar om hållbar utveckling kan påverka ramarna för entreprenörskapet. Särskilt uppmärksammas skillnader och likheter mellan entreprenörskap inom kulturområdet, de kreativa näringarna och övriga områden. Vidare behandlas konstnärligt utvecklingsarbete från idé till färdig produkt. Fördjupningen i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer fortgår.

Under momentet ska studenten också identifiera lämplig praktikplats inför termin 4.
 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • uppvisa förståelse för entreprenörskapets villkor i kultursektorn
  • uppvisa färdighet att utveckla nya idéer och att arbeta med kreativa och innovativa metoder
  • uppvisa färdighet i projektledning, projektutveckling och projektarbete
  • uppvisa färdighet i digitala gestaltnings- och presentationsformer
  • uppvisa ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt

Efter genomgånget moment 1 (Kulturpolitik och upplevelsesamhället) ska studenten kunna:

  • redogöra för kulturpolitikens innehåll och kännetecken i ett historiskt perspektiv
  • uppvisa förståelse för hur kultur verkar i samhället och har betydelse för skapandet av identiteter
  • uppvisa förmåga att göra en omvärldsanalys.

Efter genomgånget moment 2 (Organisation, process och ledarskap) ska studenten kunna:

  • redogöra för projektarbetsformens karakteristika
  • uppvisa förståelse för teorier om gruppdynamik och projektledarskap samt hur grupprocesser kan påverka arbetet i projekt
  • uppvisa förståelse för olika organisationsmodeller och ledarskapsteorier
  • uppvisa förmåga att skriva projektplan och andra relevanta projektdokument.

Efter genomgånget moment 3 (Projektledning och projektarbete) ska studenten kunna:

  • uppvisa förmåga att delta i och leda ett kulturentreprenöriellt projekt
  • uppvisa förmåga att skriva och presentera en projektrapport
  • uppvisa förmåga att reflektera över projektarbetet.

Efter genomgånget moment 4 (Entreprenörskap, kreativitet och innovationer) ska studenten kunna:

  • problematisera entreprenörskapet i samhället
  • redogöra för likheter och skillnader mellan kulturentreprenörskap och andra former av entreprenörskap
  • uppvisa förståelse för föreställningar om hållbar utveckling och deras betydelser för kulturentreprenörskap

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på Programmet för kulturentreprenörskap (HGKEN) eller motsvarande. Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd..

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, projektarbeten, individuella uppgifter, handledning, studiebesök och laborationer. Obligatoriska utbildningsmoment, det vill säga av examinerande karaktär, är examinerande seminarier samt övriga uppgifter av examinerande karaktär. Moment 2 och 3 innehåller gruppvisa övningar rörande projektmetodik och projektledarskap samt genomförande av ett konkret projektarbete.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
 

Examination

Moment 1 examineras fortlöpande genom seminarier, redovisningar och en hemtentamen. Redovisningarna i grupp ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Individuella redovisningar ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum.

På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätt först när alla obligatoriska delar är godkända.

Moment 2 examineras fortlöpande genom seminarier, redovisningar och en hemtentamen. Examinerande seminarier ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppvisa redovisningar ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum.

På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.

Moment 3 examineras genom att studenten genomför ett projekt, gör en projektredovisning i grupp samt lämnar in en individuell reflektion kring det genomförda projektet. Redovisningarna i grupp ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Individuella redovisningar ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den individuella redovisningens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum.

På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att projektet är genomfört, projektredovisningen är inlämnad och godkänd, samt att den individuella redovisningen är godkänd. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att den individuella uppgiften har ett väl godkänt resultat samt att de andra examinerande delarna är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.

Moment 4 examineras en uppgift (hemtentamen) som redovisas skriftlig och muntligt. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Tentamen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar minst har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 22.5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt at överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 36

Kurslitteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Moment 1. Kulturpolitik och upplevelsesamhället, 7.5 hp

Omvärldsanalys i praktiken
Genf Linda, Laurent Johanna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08901-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kulturell ekonomi : skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället
Aronsson Lars, Bjälesjö Jonas, Johansson Susanne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 311 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32787-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02988-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kultursverige 2040 : vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill
Nielsén Tobias, Nilsson Sven
1. uppl. : Stockholm : Volante i samarbete med Swecult : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-978368-4-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fallstudien som forskningsmetod
Merriam Sharan B., Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8 ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Kulturekonomi.se (blogg)
Nielsén Tobias, Stenström Emma
Kulturekonomi :
http://kulturekonomi.se/
Obligatorisk

The experience economy
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Updated ed. : Boston, Mass. : Harvard Business Review Press : c2011 : xxvii, 359 p. :
ISBN: 978-1-4221-6197-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Dell Tom
Upplevelsens materialitet
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 217, [7] s. :
ISBN: 91-44-04164-0 : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlström Bengt
Försprång : omvärldsanalys i den nya digitala världen
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 229 s. :
ISBN: 9789147116850
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

Referenslitteratur

Kulturens kraft för regional utveckling
Lindeborg Lisbeth, Lindkvist Lars
Stockholm : SNS förlag : 2010 : 464 s. :
ISBN: 978-91-86203-43-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Noll Noll : Decenniet som förändrade världen
Nielsén Tobias, Rydell Anders
Volante : 2012 :
ISBN: 978-91-86815-03-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Stenström Emma
Konstiga företag
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 217 s. :
ISBN: 978-91-27-11824-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Organisation, process och ledarskap, 7.5 hp

Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
Michanek Jonas, Breiler Andréas
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-89388-35-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 170 s. :
ISBN: 91-44-05491-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Effektivt projektarbete : handbok i projektledarskap
Wisén Jan, Lindblom Börje
9., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 232 s. :
ISBN: 9789139114734
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Lindkvist Lars, Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil
6., rev. och aktualiserade uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 341 s. :
ISBN: 9789147111275
Se Umeå UB:s söktjänst

Wenell Torbjörn
Wenell om projekt
Liber AB : 2012 :
ISBN: 978-91-47-09847-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Projektledning och projektarbete, 7.5 hp

Chang Heewon
Autoethnography as method
Walnut Creek, Calif. : Left Coast Press : 2008 : 229 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0808/2007044268-b.html
ISBN: 9781598741230
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kulturanalytiska verktyg
Ehn Billy, Löfgren Orvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 169 s. :
ISBN: 978-91-40-68096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Tomas
Agile : konsten att slutföra projekt
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 222 s. :
ISBN: 9789147116638
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Projektverkare : att leva och arbeta med förändring
Lindberg Glavå Carina, Rundkvist Peter
Andra omarbetade upplagan : Göteborg : Bokförlaget Korpen : 2017 : 181 sidor :
ISBN: 978-91-88383-22-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-08982-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer, 7.5 hp

ABC i social innovation
Mötesplats för social innovation och samhällsentreprenörskap : 2011 :
http://www.socialinnovation.se/wp-content/uploads/2012/02/abc_i_social_innovation_a5_light.pdf
Obligatorisk

Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannisson Bengt
Entreprenörskapets väsen
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 424 s. :
ISBN: 91-44-03834-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johnson Steven
Where good ideas come from : a natural history of innovation
London : Allen Lane : 2010 : 326 s. :
ISBN: 978-1-84614-051-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Himmel - helvete tur och retur : en bok om kreativitetens känslor
Renander Bengt, Waldersten Jesper
Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2003 : 168 s. :
ISBN: 91-631-4068-3 (inb.) : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Managing sustainable development programmes : a learning approach to change
Brulin Göran., Svensson Lennart G.
Farnham : Gower : c2012. : x, 218 p. :
ISBN: 1409437191
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur tillkommer efter lärares anvisningar.

Referenslitteratur

Beautiful business : en bok om kvinnliga entreprenörer eller om coola tjejer helt enkelt
Bergenstjerna Sofia, Haavisto Frida
Göteborg : Beautiful business : cop. 2006 : 201 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-631-9320-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällets entreprenörer : en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Gawell Malin, Johannisson Bengt, Lundqvist Mats
Stockholm : KK-stiftelsen : 2009 : 296 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/150/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf

Sarasvathy Saras D.
Effectuation : elements of entrepreneurial expertise
Cheltenham, UK : Elgar : cop. 2008 : xxii, 368 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007010600.html
ISBN: 978-1-84376-680-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Fuck logic 2 : konsten att tänka oklokt och få mer pang för pengarna
Öhlin Per Robert, Öhlin Per Robert
Rev, uppdaterad [utg.] : Nacka strand : Lucky Man : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-978374-0-8
Se Umeå UB:s söktjänst