"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturentreprenörskap i publika sammanhang, 30 hp

Engelskt namn: Culture-entrepreneurship in public context

Denna kursplan gäller: 2017-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 1KA009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-28

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2016-10-03

Innehåll

I kursen inventeras olika former av events samt modeller för analyser av dem avseende publik, producenter, innehåll, marknadsföring, ekonomi och samspelet dem emellan. En eller flera metoder ska väljas av studenten för insamling av material/empiri för att kunna analysera och lägga ett eller flera perspektiv på praktikplatsen. Konkret projektarbete (såsom kultur- evenemangsprojekt) ingår. Praktik genomförs inom någon organisation/yrkeskategori med relevans för studentens individuella inriktning. En praktikrapport skall skrivas. Studenten dokumenterar sina kompetenser fortlöpande med en meritportfolio. Studenten förväntas fortsätta att kontinuerligt arbeta med projektplanering med hjälp av digitala verktyg samt ta del av flera andra digitala tekniker. Digitala verktyg används för kritisk reflektion, kommunikation och informationsförmedling. Kursen består av momenten nedan:

Moment 1: Event och publika arrangemang I (7,5 hp)
Public Events I
Under momentet behandlas olika former av event och publika arrangemang avseende publik, producenter, innehåll, marknadsföring/kommunikation, ekonomi samt samspelet dem emellan. Detta innefattar även förståelse för hur sociala och kulturella kategorier som kön, klass, sexualitet, funktionsnedsättning, etnicitet, ålder och regional tillhörighet, kan påverka ramarna för eventskapande och arrangörskap. Mentorskap introduceras och problematiseras. Undervisning ges i relevant programvara för inspelning och redigering av film och ljud. Delar av momentet innebär att enskild student, med stöd av handledning och kurslitteratur, själv definierar och utformar metoder för analys av sin praktikplats. Konkret projektarbete sätts igång för att slutföras under moment 2. Studenten arbetar vidare med en egen meritportfolio, som uppdateras löpande under utbildningen, och där studenten dokumenterar sina kompetenser.

Moment 2: Event och publika arrangemang II (7,5 hp)
Public Events II
Konkret projektarbete (såsom kultur- och evenemangsprojekt) genomförs. Digitala verktyg används för att dokumentera, marknadsföra och kommunicera projektet. Projektet problematiseras med hjälp av teoretisk litteratur. Under momentet fortsätter utformandet av de metoder för analys av praktikplatsen som avslutas under moment 3. Därtill arbetar studenten med sin meritportfolio, som uppdateras löpande under utbildningen, och där studenten dokumenterar sina kompetenser.

Moment 3: Praktik (15 hp)
Practical Training
Studenterna genomför praktik inom relevant företag, organisation eller institution (yrkeskategori) och söker i första hand själv plats och bostad vid egen vald praktikort. Under momentet deltar den studerande på heltid i arbetet på praktikplatsen. Under förutsättning att erforderliga medel ställs till förfogande (genom stipendium, projektmedel eller motsvarande) kan yrkespraktiken utföras utomlands. Den studerande ska självständigt författa en projektrapport enligt angivna instruktioner. Rapporten examineras och avrapporteras på ett avslutande seminarium. Därtill arbetar studenten med sin meritportfolio, som uppdateras löpande under utbildningen, och där studenten dokumenterar sina kompetenser.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

Redogöra för:

  • hur ett event/kulturarrangemang växer fram, planeras och genomförs.

Uppvisa förståelse för:

  • event/kulturarrangemang avseende publik, producenter, innehåll, marknadsföring, ekonomi och samspelet dem emellan,
  • vad mentorskap innebär.

Uppvisa färdighet i:

  • att praktiskt organisera och leda event/kulturprojekt,
  • att författa en praktikrapport och att presentera den (muntligt, skriftlig, bildmässigt och digitalt) på ett professionellt sätt.

Efter moment 1 (Event och publika arrangemang I) ska studenten kunna:

  • uppvisa grundläggande förståelse för event/arrangemang/kulturprojekt.

Efter moment 2 (Event och publika arrangemang II) ska studenten kunna:

  • uppvisa grundläggande förståelser för hur kulturvetenskapliga materialinsamlingsmetoder kan användas vid genomförande av kulturarrangemang.

Efter moment 3 (Praktik) ska studenten kunna:

  • uppvisa förståelse för olika organisationer samt deras arbetssätt och organisationskulturer,
  • visa förståelse för digitala verktyg, för vetenskaplig materialinsamling och dokumentation.

Behörighetskrav

Godkänt resultat från termin 3 på HGKEN Programmet för kulturentreprenörskap eller motsvarande varav 7,5 hp från termin 3 får saknas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, individuella uppgifter, handledning, studiebesök, projektarbeten och praktik. Obligatoriska utbildningsmoment, det vill säga av examinerande karaktär är examinerande seminarier samt övriga uppgifter av examinerande karaktär. Moment två innehåller examinerande delar som i normalfallet examineras i grupp.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Moment 1 examineras fortlöpande genom seminarier och en hemtentamen. Seminarierna ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemtentamen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningsperiodens inlämningsdatumgodkänd gäller som tentamensdatum. På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att hemtentamen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätt först när alla obligatoriska delar är godkända.

Moment 2 examineras genom fortlöpande seminarier och en examinerade redovisning av ett genomfört event/arrangemang/kulturprojekt. Seminarierna ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). Redovisningen av det genomförda eventet/arrangemanget/kulturprojektet ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Redovisningstillfällets för det genomförda eventet/arrangemanget/kulturprojektet datum gäller som tentamensdatum. På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är
godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att redovisningen ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätt först när alla obligatoriska delar är godkända.

Moment 3 examineras genom en muntlig redovisning med digitala inslag samt en skriftlig praktikrapport över en genomförd praktik. På hela momentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli Godkänd på hela momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För att bli Väl godkänd på momentet krävs att redovisningen och rapporten ges betyget Väl godkänd samt att samtliga prov och obligatoriska delar har betyget Godkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätt först när alla obligatoriska delar är godkända.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras betyget Väl godkänd på 22.5 hp. För mer information se "regler och riktlinjer för betyg och examination", Regelsamlingen för Umeå universitet.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment, undantaget moment 3 (Praktik) som endast kan prövas två gånger inom ramen för aktuell kursplan. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 3

Moment 1: Event och publika arrangemang I (7,5 hp)

Allen Johnny.
Festival and special event management
5. ed. : Milton, Qld. : John Wiley and Sons : 2011 : 585 p. :
ISBN: 978-1-74216-461-8 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Evenemangsföretagande
Edström Anders, Beckérus Åke, Larsson Bengt-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 174 s. :
ISBN: 91-44-02367-7 : 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Att tända en supernova : så skapas framgångsrika evenemang
Fridh Tina, Jansson Mikael, Melander Anders
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 156 s. :
ISBN: 9789147116379
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mentor : i teori och praktik
Mathisen Petter, Andersson Sten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-44-05423-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Arrangera det du vill : [konserter, konferenser, fester och festivaler och andra evenemang ...]
Olsson Stefan, Frödin Marcus
2. tr. : Arvika : Universe Imagine : 2009 : 229 s. :
ISBN: 978-91-976924-3-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Organisationer och kulturer
Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Nordfeldt Sara
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 611 s. :
ISBN: 978-91-44-06831-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Event och publika arrangemang II (7,5 hp)

Evenemang : från organisering till utvärdering
Andersson Tommy, Larson Mia, Mossberg Lena
Lund : Studentlitteratur : 2009 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05351-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gemensamt kunskapande : den interaktiva forskningens praktik
Johannisson Bengt, Gunnarsson Ewa, Stjernberg Torbjörn
Växjö : Växjö University Press : 2008 : 389 s. :
ISBN: 978-91-7636-621-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206371/FULLTEXT01

The experience economy
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Updated ed. : Boston, Mass. : Harvard Business Review Press : c2011 : xxvii, 359 p. :
ISBN: 978-1-4221-6197-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Getz Donald
Event studies : theory, research and policy for planned events
Amsterdam : Elsevier Butterworth-Heinemann : 2007 : xxiv, 442 s., [8] p. of plates :
ISBN: 978-0-7506-6959-7 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Praktik (15 hp)

Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Lindkvist Lars, Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil
6., rev. och aktualiserade uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 341 s. :
ISBN: 9789147111275
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Beautiful business : en bok om kvinnliga entreprenörer eller om coola tjejer helt enkelt
Bergenstjerna Sofia, Haavisto Frida
Göteborg : Beautiful business : cop. 2006 : 201 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-631-9320-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs av läraren eller individuellt av varje student i samråd med läraren.