"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturanalys och strategisk planering I, 30 hp

Engelskt namn: Cultural Analysis and Strategical Planning I

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1KA002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-06-03

Innehåll

Kursen behandlar kunskaper om intersektionalitet i teori och praktik, ledarskap i ett kulturanalytiskt och organisatoriskt perspektiv, policyanalys och ekonomiska begrepp och perspektiv samt kulturanalytisk reflexivitet och dess teoretiska och praktiska betydelser. Studenterna håller en individuell föreläsning samt planerar och genomför ett arbetsmarknadsevent (arbetsmarknadsdag). Planeringen och genomförandet av arbetsmarknadseventet innefattar bland annat aspekter av projektarbete och ledarskap som diskuteras under moment 4 samt omfattar kompetens att använda digital teknik som pedagogiska redskap. Arbetet med arbetsmarknadseventet motsvarar 30%/moment. Kursen består av 4 moment: 1) Intersektionalitet i teori och praktik, 2) Kulturanalys och ledarskap, 3) Ekonomi/policyanalys, 4) Reflexiv och strategisk planering.

MOMENT 1: Intersektionalitet i teori och praktik (11 hp)
Intersectionality in theory and Practice
Momentet behandlar tvärvetenskapliga perspektiv rörande intersektionalitet i teori och praktik. Detta innebär
fördjupning i hur olika normsystem samverkar och implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta har. Studenterna planerar en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning.

MOMENT 2: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp)
Cultural Analysis and Leadership
Momentet fördjupar synen på olika former av ledarskapsteori och ledarskapsfilosofi. Det behandlar förståelse och analys av föreställningar om ledarskap i ett kulturanalytiskt perspektiv. Återkopplingar görs till det projektledarmoment som ingick i termin fyra. Vidare ingår seminarier där studenten får möjlighet att diskutera och reflektera över ledarskapsteorier, deras innebörder och villkor. Studenterna planerar och dokumenterar fortlöpande arbetet med ett arbetsmarknadsevent, t.ex. genom undersökande studiebesök och bloggskrivande. De genomför även individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Erfarenheterna från planering av arbetsmarknadseventet diskuteras med avseende på bland annat ledarskap.

MOMENT 3: Ekonomi/policyanalys (7,5 hp)
Economy/Policy Analysis
Momentet inleds med en allmän presentation av företagsekonomins kärna och dess delar och sammanhang. Vidare förs en diskussion kring ekonomiska grundbegrepp och hur dessa hänger samman. Därefter följer ett avsnitt om budgetering där företagets budgetsystem med dess olika delbudgetar behandlas, bl.a. hur resultat-, likviditets- och balansbudget upprättas. Centralt i momentet är diskussion kring och visualiserad presentation av kalkyler och deras användning i olika beslutssituationer, samt policyanalys.

MOMENT 4: Reflexiv och strategisk planering (4 hp)
Reflexivity and Strategical Planning
Momentet fördjupar perspektiven på kulturanalytisk reflexivitet. Detta innebär att studenten ska kunna förstå och använda olika former av reflexivitet i både vetenskapliga och andra sammanhang. I momentet diskuteras olika former av reflexiviteter och deras skilda användningsområden. I momentet ingår också att planera examensarbetet (termin 2) och sätta detta i relation till momentets innehåll i övrigt. Vidare behandlas hur kunskaper och färdigheter i kulturanalys skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik. Studenterna planerar, dokumenterar, genomför och utvärderar ett arbetsmarknadsevent. De genomför även individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna uppvisa:

  • fördjupad förståelse för, och förmåga att problematisera, mångfald utifrån intersektionella perspektiv,
  • förtrogenhet med ledarskapsteorier och förmåga till självständiga reflektioner kring ledarskapets specifika organisering,
  • grundläggande kunskaper i ekonomiska begrepp och teorier samt policyanalys,
  • förmåga att självständigt diskutera reflexivitetsteori, samt förmåga att inta ett reflexivt förhållningssätt till eget och andras arbete,
  • förmåga att planera, genomföra och med hjälp av digitala verktyg dokumentera och utvärdera ett arbetsmarknadsevent samt producera informationsmaterial.

Studenten skall efter genomgånget moment 1 (Intersektionalitet i teori och praktik) kunna:

Visa förtrogenhet med, och kunna självständigt förmedla:

  • teorier om intersektionalitet,
  • hur intersektionella perspektiv kan tillämpas och problematiseras i arbete med mångfald,
  • hur normer om mångfald kan implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta kan ha,
  • ideologiska aspekter av mångfaldsnormer.

Uppvisa förmåga:

  • att i grupp arbeta för förverkligandet av ett arbetsmarknadsevent,
  • att genomföra en individuell föreläsning.

Efter genomgånget moment 2 (Kulturanalys och ledarskap) skall studenten kunna:

  • självständigt diskutera och problematisera ledarskapsteori och -filosofi,
  • formulera kurslitteraturens beskrivningar av ledarskapsteori och -filosofi som kulturanalytiskt relevanta kunskaper,
  • uppvisa förmåga att planera ett arbetsmarknadsevent,
  • reflexivt diskutera de egna erfarenheterna av arbetet med arbetsmarknadseventet i relation till ledarskapsteori och -filosofi.

Efter genomgånget moment 3 (Ekonomi/policyanalys) skall studenten kunna:

Redogöra för:

  • grundläggande kunskaper i företagsekonomi och ekonomiska grundbegrepp samt budget- och kalkylarbete,
  • olika kalkyler och dess användning i olika beslutssituationer,
  • övergripande kunskaper i policyanalys som behandlar politiska besluts orsaker, innehåll och konsekvenser.

Efter genomgånget moment 4 (Reflexiv och strategisk planering) skall studenten kunna:

  • självständigt diskutera, vetenskapsteoretiskt förstå och kritiskt förhålla sig till olika former av reflexivitet,
  • göra en självständig, i kurslitteraturen förankrad, reflexiv planering av examensarbetet (termin 2) baserad på kurslitteraturen och dokumenterade studiebesök,
  • med hjälp av kurslitteraturens teoretiska begrepp analysera hur kulturanalytiska kunskaper och färdigheter skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik,
  • planera, genomföra och med hjälp av digitala verktyg dokumentera samt utvärdera ett arbetsmarknadsevent.

Behörighetskrav

Univ: Kandidatexamen i kulturanalys 180 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella övningar samt gruppövningar. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. I fall närvaro är obligatorisk anges detta i schemat.

Examination

Moment 1, 2 och 4: Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper), en individuell föreläsning under valfritt moment, samt delaktighet i planering, genomförande och dokumentation samt utvärdering av arbetsmarknadseventet. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Arbetsmarknadseventet bedöms genom betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Moment 3: Examination sker genom löpande skriftliga uppgifter och hemskrivning samt aktivt deltagande i seminarier. Hemskrivning och skriftliga uppgifter bedöms genom betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Seminariedeltagande bedöms med Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.

Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. För mer information se universitetets regelsamling.



På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända.  För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt 22,5 hp eller mer.



Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.



Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.

Moment 1: Intersektionalitet i teori och praktik (11 hp)

Crenshaw Kimberlé Williams
Mapping the Margins : Intersectionality, identity politics and violence against women of color
Ingår i:
Kvinder, køn og forskning.
København : Center for kvindeforskning, Københavns universitet : 1992- : 15 : sid. 3-20 :
Obligatorisk

Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan laddas ner från: http://www.regeringen.se/sb/d/5073/a/45642

Egeland Helene
Det ekte, det gode og det coole : Södra teatern og den dialogiske formasjonen av mangfoldsdiskursen
Linköping : Tema kultur och samhälle, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Linköpings universitet : 2007 : 228 s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85895-99-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Martinsson Lena
Jakten på konsensus : intersektionalitet och marknadsekonomisk vardag
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 233 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 91-47-07729-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moore Valeri Ann
'Doing' Racialized and Gendered Age to Organize Peer Relations: : Observing Kids in Summer Camp
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : 15 : sid. 835-858. :
Obligatorisk

Valentine Gill
Theorizing and Researching Intersectionality : A Challenge for Feminist Geography
Ingår i:
Professional geographer
Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9272.2007.00587.x/abstract
Obligatorisk

Referenslitteratur

Westin Charles
Mångfald som vision och praktik : utvärdering av sex företag och organisationer
Norrköping : Integrationsverket : cop. 2001 : 184 s. :

Tid för mångfald : en studie av de statligt finansierade kulturinstitutionernas arbete med etnisk och kulturell mångfald, genomför av Mångkulturellt centrum, Botkyrka, på uppdrag av Kulturdepartementet
Pripp Oscar, Plisch Emil, Printz Werner Saara
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-88560-53-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Wide Jessika
Jämställdhetscertifiering vid Umeå universitet : vad, hur och varför?
Umeå : Umeå universitet : 2007 : [4], 45 s. :
ISBN: 978-91-7264-417-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp)

Höök Pia
Stridspiloter i vida kjolar : om ledarutveckling och jämställdhet
Stockholm : Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk. (EFI) : 2001 : 306 s.a ([12], 306, [6] s.) :
http://www.hhs.se/efi/summary/575.htmz Summary by EFI
ISBN: 91-7258-575-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thylefors Ingela
Ledarskap i human service-organisationer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 277, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-09618-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yukl Gary A.
Leadership in organizations
7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Ekonomi/policyanalys (7,5 hp)

Improving Public Policy: From Theory to Public Policy
Cloete Fanie, Wissink Henry, de Coning Christo
Pretoria : Van Schaik Publishers : 2006 :
Obligatorisk

Ekonomiska kalkyler : en introduktion
Ljung Birger, Nilsson Stig
3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 1999 : 122 s. :
ISBN: 91-47-04542-6 ; 440:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium i budgetering tillhandahålls av Handelshögskolan.

Moment 4: Reflexivitet och strategisk planering (4 hp)

An invitation to reflexive sociology
Bourdieu Pierre, Wacquant Loïc J. D.
Cambridge : Polity : 1992 : 332 s. :
ISBN: 0-7456-1032-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Davies Charlotte Aull
Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others
2. ed. : London : Routledge : 2008 : 310 s. :
ISBN: 978-0-415-40901-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflexivity : a practical guide for researchers in health and social sciences
Finlay Linda, Gough Brendan
Oxford : Blackwell Science : 2003 : xi, 255 s. :
ISBN: 0-632-06414-5 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-35

Winther Jørgensen Marianne
Refleksivitet og kritik : socialkonstruktionistiske subjektpositioner
1. udg. : Frederiksberg : Roskilde Universitetsforl./Samfundslitteratur : 2002 : 329 s. :
ISBN: 87-7867-211-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst