Engelskt namn: Practical placement and specialisation studies
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-27
Kurskod: 1JO005
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Journalistik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-08-21
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-03-19
Kursen innebär en fördjupning av studenternas kunskaper dels om vetenskaplig metod inom medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik, dels om det praktiska journalistiska arbetet på en redaktion. I kursens sista moment fortsätter studenten att fördjupa sig i antingen kulturjournalistik eller utrikesjournalistik med inriktning EU. Kursen utgör termin 5 på Programmet för journalistik.
I kursen ingår nedanstående moment:
Moment 1: Vetenskaplig metod II (7,5 hp)
Scientific Methods II
Momentet fördjupar kunskapen om vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning och färdigheter i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.
Moment 2: Praktik II (15 hp)
Practical Placement II
Under detta moment gör de studerande praktik på en tidning, radio-, eller TV-redaktion, eller annan lämplig journalistisk/redaktionell arbetsplats. Här ges handledning av en journalist på plats och av lärare vid universitetet. Under praktiken ska studenten få arbeta med sådant som hör till redaktionens löpande uppgifter. De tio veckorna ska ge möjlighet till att delta i det skiftande arbete som en journalist har att utföra, så som nyheter, reportage, redigering etc.
Moment 3: Profil II (7,5 hp)
Profile II
Momentet syftar till fördjupade kunskaper i journalistik inom det område som studenten valt: kulturjournalistik eller utrikesjournalistik med inriktning EU. Särskilt betonas de specifika kunskaper, metoder och förhållningssätt som krävs för att kunna bevaka, kritiskt granska och journalistiskt presentera respektive område.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Efter avslutat moment 1 (Vetenskaplig metod II) ska studenten kunna:
Efter avklarat moment 2 (Praktik II) ska studenten:
Efter avklarat moment 3 (Profil II) ska studenten som valt,
Kulturjournalistik:
Utrikesjournalistik med inriktning EU:
Godkända resultat på termin 1 till 4 på Programmet för journalistik (HGJOU), eller motsvarande. Minst 22,5 hp måste vara avklarade på termin 4.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar, liksom muntliga och journalistiskt presenterade uppgifter. Om inget annat anges på schemat är grupparbeten, seminarier och övningsuppgifter obligatoriska, d.v.s. examinerande. Frånvaro från obligatorisk sammankomst medför restuppgift.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta: Studentcentrum.
Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik, ställs höga krav på skriftlig förmåga.
Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Rättande lärare kan, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får inte undergå omprövning för högre betyg
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se regelverket vid Umeå universitet.
På moment 1 och 3 ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. På moment 2 ges betygen Godkänd och Underkänd. Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delprov och obligatoriska uppgifter är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment motsvarande åtminstone 15 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod.
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Anderberg Thomas
Alla är vi kritiker
Stockholm : Atlas : 2009 : 423 s. :
ISBN: 9789173893602 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Dagerman Stig
Tysk höst
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2010 : 153 s. :
ISBN: 9789113023144 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Fenomenet Björn Ranelid
Forslid Torbjörn, Ohlsson Anders
Malmö : Roos & Tegnér : 2009 : 286 s. :
ISBN: 978-91-86047-12-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Lidman Sara
Kropp och skäl
Stockholm : Bonnier : 2003 : 141, [3] s. :
ISBN: 91-0-010059-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
McDonald Rónán
The death of the critic
London : Continuum : 2007 : xi, 160 p. :
ISBN: 978-0-8264-9279-1 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Nordenson Magdalena
Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 269 s. :
ISBN: 978-91-44-00904-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Essays on "Why I Write"
Orwell George, Didion Joan, Weltry Eudora
California State University :
http://web.calstatela.edu/faculty/jgarret/308/readings-4.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: George Orwell, "Why I Write" (1946).
Joan Didion, "Why I Write" (1976).
Eudora Weltry, "The Making of a Writer" (1983).
Samuelsson Lina
Kritikens ordning : svenska bokrecensioner 1906, 1956, 2006
Karlstad : Bild, text & form : 2013 : 272 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789198044713
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Woolf Virginia
The common reader
London : 1925- :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://literaturepdf2.files.wordpress.com/2010/06/virginia-woolf-1925-the-common-reader-first-series.pdf
Valda delar.
Skrivande om skrivande
Borgström Benedikte, Helin Jenny, Norbäck Maria, Raviola Elena
Lund : Studentlitteratur AB : 2015 : 307 s. :
ISBN: 9789144106151
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer kortare texter med exempel från olika kulturjournalistiska genrer och tidsperioder.
Melchior Sigrid
EU-handboken
Stockholm : Journalisten AB : 2016 : 104 s. :
ISBN: 978-91-639-0627-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reporting on migration and minorities. Approach and guidelines.
Respect Words Project : 2017 :
https://www.respectwords.org/wp-content/uploads/2017/10/Reporting-on-Migration-and-Minorities..pdf
Obligatorisk
Williams Kevin
International journalism
London : SAGE : 2011 : ix, 204 s. :
ISBN: 1-4129-4527-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt texter som väljs av studenten i samråd med lärare.