Engelskt namn: Magister course in history of science and ideas
Denna kursplan gäller: 2016-10-17 till 2019-06-09 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-15 och 2023-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-10 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-10-17 och 2019-06-09
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2016-10-16
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-28 och 2016-08-21
Kurskod: 1IH063
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idéhistoria: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-21
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-10-12
Kursen består av 4 moment om vardera 7,5 hp. Momenten är av fördjupande och problematiserande karaktär. Moment 1, 3 och 4 ingår alltid i kursen medan innehållet i moment 2 varierar från termin till termin, beroende på utbudet.Om studenter väljer att läsa ett valbart moment istället för moment 3 gäller detta även moment 3.
Moment 1. Idéhistorisk metod och teori (7,5 hp)
Momentet behandlar på ett fördjupande sätt olika metodiska och teoretiska perspektiv inom ämnet idéhistoria och dess internationella motsvarigheter, samt lyfter fram aktuella och historiska debatter som förekommit inom området. Momentet tar också upp forskningsetiska frågeställningar kopplade till ämnet, samt det sätt som idéhistorisk forskning samverkat med det omgivande samhället.
Moment 2. Valbart moment (7,5 hp)
Normalt sett erbjuds endast ett eller ett par alternativ per termin. Studenten kan dock efter samråd med kursansvarig lärare läsa en annan idéhistoriskt inriktad kurs inom ett annat ämne vid institutionen eller vid annat lärosäte.
Moment 3. Tematisk läskurs (7,5 hp)
Efter samråd med kursansvarig lärare sammanställer studenten en litteraturlista med avsikt att ringa in ett forskningsområde och identifiera de mest aktuella forskningsfrågorna. I kursen ingår också att kunna reflektera över vilka kunskapsbehov som finns, och hur kompetensen på området skulle kunna utvecklas. Studenten har möjlighet att istället för tematisk läskurs välja ett av ämnets valbara alternativ.
Moment 4. Idéhistoriska klassiker (7,5 hp)
Kursen behandlar centrala arbeten inom idé- och lärdomshistoria och avser att ge en fördjupad förståelse i idéhistorisk historiografi samt i ämnets skilda traditioner. I samråd med ansvarig lärare väljer studenten att läsa ett antal idéhistoriska ”klassiker” som har haft stor betydelse för ämnets utveckling. Exempel på författare till sådana studier är Sarton, Lovejoy, Merton, Mumford, Kuhn, Skinner, Koselleck, Shapin & Schaffer, Said och Merchant.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse:
- Visa fördjupad metodkunskap och teoretisk förståelse inom ämnet idéhistoria och dess internationella motsvarigheter,
- Redogöra för och förstå trender och problemställningar som aktuell idéhistorisk forskning behandlar, inom ett givet delområde,
- Demonstrera fördjupade ämneskunskaper inom specifika delområden.
Färdighet och förmåga:
- Uppvisa förmåga att kunna söka, samla, kritiskt värdera och integrera kunskaper inom ett visst idéhistoriskt delområde,
- Klart, systematisk, och med ett kritiskt förhållningssätt kunna redogöra för ett idéhistoriskt kunskapsinnehåll,
- Göra populärvetenskapliga framställningar anpassade för utomvetenskapliga målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Diskutera och göra etiska bedömningar av idéhistoriskt vetenskapliga arbeten.
-Visa insikt i hur idéhistoria som ämne samverkat med det övriga samhället och de möjligheter, begränsningar och ansvar som följer på en sådan aktivitet.
-Identifiera och värdera behov av ytterligare kunskap inom ett valt fördjupat kunskapsområde, samt visa på vägar att nå denna kunskap.
Idéhistoria C, 30 hp, med godkänt resultat på minst 22,5 hp, eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen sker i huvudsak i seminariegrupper och genom individuella självstudier under lärarhandledning. Föreläsningar kan förekomma men merparten av seminarierna och övningarna är av diskuterande slag.
För studenter som läser kursen som internetkurs gäller att muntliga moment ibland genomförs i realtid, vilket kräver att studenter har tillgång till lämplig datautrustning (stabil och snabb internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Examinationen sker i huvudsak skriftligen, men enskilda muntliga inslag kan förekomma. Muntlig examination sker vanligen i seminarieform eller som presentationsuppgifter. Skriftlig examination sker vanligen i form av mindre inlämningsuppgifter, men även längre skriftliga individuella uppgifter kan förekomma. Kursen innehåller obligatoriska seminarier. Då kursen innehåller valbara moment varierar examinationen med dessa moments upplägg.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. För betyget väl godkänd på hel kurs (30hp) krävs att betyget väl godkänd uppnåtts på minst 22,5hp.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Kursen kan ingå som en kurs på avancerad nivå i en magister- eller masterexamen. Kursen ingår i masterprogrammet för historiska studier, idéhistorisk inriktning.
Kaiserfeld Thomas
"Samarbete på vinst och förlust: Trender inom idéhistorisk forskning"
Lychnos : 2015 :
Obligatorisk
Temanummer om "Teorireception"
Lychnos : 2008 :
Obligatorisk
Lykke Nina
"Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen"
Kvinnovetenskaplig tidskrift : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 1, s. 47-57
Daston L.
The history of science and the history of knowledge
KNOW: a journal on the formation of knowledge 1, pp 1-25 : 2017 :
Obligatorisk
Östlund David
Ett manifest för processtolkande idéhistoria : 100 teser om tänkandet och dess historieskrivning
Ingår i:
Lychnos
Uppsala : Lärdomshistoriska samfundet : 1936- :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-36
Whatmore R.
What is Intellectual History?
Cambridge: John Wiley & Sons, 100 s. : 2016 :
Obligatorisk
Edelstein D.
Intellectual history and digital humanities
Modern Intellectual History, 13 (01), 237-246. : 2016 :
Obligatorisk
Palti Elías José
The "theoretical revolution" in intellectual history: From the history of political ideas to the history of political languages
History and Theory 53.3, 387-405 : 2014 :
Obligatorisk
Det kommunistiska partiets manifest
Marx Karl, Engels Friedrich
Det kommunistiska partiets manifest 1848 el senare utgåvor : 1848 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 58 s.
Freeden Michael
Ideology and political theory
Journal of Political Ideologies 11.1, 3-22 : 2006 :
Obligatorisk
Changing ideas in forestry: A comparison of concepts in Swedish and American forestry journals during the early twentieth and twenty-first centuries
Mårald Erland, et al.
Ambio 45: suppl 2, 74-86 : 2016 :
Obligatorisk
Skinner Q.
Meaning and understanding in the History of Ideas
History and theory, 8:1, 3-53 : 1969 :
Obligatorisk
Morelli, Freud and Sherlock Holmes: clues and scientific method
Ginzburg C., Davin A.
History workshop (1980, April), 5-36 : 1980, apr :
Obligatorisk
Microhistory Today: A Roundtable Discussion
Journal of Medieval and Early Modern Studies 47(1): 7-52 : 2017 :
Obligatorisk
Surkis J.
When was the linguistic turn? A genealogy.
The American Historical Review 117:3 (2012), 700-722. : 2012 :
Obligatorisk
Foucault Michel
"Nietzsche, Genealogy, History". in Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews, edited by D.F. Bouchard.
Ithaca: Cornell University Press : 1977 :
Obligatorisk
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan
Kaiserfeld Thomas
"Samarbete på vinst och förlust: Trender inom idéhistorisk forskning"
Lychnos : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 63, s. 173-181.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Oreskes Naomi
"Why I am a Presentist"
Science in Context : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 26:4, s. 595-609
Finns tillgänglig elektroniskt.
Tilly Charles
"How (and what) are historians doing?"
American behavioral scientist : 1990 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 33, nr. 6, s. 685-711.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Temanummer om "Teorireception"
Lychnos : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda artiklar.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Temanummer om "Historiografic ´turns´in critical perspective"
American historical review : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 117, nr. 3. Valda artiklar.
Finns tillgänglig elektroniskt.
The two cultures
Snow Charles Percy, Collini Stefan
Cambridge [u.a.] : Cambridge Univ. Press : 2012 : LXXIII, 107 S. :
ISBN: 9781107606142
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gieryn Thomas F.
"Boundary-work and the demarcation of science from non-science: Strains and interests in professional ideologies of scientists"
American sociological review : 1983 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 781-795.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Burke Peter
"Context in context"
Common knowledge : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 8:1, s. 152-177.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Temanummr om "Begrepp, språk och historia"
Historisk tidskrift för Finland : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar.
Finns tillgänglig på: http://ojs.tsv.fi/index.php/htf/issue/viewIssue/3635/147
A Digital Humanities Manifesto
Digital Humanities Manifesto : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/
The Digital Humanities Manifesto 2.0
The Digital Humanities Manifesto : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/
van Dijk Teun A.
"Principles of critical discourse analysis"
Discourse & Society : 1993 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 4, nr. 2, s. 249-283.
Finns tillgänglig elektroniskt
Cronon William
"A Place for Stories: Nature, History, and Narrative"
Journal of American History : 1992 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 78, nr. 4, s. 1347-1376.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Cronon William
"Storytelling"
American Historical Review : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 118, nr. 1, s. 1-20.
Finns tillgänglig elektroniskt.
Lykke Nina
"Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen"
Kvinnovetenskaplig tidskrift : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol. 1, s. 47-57
Studentvald litteratur tillkommer.
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan
Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan