I kursen behandlas hur nya tekniker för kommunikation och information, såsom skriften, boktrycket och senare elektroniska medier, påverkat förutsättningarna för idélivet i synnerhet samt kultur och samhällsliv i allmänhet. Driver ny teknik samhällsutvecklingen framåt? Kursen behandlar både teorier om teknologisk förändring och konkreta medieteknologier genom en serie diskussionsbaserade seminarer.
Under kursens gång håller studenterna själva i seminarieövningar samt håller egna presentationer av kursinnehållet. Avsikten är att därigenom stärka studenternas medvetenhet om kommunikation och seminariekultur, samt teknikens betydelse för vetenskaplig framställning.
Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse, -visa en fördjupad och problematiserad kunskap om förhållandet mellan medier, teknik och idéer under historien. - demonstrera kännedom om teorier om teknologisk förändring. - visa förståelse för seminariekultur och grunderna i presentationsteknik.
Färdighet och förmåga - Planera, leda och genomföra en seminarieövning. - Ha förmåga att genomföra en tydlig och genomtänkt muntlig presentation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt - Värdera och bedöma påståenden om medieteknologiers effekt på samhället.
Behörighetskrav
Univ: Idéhistoria A, 30hp, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och olika former av seminarier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande på kursens seminarier där kurslitteraturen behandlas grundligt, en muntlig individuell presentation av delar av kursinnehållet, samt individuellt genomförande av en seminarieövning.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 26
Leo Marx. "The Idea of 'Technology' and Postmodern Pessimism" in Does Technology Drive History? ed. Merritt Roe Smith and Leo Marx (Cambridge, Mass., 1994), 238-57.
Leo Marx. "Technology: The Emergence of a Hazardous Concept". Technology and Culture, Volume 51, Number 3 (2010): 561-577.
Thomas Hughes. "Technological Momentum." In Merritt Roe Smith and Leo Marx, eds. Does Technology Drive History? Cambridge, MA: MIT Press, 1994.
Kovarik Bill Revolutions in communication : media history from Gutenberg to the digital age London : Continuum : 2011 : 367 s. : ISBN: 1-4411-9495-9 ¹60.00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: samt nätsidan http://revolutionsincommunication.wordpress.com/
Edgerton David The shock of the old : technology and global history since 1900 London : Profile Books : 2006 : xviii, 270 s. : ISBN: 1-86197-296-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: "Introduction" and "Significance"
37 s.
McLuhan Marshall Understanding media : the extensions of man [MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. : ISBN: 0-262-63159-8 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: "The medium is the message", 14 s
Turner Fred. From Counterculture to Cyberculture : Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism. Chicago : University of Chicago Press : 2010. : 1 online resource (339 p.) : ISBN: 978-0-226-81743-9 45 (NL) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Winner Langdon The whale and the reactor : a search of limits in an age of high technology [5th print.] : Chicago (Ill.) : The University of Chicago Press : 1989 : xiv, 200 s. : ISBN: 0-226-90211-0 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: "Do Artifacts Have Politics?"
Fällman Barbro Rätt sagt på rätt sätt : [handbok i presentationsteknik] Höganäs : Kommunlitteratur : 2006 : 56 s. : ISBN: 91-7251-045-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pablo Boczkowski and Leah Lievrouw. "Bridging STS and Communication Studies: Scholarship on Media and Information Technologies." In New Handbook of Science and Technology Studies. E.J. Hackett, O. Amsterdamska, M. Lynch and J. Wajcman (eds.) Cambridge, MA: MIT Press, 2008.
Nicholas Carr, Is Google making us stupid?, The Atlantic Magazine July/August 2008, http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/, 7 s.