Kursens mål är att ge en översikt i global miljöhistoria och i miljöhistoriska perspektiv och utgångspunkter. Kursen täcker perioden från förhistorien fram till idag, men med tyngdpunkt på 1900-talet. Kursen skall översiktligt belysa övergången mellan olika samhälls- och energisystem, hur människan, samhället och naturen har samverkat i historien, samt hur människans föreställningar om naturen och miljön förändrats över tid. Vidare skall kursen analysera hur och varför miljön har blivit till en stor internationell politisk, ekonomisk, teknisk och vetenskaplig fråga efter andra världskriget och diskutera dagens mediala miljödebatt, t.ex. om växthuseffekten och hållbar utveckling, ur ett historiskt perspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten:
- besitta övergripande kunskap om hur människan och samhället har samverkat med naturen i det förflutna
- besitta kunskap om hur synen på naturen har förändrats över tid
- ha kännedom om det moderna miljötänkandets framväxt och dess förhållande till politik, vetenskap och medier
- kunna sätt in dagens miljödebatt i ett historiskt sammanhang
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Inslag med obligatorisk närvaro förekommer.
Examination
Examinationen består av löpande seminarier samt av en skriftlig examination.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie tillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till kursen.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Vid examinationen ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning till högre betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.