"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historia, kultur och turism, 15 hp

Engelskt namn: History, Culture and Tourism

Denna kursplan gäller: 2008-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 1IH014

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idéhistoria: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-14

Innehåll

I första momentet, Turismens historia, studeras hur turismen vuxit fram från äldre tid till idag i samspel med förbättrade kommunikationer, ekonomi, fritid och semester. I andra momentet, Turism, upplevelser och medier, studeras hur platser och händelser formas och skapas för att fungera i samband med turism, i ett samspel mellan turismbransch, besökare och medier. Moment 1. Turismens historia (7,5 högskolepoäng) Momentet ger en introduktion till turismens och resandets framväxt och utveckling från äldre tid fram till idag, och en bredare förståelse för de allmänna idéer och förhållningssätt som har haft betydelse för turismens utveckling i det moderna samhället. Momentet behandlar sådant som resandets teori och metod, reseformer, förändringar i resandets villkor, hur resmål etableras samt motiv för resandet. Den moderna massturismens framväxt, liksom utvecklingen av "alternativ turism" behandlas. Genomgående kommer turismen som företeelse att problematiseras utifrån synen på naturen, etnicitet, genus och förhållandet mellan centrum och periferi ur ett historiskt perspektiv Examination: Momentet examineras med tentamen (4 hp) samt aktiv seminariemedverkan och fördjupningsuppgift (3,5 hp). Efter avslutat moment ska studenten: - ha kännedom om de allmänna idéer och förhållningssätt som har haft betydelse för turismens utveckling i det moderna samhället. - kunna övergripande beskriva resandets teori och metod, reseformer, förändringar i resandets villkor, hur resmål etableras samt motiv för resandet. - kunna övergripande beskriva den moderna massturismens framväxt, liksom utvecklingen av "alternativ turism". - ha kännedom om kritiska perspektiv på turism utifrån natursyn, etnicitet, genus och förhållande centrum och periferi. - ha kännedom om källtextanalysen som idéhistorisk metod. Moment 2. Turism, upplevelser och medier (7,5 högskolepoäng) Momentets mål är att belysa varierande turiststilar och stereotypa föreställningar om turism genom exempel på olika genrer som charterturism, luffarturism, kulturarvsturism och evenemangsturism. Momentet belyser turistrollens kulturella aspekter utifrån identitetskategorier som genus, ålder, klass och etnicitet. Väsentliga inslag är mediers roll i att lansera enskilda turistmål samt kunskap om hur forskning om turism och upplevelser bedrivs med ett kulturanalytiskt perspektiv. Momentet behandlar även etiska frågeställningar och problem inom samtida turism. Examination: Kursen examineras med litteraturseminarium (2 hp) individuell uppgift utformad som forskningsskiss (3 hp) och övningsuppgifter (2,5 hp) Efter avslutat moment ska studenten: - ha kännedom om kulturanalytiska begrepp och perspektiv i forskning om turism - kunna övergripande beskriva turismens olika former i nutid samt betydelser för identitetsskapande utifrån genus, klass, ålder och etnicitet. - kunna övergripande beskriva innebörder av begreppet upplevelse inom turismforskning - ha kännedom om medias roll i skapandet av föreställningar om turism - ha kännedom om kulturanalytisk metodik och bildanalys

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: - ha kännedom om de allmänna idéer och förhållningssätt som har haft betydelse för turismens utveckling i det moderna samhället - ha kännedom om källtextanalysen som idéhistorisk metod - ha kännedom om kulturanalytiska begrepp och perspektiv i forskning om turism - kunna övergripande beskriva turismens olika former i nutid samt betydelser för identitetsskapande utifrån genus, klass, ålder och etnicitet - kunna övergripande beskriva innebörder av begreppet upplevelse inom turismforskning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, övningar och självständigt arbete individuellt eller i grupp.

Examination

Kursen examineras muntligt och/eller skriftligt. Med muntlig examination avses i första hand muntlig tentamen men kan också vara muntliga redovisningar av källtexter, litteratur, fördjupningsuppgifter samt opposition. Med skriftlig examination avses exempelvis hemtentamen, salstentamen eller skriftliga källtextanalyser och fördjupningsuppgifter. Varje moment innehåller två till tre poänggivande examinationsuppgifter. Ordinarie provtillfälle anordnas i anslutning till undervisning. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie tillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. På samtliga delkurser ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För Sammanfattningsbetyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på delkurser om minst 10 högskolepoäng. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. TILLGODORÄKNANDE Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitetets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 45

Moment 1. Turismens historia

Pär Eliasson, "Den apodemiska traditionen: Metodiserandet av resan som kunskapsform före år 1800", i idem., Platsens Blick: Vetenskapsakademien och den naturalhistoriska resan 1790-1840 (Umeå, 1999), 38-59. Ellen Furlough, "Making Mass Vacation: Tourism and Consumer Culture in France, 1930s to 1970s", Comparative Studies in Society and History 1998:2, 247-286. Finns tillgänglig via UB elektroniskt. Klas Grinell, "Några linjer i solandets idéhistoria", Tvärsnitt 2001:2, 14-20.

"Styr som örnen din färd till fjällen" : några glimtar i den tidiga turismens idéhistoria
Broberg Gunnar, Johannisson Karin
Ingår i:
Svenska turistföreningens årsskrift.
Stockholm : Fören. : 1985 : 311, [2] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 56-79

Andolf Göran
Resandets revolutioner.
Ingår i:
Fataburen
Stockholm : Nordiska museet : 1906- :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 49-71.

Eskilsson Lena
Drömmen som blev verklighet : om den svenska husmoderssemestern
Ingår i:
Lychnos
Uppsala : Lärdomshistoriska samfundet : 1936- :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 176-195.

Friluftshistoria : från "härdande friluftslif" till ekoturism och miljöpedagogik : teman i det svenska friluftslivets historia
Sörlin Sverker, Sandell Klas
Stockholm : Carlsson : 2000 : 285, [1] s. :
ISBN: 91-7203-881-0 (inb.) ; 304:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfgren Orvar.
On holiday : a history of vacationing
Berkeley : University of California Press : c1999. : xiv, 320 p. :
Obligatorisk

Christer Nordlund, "Den upphöjda kusten: Reflektioner kring Höga Kustens karriär som landskap, Arbetsrapporter från forskningsprogrammet Landskapet som arena nr 5 (Umeå, 2002), 28 s. Kan laddas ner i pdf-format på http://www.umu.se/histstud/forskning/arena/index.html Seminarietexter och enstaka artiklar tillkommer.

Moment 2. Turism, upplevelser och medier

Andersson Cederholm Erika
Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser
Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
ISBN: 91-7924-128-X ; 254:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berg Magnus
Komma hemifrån. Geografi och identitet i unga semestrares thailandsbloggar. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-. ISSN:1102-7908 : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 12 s.

Burstedt Anna
Mat för resande i tid och rum
Ingår i:
Mat
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar.

Gustafsson Lotten
Den förtrollade zonen
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
Obligatorisk

Jacobsen Jens
The making of an attraction. The case om North Cape
Ingår i:
Annals of tourism research
New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
Obligatorisk

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Plats som produkt : kommersialisering och paketering
Ek Richard, Hultman Johan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 294, [2] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32327-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 261 s.

Sjöholm Carina
Att äga rum. Litterär turism som resor i heterotopierna. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-, ISSN: 1102-7908 : 2010 :
http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/74/74342_sjholm-12010.pdf
Läsanvisning: 11 s.

Svensson Birgitta
Kulturarvsturismens natur
Ingår i:
Leva med naturen
Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 131-143.