Engelskt namn: History of Science and Ideas B
Denna kursplan gäller: 2018-06-11 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-06-11
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-12 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-06-11
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-07 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2014-07-06
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-25 och 2014-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2011-12-26 och 2012-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-12-25
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-01-16
Kurskod: 1IH006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idéhistoria: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-20
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2018-03-05
Kursen består av 4 moment á 7,5 högskolepoäng. Ordningen i vilken momenten ges kan variera.
Moment 1. Global och jämförande idéhistoria (7,5 hp)
Momentets övergripande och sammanhållande tema är världsbilder. Momentet ägnas åt idéhistorien bortom det västerländska och bidrar till att med ett jämförande historiskt perspektiv ställa ett antal icke-västerländska världsbilders huvudlinjer i relation till den västerländska idéhistorien. Vidare behandlas Europas möte med andra kulturer liksom dessa kulturers uppfattning om Europa. Kolonialismen betydelse för förmedlingen av idéer och dess kvardröjande effekter efter den koloniala epoken studeras med postkoloniala teorier och metoder. Inom momentet analyseras också begreppet globalisering, samt framväxten av världsomspännande kulturmönster.
Moment 2. Fördjupning i idéhistorisk epok eller tematik (7,5 hp)
Momentet syftar till att studenterna ska få en fördjupad kunskap om idélivet under en epok eller inom ett idéhistoriskt tematiskt område, som inbegriper inte bara förståelse för huvudsakliga aspekter för epoken eller tematiken, utan även en historiografisk orientering över forskningen på området. Studenterna tränas i att på egen hand och i grupp söka och värdera litteratur och källor av relevans för momentet, samt att skriva vetenskapligt och kunna granska medstudenters arbeten.
Moment 3. Medier, teknik och idéer (7,5 hp)
I momentet undersöks och diskuteras hur nya tekniker för kommunikation och information, såsom skriften, boktrycket och elektroniska och digitala medier, påverkat förutsättningarna för idélivet i synnerhet samt kultur och samhällsliv i allmänhet. Vilken betydelse har materialitet och teknik för utvecklingen och spridningen av idéer? Driver ny teknik samhällsutvecklingen framåt? Momentet behandlar både teorier om teknologisk förändring och konkreta medieteknologier genom en serie diskussionsbaserade seminarier. Under momentets gång håller studenterna själva i seminarieövningar samt håller egna presentationer av kursinnehållet. Avsikten är att därigenom stärka studenternas medvetenhet om kommunikation och seminariekultur, samt teknikens betydelse för vetenskaplig framställning.
Moment 4. Idéhistoriskt vetenskapligt skrivande (7,5 hp)
Momentet behandlar vetenskapligt skrivande där studenterna författar en kortare vetenskaplig uppsats. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande färdigheter i att formulera en avgränsad idéhistorisk undersökningsfråga samt förmåga att söka och bearbeta källmaterial och sekundärlitteratur. Momentet ger också en metodorientering för ämnet. Studenterna ska vidare genom övningar lära sig tänka igenom sin skrivprocess och bli införstådda i olika framställningssätt och språkbruk, samt lära sig förstå de formella aspekter som gäller för en vetenskaplig uppsats. Avslutningsvis får studenterna presentera och granska varandras arbeten i seminarieform.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Moment 1.
Kunskap och förståelse
-Identifiera och redogöra för historiska icke-västerländska världsbilders huvudlinjer samt ställa dem i relation till europeiska världsbilder och livsideal.
-Analysera mötet och interaktionen mellan västerländska och icke-västerländska föreställningsvärldar som uttryck för en globaliseringsprocess.
Färdighet och förmåga
- Kritiskt diskutera argumenten för dissemination eller evolution som förklaringsmodeller för likheter mellan västerländska och icke-västerländska världsbilder och tankemönster.
-Tillämpa perspektiv och redskap från källtextseminariernas metodövningar för att analysera och kontextualisera världsbilder i utomeuropeiska författares texter och urkunder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Visa fördjupad förståelse för historiska skeenden genom analyser av det samband som råder mellan en människas världsbild och hennes handlingar.
Moment 2.
Kunskap och förståelse
-Demonstrera fördjupade kunskaper om en idéhistorisk epok eller tematik, samt kunna identifiera typiska frågor och problem kopplade till fördjupningsområdet.
-Visa förståelse för historiografiska problemställningar och skillnader mellan olika vetenskapliga perspektiv inom forskning av relevans för fördjupningsområdet.
Färdighet och förmåga
-Redogöra för och diskutera det egna fördjupningsarbetet samt granska medstudenters texter.
-Söka och välja relevant vetenskaplig litteratur, svensk såväl som internationell.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Förmåga att värdera och diskutera forskningsläget inom området för momentet.
Moment 3.
Kunskap och förståelse
- Visa en fördjupad och problematiserad kunskap om förhållandet mellan medier, teknik och idéer under historien.
- Visa kunskap om vetenskapliga teorier om teknologisk förändring.
- Visa förståelse för seminariekultur och grunderna i vetenskapliga presentationer.
Färdighet och förmåga
- Uppvisa förmåga att arbeta med olika tekniska medier och kommunikationsformer, samt reflektera över mediets inflytande på kommunikationen.
- Självständigt kunna söka, identifiera och värdera vetenskaplig litteratur.
- Uppvisa förmåga att kommunicera skriftligt, muntligt och multimedialt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Att utifrån ett idéhistoriskt perspektiv värdera och bedöma påståenden om medieteknologiers roll i samhället.
Moment 4.
Kunskap och förståelse
- förstå vikten av formalia för kvalitet i vetenskapliga arbeten,
- visa kännedom om skrivprocessens och språkbrukets betydelse för vetenskaplig framställning,
Färdighet och förmåga
- i samråd med lärare formulera en avgränsad undersökningsfråga,
- samla relevant information som svarar mot undersökningsfrågan,
- tolka och värdera relevant information för undersökningsfrågan,
- presentera resultaten i en uppsats enligt riktlinjer för vetenskaplig framställning,
- korrekt använda sig av gällande formalia för vetenskapligt uppsatsskrivande,
- kritiskt granska och värdera medstudenters arbeten muntligt och/eller skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-göra bedömningar av uppsatsens kunskapsmässiga räckvidd och begränsningar.
Univ: Idéhistoria A för humanistiskt samhällsprogram eller Idéhistoria A, 30 hp, med godkänt resultat på minst 22,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar, lärarledda gruppdiskussioner och seminarieövningar, problembaserade grupp- och självstudieuppgifter, samt handledning. Uppsatsmomentet, moment 4, sker under handledning av lärare utsedda vid institutionen.
På kursen genomförs muntliga moment, vilket kräver att studenter som läser kursen på distans har tillgång till lämplig datautrustning (stabil och snabb internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webbkamera) samt, ifall de muntliga inslagen genomförs i realtid, har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Moment 1 examineras genom aktiv seminariemedverkan samt skriftliga individuella essäuppgifter. Seminariemedverkan är obligatorisk och bedöms med betygen Godkänd eller Underkänd medan essäuppgifterna bedöms med något av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Moment 2 examineras genom flera skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och gruppvis. I examinationen ingår även en opposition på medstudenters arbeten. Finns särskilda skäl kan gruppuppgifter genomföras individuellt. För momentets helhetsbetyg används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Moment 3 examineras genom löpande seminarier, där kurslitteraturen behandlas grundligt, samt genom individuella skriftliga och muntliga presentationer.
Moment 4 examineras genom aktivt deltagande i momentets seminarieövningar samt i form av en uppsats som seminariebehandlas. Deltagande i seminarieövningarna är obligatoriskt och innebär bl.a. att den studerande åtar sig att opponera på andra seminariemedlemmars uppsatser.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle, samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på tillsammans 3 av kursens 4 moment.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Kursen ingår i programutbildningen Humanistiskt samhällsprogram.
Latinamerikas historia
Chasteen John Charles, Gyllenhak Ulf
Lund : Historiska media : 2003 : 360 s. :
ISBN: 91-89442-69-5 (inb.) : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-127; 269-301
Fazlhashemi Mohammad
Vems islam : de kontrastrika muslimerna
Stockholm : Norstedt : 2008 : 318 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13016610_O_1.jpg
ISBN: 978-91-1-301661-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hägerdal Hans
Kinas historia
Lund : Historiska media : 2008 : 400 s., [16] pl.-s. (vissa i färg) :
ISBN: 978-91-85507-98-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-60
Orientalism
Said Edward W., Sjöström Hans O.
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : [6], xxxix, [1], 361, [1] s. :
ISBN: 91-7324-477-5 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning + del 1
Ambjörnsson Ronny
Öst & väst : [tankar om Europa mellan Asien och Amerika]
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2011 : 106 s. :
ISBN: 978-91-7389-895-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fazlhashemi Mohammad
Occidentalism: idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare
Lund: Studentlitteratur : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 7-82
Postkoloniala studier: Skriftserien Kairos nr 7
Stockholm: Konstfack : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-30.
Hinduismen : historia, tradition, mångfald
Jacobsen Knut A., Ericson Malin
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 393, [1] s. :
ISBN: 91-27-09772-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 12-122
Källtexter och artiklar tillkommer.
Litteraturen på momentet varieras efter vilken epok/tematik som är aktuell den termin kursen ges.
Artiklar och källtexter tillkommer.
Gitelman Lisa.
Always already new : media, history, and the data of culture
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008. : xiii, 205 p. :
ISBN: 0262273896 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
"Introduction: Media as Historical Subjects" (21 sidor)
Wright Alex
Glut: Mastering Information Through the Ages
Cornell University Press : 2008 :
http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?vid=UmUB&afterPDS=true&institution=UMUB&docId=UMUB_ALEPH001085828
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Chapman Jane
Comparative media history : an introduction : 1789 to the present
Cambridge, UK : Polity : 2005 : xii, 302 p. :
ISBN: 0-7456-3243-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cronqvist Marie
"Det Goda Seminariet: Om Självständigheten Och Lagarbete I Den Akademiska Verkstaden"
Kulturella Perspektiv - svensk etnologisk tidskrift, nr. 2, 2014, 30-38 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/149/149151_artikel-2-2014.pdf
Det goda seminariet : forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum
Cronqvist Marie, Maurits Alexander
Göteborg : Makadam : 2016 : 212 s. :
ISBN: 978-91-7061-219-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Dahlgrens kapitel "Seminariet som plats"
OBS! Tillgängliggörs via kursplattformen OBS!!
Mediehistoriska vändningar
Lundell Patrik, Cronqvist Marie, Jarlbrink Johan
Lund : Mediehistoria, Lunds universitet : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-28270
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2014/07/Mediehistoriska_vändningar.pdf
Inledning (5-18)
Eisenstein Elizabeth L.
The Printing Revolution in Early Modern Europe
Cambridge University Press : 2012 : 401s. :
ISBN: 9781107632752
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Massmedieproblem : Mediestudiets formering
Hyvönen Mats, Snickars Pelle, Vesterlund Per
Lund : Mediehistoria, Lunds universitet : 2015 : 438 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-112866
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2015/11/massmedieproblem.pdf
Jarlbrinks kapitel "Historievetenskapens mediehantering" (s. 225 - 248)
Mediernas kulturhistoria
Jülich Solveig, Lundell Patrik, Snickars Pelle
Stockholm : Statens ljud och bildarkiv : 2008 : 375 s. :
Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2014/04/Mediernas_kulturhistoria.pdf
Introduktion (s. 9-30)
Ong Walter J.
Orality and literacy: The technologizing of the word (1982)
Routledge: New York: 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Nordin Svante
Varför idéhistoria? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 85 s. :
ISBN: 91-44-06056-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Idéhistoriska metodologier"
Konsten att skriva en fotnot : vetenskaplig formalia för humanister
Götlind Anna, Linnarsson Magnus
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
ISBN: 9789144103365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Denna litteraturpost är referenslitteratur
Olausson Lennart
Från text till text
i Idéhistoria i tiden. Perspektiv på ämnets identitet under sjuttiofem år, red. Nils Andersson & Henrik Björck, Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposium : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 16-41
Litteraturen på momentet varieras efter vilken epok/tematik som är aktuell den termin kursen ges.
Latinamerikas historia
Chasteen John Charles, Gyllenhak Ulf
Lund : Historiska media : 2003 : 360 s. :
ISBN: 91-89442-69-5 (inb.) : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-127; 269-301
Fazlhashemi Mohammad
Vems islam : de kontrastrika muslimerna
Stockholm : Norstedt : 2008 : 318 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13016610_O_1.jpg
ISBN: 978-91-1-301661-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hägerdal Hans
Kinas historia
Lund : Historiska media : 2008 : 400 s., [16] pl.-s. (vissa i färg) :
ISBN: 978-91-85507-98-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-60
Orientalism
Said Edward W., Sjöström Hans O.
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : [6], xxxix, [1], 361, [1] s. :
ISBN: 91-7324-477-5 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning + del 1
Ambjörnsson Ronny
Öst & väst : [tankar om Europa mellan Asien och Amerika]
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2011 : 106 s. :
ISBN: 978-91-7389-895-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fazlhashemi Mohammad
Occidentalism: idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare
Lund: Studentlitteratur : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 7-82
Wibeck Sören
Indiens historia
Lund : Historiska media : 2012 : 383 s., [32] pl.-s. :
ISBN: 978-91-86297-49-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 11-76, 92-114.
Postkoloniala studier: Skriftserien Kairos nr 7
Stockholm: Konstfack : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-30.
Källtexter och artiklar tillkommer.
Artiklar och källtexter tillkommer.
Gitelman Lisa.
Always already new : media, history, and the data of culture
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008. : xiii, 205 p. :
ISBN: 0262273896 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
"Introduction: Media as Historical Subjects" (21 sidor)
Wright Alex
Glut: Mastering Information Through the Ages
Cornell University Press : 2008 :
http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?vid=UmUB&afterPDS=true&institution=UMUB&docId=UMUB_ALEPH001085828
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Chapman Jane
Comparative media history : an introduction : 1789 to the present
Cambridge, UK : Polity : 2005 : xii, 302 p. :
ISBN: 0-7456-3243-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cronqvist Marie
"Det Goda Seminariet: Om Självständigheten Och Lagarbete I Den Akademiska Verkstaden"
Kulturella Perspektiv - svensk etnologisk tidskrift, nr. 2, 2014, 30-38 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/149/149151_artikel-2-2014.pdf
Det goda seminariet : forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum
Cronqvist Marie, Maurits Alexander
Göteborg : Makadam : 2016 : 212 s. :
ISBN: 978-91-7061-219-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Dahlgrens kapitel "Seminariet som plats"
OBS! Tillgängliggörs via kursplattformen OBS!!
Mediehistoriska vändningar
Lundell Patrik, Cronqvist Marie, Jarlbrink Johan
Lund : Mediehistoria, Lunds universitet : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-28270
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2014/07/Mediehistoriska_vändningar.pdf
Inledning (5-18)
Eisenstein Elizabeth L.
The Printing Revolution in Early Modern Europe
Cambridge University Press : 2012 : 401s. :
ISBN: 9781107632752
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Massmedieproblem : Mediestudiets formering
Hyvönen Mats, Snickars Pelle, Vesterlund Per
Lund : Mediehistoria, Lunds universitet : 2015 : 438 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-112866
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2015/11/massmedieproblem.pdf
Jarlbrinks kapitel "Historievetenskapens mediehantering" (s. 225 - 248)
Mediernas kulturhistoria
Jülich Solveig, Lundell Patrik, Snickars Pelle
Stockholm : Statens ljud och bildarkiv : 2008 : 375 s. :
Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
Obligatorisk
Läsanvisning: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2014/04/Mediernas_kulturhistoria.pdf
Introduktion (s. 9-30)
Ong Walter J.
Orality and literacy: The technologizing of the word (1982)
Routledge: New York: 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB
Valda delar, ca 50 sidor
Nordin Svante
Varför idéhistoria? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 85 s. :
ISBN: 91-44-06056-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Idéhistoriska metodologier"
Konsten att skriva en fotnot : vetenskaplig formalia för humanister
Götlind Anna, Linnarsson Magnus
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
ISBN: 9789144103365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Denna litteraturpost är referenslitteratur
Olausson Lennart
Från text till text
i Idéhistoria i tiden. Perspektiv på ämnets identitet under sjuttiofem år, red. Nils Andersson & Henrik Björck, Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposium : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 16-41