"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningens roll genom historien och i samhället, 7,5 hp

Engelskt namn: Understanding education in history and society - diversity and materiality as analytical perspectives

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 1HI066

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-18

Innehåll

Målet med kursen är att presentera och kritiskt granska aktuella teoretiska och empiriska forskningsbidrag, som markerar utbildningens roll i historien och i samtiden. Under kursen kommer två analytiska perspektiv med särskild relevans för analyser av utbildning i samhället att granskas; mångfald och materialitet.

Kursens första del behandlar utbildning i samhället från ett minoritets- och icke-dominerande perspektiv genom fokusering på teoretiska och empiriska frågor kopplade till mångfald, nation/nationalism, och utbildning för minoriteter. Mycket forskning på utbildningsområdet har vägletts av en metodologisk nationalism och monokulturella förståelser av utbildning. Inom ramen för internationell minoritetslagstiftning och mänskliga rättigheter har både utbildning i sig själv och forskningen om utbildning utvecklat nya sätt att förstå hur en monokulturell syn på samhället reproduceras inom ramen för utbildning och hur utbildning kan användas på nya sätt för att nå bortom nationen.

Kursens andra del representerar ett mikro-orienterat intresse för diskussioner om utbildningsforskning relaterade till materialitet i ett brett spektrum: rum, sinne och känslor. De materiella och rumsliga ”vändningarna” och förändringen från social till kulturell historia har haft avsevärda effekter på samhällsvetenskaplig forskning under det senaste årtiondet. Även inom utbildningshistoria har betydelsen av material, rum och olika redskap i skolans värld blivit erkända som relevanta aspekter av utbildningens historia. Nyligen har även känslor och sinnliga aspekter mötts av ett visst intresse. Detta utgör bakgrunden för ett nytt mikroorienterat intresse inom forskningen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • demonstrera kunskap om och förståelse för några viktiga teoretiska frågor i historisk forskning om undervisning, gällande olika analytiska perspektiv.
  • relatera empirisk forskning angående mångfald, nation, rum och materialitet i utbildning till teoretiska spörsmål och problem.

Färdigheter och förmågor

  • göra självständiga analyser av forskning om utbildning kopplat till mångfald och materialitet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera teoretiska perspektiv i forskning om utbildning, och diskutera och värdera teoretiska och metodologiska utgångspunkter kritiskt.

Behörighetskrav

90 hp kurser i historia, idéhistoria eller pedagogik, eller Kandidatexamen om 180 hp, eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Kursen ges på Internet, med web-baserade föreläsningar och seminarier på en webplattform (Cambro) som möjliggör både muntliga och skriftliga diskussioner mellan studenter och mellan studenter och lärare.

Examination

Kursens första del examineras genom seminariediskussioner och en skriftlig individuell litteraturöversikt. Kursens andra del examineras genom en individuell reflekterande essä där en aspekt av en lärandemiljö undersöks och analyseras med hjälp av något av de analytiska perspektiv som presenterats under kursen.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 51

Burke Catherine
Containing the school child: architectures and pedagogies
Paedagogica Historica 41, no 4-5, special issue : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 489-639

Putting education in its place: space, place and materialities in the history of education
Burke Catherine, Cunningham Peter, Grosvenor Ian
History of Education 39, no 6, special issue : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 677-785

Engaging with Educational Space: Visualizing Spaces of Teaching and Learning
Burke Catherine,, Grosvenor Ian, Norlin Björn
Umeå University : 2014 :
Obligatorisk

Churchill Ward
Kill the Indian, save the man : the genocidal impact of American Indian residential schools
San Francisco : City Lights : cop. 2004. : xlix, 158 p. :
ISBN: 0-87286-434-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fendler Lynn
the Ethics of Materiality: Some Insights from Non-representational Theory
Educational Research: Material culture and Its Representation, Educational Research, edited by P Smeyers and M Depaepe. Cham: Springer 18 pages : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 115-132

Lantto Patrik
The Promise and Threat of Civilisation: Native School Policies in Canada and Sweden in the 20th Century
Canadian Environments: Essays in Culture, Politics, and History, edited by R. C. Thomsen and N.L. Hale. Bruxelles: P.I.E. Peter Lang (21 pages) : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 97-117

Marker Michael
Review Essay: Ethnohistory and Indigenous Education: A Moment of Uncertainty
History of Education 29, no 1 (7 pages) : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 79-85

McCulloch Gary
The struggle for the history of education
1. ed. : London : Routledge : 2011 : 139 p. :
ISBN: 978-0-415-56534-9 (hbk) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosén Rasmussen Lisa
Touching Materiality: Presenting the past of everyday school life
Memory studies 5, no 2 (17 pages) : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 114-130

Methodological Nationalism and Beyond: Nation-state Building, Migration, and the Social Sciences.
Wimmer Andreas, Glick Schiller Nina
Global Networks 2, no 4 (34 p) :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 301-334

Wirt Frederick M.
The Stranger within My Gate: Ethnic Minorities and School Policy in Europe
Comparative Education Review 23, no 1 (34 pages) : 1979 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 17-40

Elenius Lars
The role of ethnic Minorities in Nation Building and Education: Assimilition Policies in Sweden and Norway
Nordic Lights: Education for Nation and Civic society in the Nordic Countries, edited by S. Ahonen and J. Rantala. Helsinki: Finnish Literature Society (18 p) : 2001 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 136-152

The School Desk: From concept to Object
Herman Frederik, Van Gorp Angelo, Simon Frank, Depaepe Marc
History of Education 40, no 1 (21 pages) :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 97-117

Rosén Rasmussen Lisa
Material and Affective Movements: Former Danish Pupils' Reminiscences of scool 1945-2008
Beyond the Classroom: Historical Perspectives on Pupils and Their Schooling, edited by A. Larsson and B. Norlin. Frankfurt: Peter Lang (23 pages) : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: p 183-205

Ytterligare litteratur kan tillkomma