"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historia A för sociologiprogrammet, 30 hp

Engelskt namn: History A

Denna kursplan gäller: 2007-07-02 och tillsvidare

Kurskod: 1HI011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-01

Innehåll

Kursen är uppdelad i 4 moment om vardera 7,5 högskolepoäng. Moment 1: Modern historia (7,5 hp) Momentet innehåller ett översiktligt studium av den politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen från 1789 till sekelskiftet 1900 med fokus på Europa. Härvid behandlas bland annat den politiska utvecklingen under 1800-talet, nationalismen och dess betydelse för utvecklingen i Europa under seklet, kolonialväldenas och den moderna imperialismens framväxt, den industriella revolutionen och dess sociala och politiska följder samt huvuddragen i den idéhistoriska utveclklingen under perioden. I svensk historia studeras bl a den demografiska utvecklingen under 1800-talet och dess ekonomiska, sociala och politiska orsaker och konsekvenser, övergången från stånds- till klassamhälle, migrationen samt den moderna demokratins framväxt. Metodövningar och olika typer av seminarier ingår. Moment 2: 1900-talets historia (7,5 hp) Momentet innehåller ett översiktligt studium av den politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen från tiden kring första världskrigets utbrott till våra dagar med fokus på Europa. Härvid behandlas bland annat första och andra världskrigens utbrott, förlopp och konsekvenser, den ideologiska och ekonomiska utvecklingen under mellankrigstiden inklusive framväxten av de totalitära diktaturerna, kalla krigets utbrott, förlopp och konsekvenser, avkolonialiseringen och efterkrigstidens internationella samarbete samt huvuddragen i den idéhistoriska utvecklingen under perioden. I nordisk historia studeras bland annat den nationella frigörelseprocessen i Norge och Finland samt de nordiska ländernas olika utrikespolitiska vägval under seklets gång. Metodövningar och olika typer av seminarier ingår. Moment 3: Bilden av den andre (7,5 hp) Momentet ger både ett idéhistoriskt och ett historiskt perspektiv på relationen mellan majoriteter och minoriteter i 1800- och 1900-talens Europa. I centrum för momentet står studiet av olika typer av rasistiskt tänkande som islamofobi och antisemitism, samt homofobi och andra typer av social stigmatisering. Också relationen mellan samer och de nordiska länderna kommer att behandlas. Med dessa exempel som utgångspunkt problematiseras hur närvaron av "de andra" bidrar till att skapa den moderna västvärldens självbild. Men också motsatsen: hur påverkas minoriteters självbild i mötet med den normgivande majoriteten och vilken bild har man av det samhälle man lever i, till exempel i ett muslimskt perspektiv. Frågor som rör rasbiologi, rasideologi, kulturrasism och etnokulturalism diskuteras också, liksom hur synen på minoriteter förändrats under det senaste seklet fram till våra dagar. Momentet syftar till att öka studentens kunskap om hur bilden av den andre konstruerats i ett historiskt perspektiv, vilken betydelse detta haft för relationen mellan olika samhällsgrupper och vilka uttryck det tagit sig ideologiskt, socialt och politiskt. Metodövningar och olika typer av seminarier ingår. Moment 4: Välfärdssamhällets utveckling, (7,5 hp) Momentet innehåller en allmänt orienterande beskrivning av välfärdssamhällets framväxt och utveckling från mitten av 1800-talet fram till 1990-talet med fokus på Sverige. Här behandlas välfärdssamhällets ekonomiska och idéhistoriska ursprung i liberal filantropi och välgörenhet under slutet av 1800-talet och hur detta byggs ut från lokala till nationella projekt under början av 1900-talet. Här tecknas också en linje från privata initiativ på det sociala området i lokalsamhället till kommunalisering och förstatliganden via den offentliga sektorn under efterkrigstiden. Detta bildar sedan utgångspunkt för anläggandet av mer analytiska perspektiv på välfärdssamhällets utveckling som exempelvis klass och genus samt problematisering av vissa centrala begrepp som exempelvis folkhem, social ingenjörskonst och den svenska modellen. Metodövningar och olika typer av seminarier ingår.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: - övergripande kunna beskriva väsentliga historiska sammanhang genom ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar samt med dem förknippade idéer, föreställningar och ideologier. - ha kännedom om grunderna i historieteori och olika historieuppfattningar. - utifrån kurslitteraturen kunna problematisera, tolka och förstå orsakssammanhang. - kunna formulera enklare historievetenskapliga problem och kunna belysa och diskutera dessa såväl skriftligt som muntligt. - behärska och kunna använda källkritikens grunder. - ha utvecklat grundläggande färdigheter i att analysera och kontextualisera historiska källtexter. Efter att ha avslutat moment 1 ska studenten: - övergripande kunna beskriva den politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen i Europa från 1789 fram till sekelskiftet 1900. - övergripande kunna beskriva kolonialväldenas och den moderna imperialismens framväxt. - övergripande kunna beskriva huvuddragen i den idéhistoriska utvecklingen under 1800-talet. - övergripande kunna beskriva den demografiska utvecklingen i Sverige under 1800- talet och dess ekonomiska, sociala och politiska orsaker och konsekvenser, övergången från stånds- till klassamhälle, migrationen samt den moderna demokratins framväxt. - ha utvecklat en grundläggande förståelse för historieämnets innehåll, centrala perspektiv och vetenskapliga tradition. - kunna använda och förstå enklare källkritiska perspektiv. - ha stiftat bekantskap med historisk källtextanalys. Efter att ha avslutat moment 2 ska studenten: - övergripande kunna beskriva den politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen från tiden kring första världskrigets utbrott till våra dagar. - övergripande kunna beskriva huvuddragen i den idéhistoriska utvecklingen under 1900-talet. - övergripande kunna beskriva grunddragen i nordisk historia under 1900-talet med avseende främst på de nationella frigörelseprocesserna i Norge och Finland samt de nordiska ländernas olika utrikespolitiska vägval under seklets gång. - inom ett av momentets teman kunna förstå, förklara och anlägga några olika historievetenskapliga perspektiv. - ytterligare ha utvecklat sin förmåga att kunna använda och förstå källkritiska perspektiv. - ha utvecklat sin förmåga till historisk källtextanalys. Efter att ha avslutat moment 3 ska studenten: - övergripande kunna beskriva olika typer av rasistiskt tänkande som islamofobi och antisemitism, samt homofobi och andra typer av social stigmatisering. - ha kännedom om hur föreställningar om "de andra" bidrar till att skapa den moderna västvärldens självbild. - ha kännedom om hur minoriteters självbild påverkas i mötet med den normgivande majoriteten och vilken bild man får av det samhälle man lever i. - övergripande kunna beskriva hur synen på minoriteter förändrats under det senaste seklet fram till våra dagar. - kunna genomföra en enklare historievetenskaplig värdering av en fördjupningsbok. - ytterligare ha utvecklat sin förmåga att kunna använda och förstå källkritiska perspektiv. - ytterligare ha utvecklat sin förmåga till historisk källtextanalys. Efter att ha avslutat moment 4 ska studenten: - övergripande kunna beskriva välfärdssamhällets framväxt och utveckling från mitten av 1800-talet fram till 1990-talet med fokus på Sverige. - ha utvecklat en grundläggande förståelse av utvalda analytiska perspektiv på välfärdssamhällets utveckling. - på ett enklare sätt kunna problematisera för momentet centrala begrepp. - självständigt kunna formulera och diskutera ett enklare historievetenskapligt problem som anknyter till momentets huvudtema. - ytterligare ha utvecklat sin förmåga att kunna använda och förstå källkritiska perspektiv. - ytterligare ha utvecklat sin förmåga till historisk källtextanalys.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och övningar om inte annat uttryckligen anges.

Examination

Examination sker skriftligen och muntligen. Vid delexaminationer som seminarier och övningar ges betygen U och G, medan skriftlig eller muntlig tentamen betygssätts med U, G, VG. Varje moment betygsätts med U, G, VG. Betyget på ett moment utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla prov är godkända och obligatoriska moment genomförda. För betyget godkänd som slutbetyg på kursen krävs betyget godkänd på samtliga moment som ingår i kursen. För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 20. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provet anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. TILLGODORÄKNANDE Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.