Kursen behandlar en uppsättning filosofiska frågor rörande hur vi relaterar oss till världen i tanke och språk. Tänker och talar vi nödvändigtvis om saker via beskrivningar av dem, eller kan vi också tänka på och tala om dem mer direkt? Den behandlar också relaterade frågor om hur man ska förstå s.k. Frege puzzles, vilka rör fall där vi i olika kontexter tänker på eller talar om en och samma sak utan att inse att det är en och samma sak vi tänker på eller talar om. Kursen behandlar klassiska bidrag till dessa diskussioner från Frege och Russell liksom mer samtida bidrag.
Förväntade studieresultat
Studenten ska efter avslutad kurs
Kunskap och förståelse:
- Ha visat goda kunskaper om och förståelse för centrala begrepp, teorier, problem och argument inom moderna språk- och medvetandefilosofiska diskussioner rörande referens, mening och Frege puzzles.
Färdighet och förmåga:
- Ha visat god förmåga att självständigt analysera filosofiska argument och ståndpunkter rörande kursinnehållet.
- Ha visat god förmåga att muntligt och skriftligt redovisa sina kunskaper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Ha visat god förmåga att självständigt värdera argument och ståndpunkter rörande kursinnehållet.
Behörighetskrav
Univ: 90 hp kurser i antropologi, datavetenskap, lingvistik, neurovetenskap, filosofi, psykologi eller något annat kognitionsvetenskapligt ämne, eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen utgörs av skriftliga prov samt aktivt deltagande i seminarier. Studerande, som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Betygsskalan för kursen och för momenten består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Betyg på kursen sätts utifrån en bedömning av resultaten på samtliga skriftliga prov och deltagande i seminarier. För bedömning av betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid förmågan att självständigt analysera och värdera filosofiska argument.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ingå som en kurs på avancerad nivå i en magister- eller masterexamen. Kursen kan läsas inom Masterprogrammet i kognitionsvetenskap eller som fristående kurs.
Frege, Gottlob. 1892. "Ûber Sinn und Bedeudutung", Zeitschrift für Philosophie und Philosophische Kritik, 100, 25-50. Or some translation thereof. (An English translation is available at http://philo.ruc.edu.cn/logic/reading/On%20sense%20and%20reference.pdf
Kripke Saul A. Naming and necessity Cambridge, Mass. : Harvard U. P. : 1980 : 172 s. : ISBN: 0-674-59845-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Salmon Nathan U. Frege's puzzle Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1986 : 194 s. : ISBN: 0-262-19246-2 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Russell, Bertrand. 1910. "Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description", Proceedings of the Aristotelian Society, 11, 108-128.
Supplementary articles or extracts from books will be added.
Frege, Gottlob. 1892. "Ûber Sinn und Bedeudutung", Zeitschrift für Philosophie und Philosophische Kritik, 100, 25-50. Eller någon översättning av denna. (En engelsk översättning finns tillgänglig på http://philo.ruc.edu.cn/logic/reading/On%20sense%20and%20reference.pdf
Kripke Saul A. Naming and necessity Cambridge, Mass. : Harvard U. P. : 1980 : 172 s. : ISBN: 0-674-59845-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Salmon Nathan U. Frege's puzzle Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1986 : 194 s. : ISBN: 0-262-19246-2 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Russell, Bertrand. 1910. "Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description", Proceedings of the Aristotelian Society, 11, 108-128.
Supplementary articles or extracts from books will be added.