Syftet med kursen är träna den studerandes förmåga att såväl analysera och värdera argumenterande texter som att själv författa en saklig, effektiv och välformulerad argumenterande text. Frågor om saklighet och osaklighet, effektivitet i kommunikation, att man uttrycker värderingar och använder bildspråk behandlas. Utgångspunkten för analysen är debattartiklar i tidningar och tidskrifter.
Förväntade studieresultat
Studenten ska efter avslutad kurs
- kunna analysera och värdera argumenterande texter
- kunna skriva en saklig, effektiv och välformulerad argumenterande text
- ha insikt om vad saklighet och osaklighet ifråga om argumentation innebär
- ha insikt om vad effektivitet i kommunikation innebär
- ha förståelse för hur värderingar uttrycks och hur bildspråk används i kommunikation.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, diskussioner och övningar.
Examination
Kunskapsredovisning sker genom att självständigt författa dels en beskrivande och värderande analys av ett befintligt debattmaterial, dels att författa en egen argumenterande text i form av ett debattinlägg som tar ställning i en viss fråga.
Studerande, som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Kursen kan tillgodoräknas som moment 3: Kritiskt tänkande i Praktisk filosofi A. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ingå som en kurs på grundnivå i en kandidat-, magister- eller masterexamen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.