Meänkieli Språkutvecklande teman och aktiviteter i den flerspråkiga förskolan (uppdragsutbildning), 7,5 hp
Engelskt namn: Language Development through Thematic Work in the Multilingual Preschool (Commissioned Education)
Denna kursplan gäller: 2024-12-30
och tillsvidare
Kurskod: 1FI072
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-12-10
Innehåll
Kursen är en uppdragsutbildning för personal i förskoleverksamhet med inriktning på meänkieli. Den syftar till att åskådliggöra arbetssätt och metoder som främjar utveckling av flerspråkighet i den aktuella förskolegruppen.
Kulturyttringar och traditioner kopplade till meänkieli utgör grunden för planering av aktiviteter kring varierande teman. Vårdnadshavare och det omgivande lokalsamhället är viktiga resurser i detta arbete.
Modeller för kontinuerlig utvärdering av barns språkutveckling ingår. Denna dokumentation utgör grunden för planering av aktiviteter.
I kursen ingår också planering av och reflektion kring egen språkutveckling med fokus på kommunikation med förskolebarn och med kollegor.
Kursen består av tre delkurser:
Dokumentation av barns flerspråkiga utveckling, 2 hp
Planering av en tematiskt uppbyggd serie av aktiviteter, 4,5 hp
Reflektion kring eget språkbruk, 1 hp
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för olika modeller för dokumentation av barns flerspråkiga utveckling
uppvisa grundläggande kunskaper om likheter och skillnader i de nationella minoritetsspråken i Sverige och Norden
Färdighet och förmåga
dokumentera och analysera ett barns språkbruk och föreslå språkstärkande åtgärder
planera en tematiskt uppbyggd serie av aktiviteter och motivera innehåll och upplägg utifrån kurslitteratur och styrdokument
utarbeta en plan för egen språkutveckling i meänkieli
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera hur kulturyttringar och traditioner kan bidra till att förskolebarn utvecklar empati, öppenhet och respekt för skillnader i människors språk, uppfattningar och levnadssätt
reflektera kring det egna språkbruket i meänkieli och hur det kan bida till verksamheten i förskolan
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Dokumentation av barns flerspråkiga utveckling, 2 hp, examineras genom en muntlig presentation och en skriftlig uppgift
Planering av en tematiskt uppbyggd serie av aktiviteter, 4,5 hp examineras genom muntliga redovisningar vid seminarier samt en individuell fördjupningsuppgift
Reflektion kring eget språkbruk, 1 hp, examineras genom en skriftlig uppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av delkurs 1 och 3 samt de muntliga redovisningarna i delkurs 2 används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den individuella fördjupningsuppgiften i delkurs 2 används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på den individuella fördjupningsuppgiften.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).