Meänkieli, Förutsättningar för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan (uppdragsutbildning), 7,5 hp
Engelskt namn: Language and Knowledge Development in Preschool (Commissioned Education)
Denna kursplan gäller: 2024-07-22
och tillsvidare
Kurskod: 1FI070
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-16
Innehåll
Kursen är en uppdragsutbildning för personal i förskoleverksamhet med inriktning på meänkieli. Den syftar till att åskådliggöra förskolans uppdrag i relation till styrdokument för förskolan samt lagstiftning gällande nationella minoriteter och minoritetsspråk. Tyngdpunkten ligger på att utveckla deltagarnas kunskaper om barns språkutveckling och om språkets funktioner i en minoritetsspråkskontext. Kursen ger också insikter i olika språk- och kunskapsutvecklande metoder och didaktiska verktyg som kan tillämpas i undervisning av barn i en flerspråkig miljö.
Utifrån teoretiska kunskaper diskuteras språkstimulerande arbetssätt. I kursen diskuteras också hur olika typer av material och didaktiska upplägg kan stimulera barns utveckling av alla sina språkliga resurser.
I kursen ingår även planering av och reflektion kring sin egen språkutveckling med fokus på kommunikation med förskolebarn och med kollegor.
Kursen består av tre delkurser:
Lagstiftning och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan, 2 hp
Reflektion kring den egna språkutvecklingen, 1 hp
Arbetssätt till stöd för barns flerspråkiga utveckling, 4,5 hp
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
redogöra för relevanta lagar och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan
redogöra för grunderna i barns flerspråkiga utveckling
uppvisa grundläggande kunskaper om språk och språkets funktioner i en minoritetspråkskontext
Färdighet och förmåga
planera språkutvecklande aktiviteter och motivera de val som gjorts utifrån kurslitteraturen
analysera och jämföra olika aktiviteters inverkan på språkutveckling
utarbeta en plan för den egna språkutvecklingen i meänkieli
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera kring den egna språkutvecklingen i meänkieli.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Lagstiftning och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan, 2 hp, examineras genom ett skriftligt digitalt prov.
Reflektion kring den egna språkutvecklingen, 1 hp, examineras genom en skriftlig uppgift.
Arbetssätt till stöd för barns flerspråkiga utveckling, 4,5 hp, examineras genom muntliga redovisningar vid seminarier samt en individuell fördjupningsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av delkurs 1 och 2 samt de muntliga redovisningarna i delkurs 3 används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den individuella fördjupningsuppgiften i delkurs 3 används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på den individuella fördjupningsuppgiften.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Håkansson Gisela Språkinlärning hos barn 2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. : ISBN: 9789144094625 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela Tvåspråkighet hos barn i Sverige Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 208 sidor : ISBN: 9789144116297 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nationella minoriteter : språk och kultur i förskolan Lundman Åsa, Pesola Ulla-Maija Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 112 sidor : ISBN: 9789177413134 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Sandell Ring Anniqa Mångfaldens förskola : flerspråkighet, omsorg och undervisning Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 400 sidor : ISBN: 9789144133263 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läses enligt anvisningar
Ytterligare material görs tillgängligt på kurssajten.