Engelskt namn: Diversity in public sector: perspectives and practices
Denna kursplan gäller: 2018-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 1ET045
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-03-12
Kursen handlar om heterogenitet och mångfald i mötet mellan offentliga verksamheter och medborgare. Bland annat behandlas betydelser av kön, sexualitet, klass, etnicitet och religion, särskilt i frågan om hur inkludering och exkludering, över- och underordning, produceras och reproduceras i mötet. Kursen avser att skapa kulturell förståelse och ökad handlingsberedskap i olika typer av offentlig verksamhet såsom skola, vård och omsorg, polis, försäkringskassa och arbetsförmedling. Kursen riktar sig till yrkesverksamma såväl som till allmänt intresserade. Kursen är uppdelad i två moment - Mångfald i offentlig verksamhet I 3 hp och Mångfald i offentlig verksamhet II 4,5 hp.
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen är nätbaserad och består av introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum
Kursen är uppdelad i två moment, Moment 1 (3 hp) och Moment 2 (4,5 hp) som examineras genom inlämningsuppgifter.
Examination av Moment 1 (3 hp) sker enligt graderna Godkänd (G) eller Underkänd (U). Examination av Moment 2 (4,5 hp) sker enligt graderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U), liksom för kursen som helhet. Student som erhåller betyget Godkänd på Moment 1 och Väl Godkänd på Moment 2 erhåller betyget Väl Godkänd för kursen. För betyget Godkänd för kursen fordras betyget Godkänd på båda momenten.
Uppgifternas inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället, samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla uppgiftssvar är inlämnade och godkända.
Studerande som registrerats på en kurs har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.
Mäkitalo Åsa
Att hantera arbetslöshet : om social kategorisering och identitetsformering i det senmoderna
Stockholm : Arbetslivsinstitutet : 2006 : 164 s. :
http://ebib.sub.su.se/aio/2006/aio2006_16.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7045-808-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Finns i fulltext online via UB.
Öhlander Magnus
Bruket av kultur : hur kultur används och görs socialt verksamt
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 370 s. :
ISBN: 91-44-04327-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Mångfald i socialt arbete : modeller och arbetssätt
Gast Linda Eileen, Patmore Anne, Andersson Thomas
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 172 sidor :
ISBN: 978-91-44-09263-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Om ras och vithet i det samtida Sverige
Hübinette Tobias, Hörnfeldt Helena, Farahani Fataneh, León Rosales René
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2012 ([Sverige] : 238 s. :
ISBN: 9789186429201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Identitet
Hammarén Nils, Johansson Thomas
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-08896-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikström Hanna
Etnicitet
1. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-08898-0
Se Umeå UB:s söktjänst