Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-10-04
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2018-09-10
Innehåll
Kursen är en nätbaserad distanskurs som riktar sig till lärarstudenter, lärare och andra som är intresserade av betydelser av normer kring till exempel kön/genus, sexualitet, klass och etnicitet i lärandemiljöer. Kursen består av två delmoment som behandlar sociala och kulturella processer mellan elever/barn och mellan elever/barn och pedagoger i lärandemiljöer. Moment 1, Mångfald i lärandemiljöer I (Diversity of learning environments I) 2,5 hp, behandlar den mångkulturella skolan i praktiken och moment 2, Mångfald i lärandemiljöer II (Diversity of learning environments II) 5,0 hp, behandlar normer om genus och sexualitet i lärandemiljöers vardag samt kulturanalys och normkritik som metoder. Litteraturen innehåller såväl teoretiska perspektiv som konkreta exempel på hur normer tar sig uttryck i lärandemiljöer. Kursen syftar till reflexivitet och normmedvetenhet och skapar verktyg för förändrings- och utvecklingsarbete samt en ökad pedagogisk kompetens. Frågor om könsnormer, heterosexuella normer, svenskhets-/vithetsnormer, makt, identitet, exkludering/inkludering och pedagogik är centrala i kursen. Hit hör att kunna utmana och motverka diskriminering och annan kränkande behandling i enlighet med skolans uppdrag.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
redogöra för innebörder av begreppen kultur och norm
redogöra för hur normer kring kön/genus, klass, etnicitet, sexualitet och religion skapar villkor för lärande, undervisning och socialt liv i lärandemiljöer
redogöra för hur normer kring klass, etnicitet, kön/genus och sexualitet reproduceras och utmanas i lärandemiljöers vardag
visa förmåga analysera lärandesituationer där exkluderande normer aktualiseras
visa förmåga att kritiskt förhålla sig till egna tankesätt och föreställningar.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen är nätbaserad och består av introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Examination
Examinationen sker dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter, dels genom hemtentamina.
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination av moment 1 sker enligt graderna Godkänt (G) eller Underkänt (U). Examination av moment 2 sker enligt graderna Väl Godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U).
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli Väl godkänd (VG) på kursen fordras minst Godkänd (G) på moment 1 och Väl godkänd (VG) på moment 2.
Studerande som registrerats på en kurs har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2019 vecka 4
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Kulturnavigering i skolan Arvastson Gösta, Ehn Billy 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. : ISBN: 9789140661081 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring Bromseth Janne C. H., Darj Frida Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. : ISBN: 978-91-978186-5-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer 2:a uppl Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena Gleerups : 2014 : s. : ISBN: 9789140685995 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst