Kursen ger en översikt av hur etnologisk forskning går till, med särskild tyngdpunkt på metoder som intervjuer, observationer och andra typer av dokumentationer.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
Ha förtrogenhet med:
- etnologisk forskningsmetodik
- forskningens nuvarande inriktning och samhällsanknytning
Inneha begynnande färdighet i:
- problemformulering, val av källor och bearbetning av material
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för:
- grundläggande begrepp inom etnologin
- etnologins kunskapsmål och vetenskapshistoria
- aktuella forskningsfält inom ämnet
Förstå:
Utföra:
- deltagande observationer och intervjuer
Inneha färdigheter i:
- forskningsmetodik
Uppvisa:
- ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till kultur
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, gruppövningar och studiebesök. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
Innehåll
Momentet visar hur etnologer forskat och forskar med hjälp av olika källmaterial och metoder.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
Ha förtrogenhet med:
- etnologisk forskningsmetodik
- forskningens nuvarande inriktning och samhällsanknytning
Inneha begynnande färdighet i:
- problemformulering, val av källor och bearbetning av material
Examination
Hemskrivning samt övningsuppgifter.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet.
Examination sker enligt graderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.
Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Litteraturlistan är fastställd att gälla från 2008 vecka 36.
Revidering före ny kursstart kan förekomma.
Arvidsson Alf Etnologi : perspektiv och forskningsfält Lund : Studentlitteratur : 2001 : 164 s. : ISBN: 91-44-01583-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: S 99-124
Ehn, Billy 1996: Närhet och avstånd. I: Ehn, Billy & Löfgren, Orvar: Vardagslivets etnologi. Reflektioner kring en kulturvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur, s 89-192. (93 s)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar 2001: Kulturanalyser, s 95-170.
Eriksson, Maria (red) 2002: Beskrivningens metodik: Om att sätta ord på det upplevda. Stockholm: Nordiska Museet/SAMDOK. Nätupplaga: www.nordiskamuseet.se > SAMDOK > Publikationer.
Kaijser, Lars & Öhlander, Magnus (red) 1999: Etnologiskt fältarbete. Lund: Studentlitteratur. 126 s.
Trost, Jan 2005: Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur.
Widerberg, Karin 2002: Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
En nyutkommen avhandling enligt lärares anvisning.
Valda artiklar.